בזמן שהעולם עסוק במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הקורונה שוב מתפשטת במדינות רבות, כולל ישראל: פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, אומר הבוקר (ה') באולפן ynet כי מוקדם מדי לומר שאנחנו בפתחו של גל נוסף. "אם מסתכלים על מה שקרה פה בחודשים האחרונים, להערכתי, כחצי מאוכלוסיית המדינה נדבקה בזן האומיקרון. מכל מה שידוע לנו, לפחות לזמן הקרוב, זה אמור לספק לנו הגנה טובה, כלומר חסינות ברמת האוכלוסייה מפני הדבקה חוזרת גם באומיקרון וגם בזנים החדשים".
פרופ' ערן סגל: "להערכתי, כחצי מאוכלוסיית המדינה נדבקה בזן האומיקרון. מכל מה שידוע לנו, לפחות לזמן הקרוב, זה אמור לספק לנו הגנה טובה, כלומר חסינות ברמת האוכלוסייה מפני הדבקה חוזרת גם באומיקרון וגם בזנים החדשים"
לגבי תחזית לטווח ארוך יותר הוא אומר: "אני חושב שבטווח של השבועות, חודש, חודשיים הקרובים, אנחנו לא צפויים לראות פה גל תחלואה בסדר גודל דומה למה שראינו באומיקרון. מהמחקרים בעולם רואים שתיתכן הדבקה של חלק קטן מהאנשים אחרי שנדבקו באומיקרון אבל זה קורה במיעוט".
1 צפייה בגלריה
קורונה מסכות גרמניה קלן
קורונה מסכות גרמניה קלן
המסכות עדיין כאן. הקורונה עדיין לא נעלמה
(צילום: גטי אימג'ס)
לפי נתוני משרד הבריאות, מקדם ההדבקה עלה בימים האחרונים ל-0.9, לצד עלייה במספר המאומתים. עם זאת, שיעור הבדיקות החיוביות נותר יציב ועומד על כ-10-15 אחוז מדי יום. גם מספר החולים במצב קשה המאושפזים בבתי החולים ממשיך לרדת ועומד על 335, לעומת מעל ל-1,200 בשיא גל התחלואה הנוכחי.
151 מהחולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה. ביום שלישי נוספו 21 חולים קשים חדשים – רחוק מאוד מנתוני שיא הגל החמישי, שבו אושפזו 230 חולים קשים ביום אחד. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 10,401 חולי קורונה, 157 מהם החודש. מתחילת השנה נפטרו בישראל 2,143 חולי קורונה.
246 מהחולים הקשים הם בני יותר מ-60, ומנתוני משרד הבריאות עולה כי הסיכוי לפתח מחלה קשה בקרב לא מחוסנים גבוה פי 9 מאשר מחוסנים בגילים אלה ופי מעט יותר מ-2 בקרב בני פחות מ-60.

קראו עוד:
רואים שיש אנשים שחלו באומיקרון ועכשיו חולים שוב, אז מה עם ההגנה שאתה מדבר עליה? "זה מה שעולה מהמחקרים. כשחקרו את זה ברמה של אוכלוסייה אז בהחלט האירועים האלה קורים, אבל הם קורים במיעוט מהמקרים. כשמדברים על הדבקה חוזרת, המשמעות היא שגם אם הם יידבקו, הם לא יחלו בצורה קשה".
האם לדעתך אנחנו בסופו של הגל החמישי או בתחילתו של הגל השישי? "אני חושב שכבר עברנו מזמן את השיא של הגל החמישי, ואנחנו עדיין נמצאים בשלהי הגל הזה. לדעתי, מוקדם לדבר על גל שישי, וכמובן אנחנו מקווים שלא יהיה גל שישי בכלל, אבל אנחנו לא יודעים לומר את זה בוודאות. כרגע אני חושב שאי אפשר לדבר במונחים האלה, אנחנו עדיין רואים את המשך הירידה, אם כי זה נכון שיש כרגע עלייה במקדם ההדבקה, ויכול להיות שהוא יחזור לרמות של 1 ואולי אפילו מעל".
ואז זו התפשטות. "נכון ואנחנו מדברים על אלפי מקרים, אבל כל עוד אלפי המקרים ברמת החיסוניות שיש באוכלוסייה לא ייצרו עלייה משמעותית באשפוזים, אז לא נדבר על גל נוסף. אנחנו לא יודעים, אבל אנחנו מסתכלים כרגע על מדינות אחרות בעולם. יש למשל פער דרמטי בין ניו זילנד להונג קונג, שתי מדינות שחוות התפרצות. ניו זילנד אחרי שנתיים של אפס הדבקה, חווה התפרצות של האומיקרון. גם בהונג קונג רואים את זה, ומבחינת השפעה על תחלואה קשה ותמותה זה שמיים וארץ. בניו זילנד רוב האוכלוסייה בסיכון התחסנה כמעט במאת האחוזים. בהונג קונג יש אחוזים פחות טובים. הם התחסנו בחיסון הסיני, שכנראה פחות יעיל, ואנחנו רואים שהתמותה שם שברה עכשיו את השיאים מבחינת תמותה לנפש בין כל המדינות בעולם, לאורך שנות המגפה.
"אני חושב שפה בישראל כרגע רמת החיסוניות שלנו היא טובה. הרבה אנשים התחסנו, מנגד גם הרבה אנשים נדבקו וזה גם הקנה להם חיסוניות מסוימת. אפשר לשמור על אופטימיות, אבל נצטרך להמתין ולראות איך דברים יתפתחו".
שלהי הגל נמשכים הרבה זמן. אנחנו בפורים, ממש דז'ה וו, אז ללכת למסיבות או לא? "אני חושב שאנחנו כבר שנתיים באירועים האלה. בכל פעם פחדנו מאירועי פורים או אירועים של פתיחת בתי ספר, וראינו שאירועים נקודתיים מהסוג הזה לא הצליחו לשנות את המגמה, וטוב שכך. יכול להיות שיהיו יותר הדבקות, אבל ברמה של ניתוח של כלל המדינה וכלל המגעים שיש במדינה, לא צפוי להיות שינוי".