זה ממש לא נגמר: העולם עסוק במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, מדינות רבות מסירות הגבלות, שיעור ההתחסנות צונח - אבל הקורונה שוב מתפשטת. ממצאים מדאיגים במיוחד בארצות הברית.
קראו עוד:
כשנגיף הקורונה החל להראות סימני נסיגה בחודש שעבר, ועליית האומיקרון נבלמה, רבים בארצות הברית קיוו שמדובר בשלב חדש של המגפה, והמרכז האמריקני לבקרת מחלות הודיע על הקלות משמעותיות: במדינות שבהן שיעור התחלואה היה נמוך, קיבלו התושבים פטור מעטיית מסכות גם במקומות סגורים. אבל השמחה הייתה מוקדמת מדי, ומדדים חדשים מצביעים על כך שהנגיף ממשיך להתפשט: המרכז לבקרת מחלות דיווח על עלייה של 100% ויותר בדגימות חיוביות לקורונה של מי הביוב במדינות רבות. בחלק מהמדינות חלה עלייה של עד 1,000%.
המעקב אחר שפכים משמש אינדיקטור ראשוני לאיתור מגמות לאורך כל מגפת הקורונה בולם, וגם בישראל, משום שחולים שאינם סובלים מתסמינים עשויים להפריש את הנגיף דרך מערכת העיכול, והמעקב אחר מי השפכים יכול לאתר תחלואה שלא נראתה בבדיקות PCR ואנטיגן.
1 צפייה בגלריה
קורונה מסכות גרמניה קלן
קורונה מסכות גרמניה קלן
עוטים מסכות ברחובות קלן, גרמניה. קרוב למיליון וחצי איש נדבקו השבוע בגרמניה
(צילום: גטי אימג'ס)
גם בחלקים אחרים של העולם חוזרים לעסוק בקורונה. בהונג קונג יש עומסים כבדים בבתי החולים בשל עלייה במספר חולי קורונה שאושפזו לאחרונה, ובחלק מהמחלקות לא נותרו מיטות פנויות. בסין נכנסו לסגר יותר מ-50 מיליון איש במחוז ג'ילין ובערים שנג'ן ודונגוואן, אחרי שהקורונה החלה להתפשט שם בקצב מדאיג.
קורונה 1
אשר לאירופה, ההתפשטות הגדולה ביותר היא בגרמניה, שם דווח השבוע על קרוב למיליון וחצי מקרים חדשים, מה שמביא את מספר הנדבקים הכולל מאז תחילת המגפה ליותר מ-17 מיליון. אחרי גרמניה ממוקמות בשיעור ההדבקות צרפת, הולנד ובריטניה עם כחצי מיליון מקרים חדשים השבוע, איטליה עם 354 אלף הדבקות חדשות, ואוסטריה עם קרוב ל-300 אלף.
דווקא בארצות הברית חלה השבוע ירידה של 24% במספר הנדבקים בהשוואה לשבוע שעבר, אבל המרכז לבקרת מחלות מסר שהנתון האמיתי כנראה שונה, שכן חלק גדול מהחולים מבצעים בדיקות אנטיגן ביתיות ואינם מדווחים על תוצאות חיוביות. דגימות הביוב נחשבות למדד ההתפשטות האמין ביותר, והנתונים שם מצביעים בבירור על מגמת התפשטות משמעותית.
בהונג קונג יש עומסים כבדים בבתי החולים בשל עלייה במספר חולי קורונה שאושפזו לאחרונה, ובחלק מהמחלקות לא נותרו מיטות פנויות. בסין נכנסו לסגר יותר מ-50 מיליון איש במחוז ג'ילין ובערים שנג'ן ודונגוואן, אחרי שהקורונה החלה להתפשט שם בקצב מדאיג
הקורונה מרימה ראש גם בישראל: מקדם ההדבקה עלה בשבוע שעבר ל-0.8. על פי ההערכות במשרד הבריאות, הסיבה לעלייה, בארץ ובחו"ל, היא שיעור התחסנות נמוך בבוסטר במקביל ליכולת הדבקה גבוהה של הווריאנט השולט כיום, BA.2.
מנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלא כבר העריך בעבר שהקורונה תלווה אותנו עד 2024 לפחות. על סמך ניסיון ממגפות קודמות, נראה שהקורונה לא תיעלם כל עוד שיעור ההתחסנות לא יגיע ל-90% מהאוכלוסייה לפחות. בפייזר ובמודרנה ממשיכים במחקרים קליניים של החיסונים המעודכנים נגד האומיקרון, אולם הגשתם ל-FDA צפויה רק לקראת הקיץ. עד אז לא יהיה מנוס כנראה מחזרה להגבלות משמעותיות ולעידוד התחסנות.