משרד הבריאות פרסם הערב (יום ב') את מתווה הרפורמה בתחום הקנאביס הרפואי, וקבע כי מסוף דצמבר השנה יתחיל יישום המעבר למרשמים בעשר התוויות רפואיות (קריטריונים) שאושרו בתקנות - זאת במקום רישיון כיום. כעבור שנה תיבחן הרחבה של המתווה.
2 צפייה בגלריה
עישון קנאביס
עישון קנאביס
קנאביס רפואי. מרשמים לעשר התוויות
(צילום: shutterstock)
בישראל יש כיום יותר מ-120 אלף בעלי רישיונות לקנאביס רפואי, השיעור לנפש הגבוה ביותר מכל מדינה מערבית. במשרד הבריאות אומרים כי "המתווה יסייע בהורדת הנטל הבירוקרטי על המטופלים ויפחית עבורם את מחירי הקנאביס הרפואי, ייצר ודאות ארוכת טווח עבור העוסקים בתחום תוך העברת האחריות לידיהם".
שר הבריאות, משה ארבל, אמר כי "הרפורמה בתחום הקנאביס הרפואי שמשרד הבריאות מקדם מהווה בשורה גדולה לעשרות אלפי אזרחים במדינת ישראל ולכלכלה הישראלית. המתווה החדש הוא צעד שמשלב רגישות חברתית לצד הגנה על בריאות הציבור".
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ציין כי "משרד הבריאות מוביל תפישת מדיניות חדשה של הקלה בנטל הרגולטורי ככל הניתן לצד שמירה על בריאות הציבור. כפי שאנו עושים בתחומי המזון, התמרוקים, התרופות, בתי המרקחת והמכשור הרפואי, כעת גם תחום הקנאביס הרפואי עובר רפורמה משמעותית, שתצעיד את התחום קדימה. זהו שינוי פרידגמה משמעותי שמוביל משרד הבריאות לטובת אסדרת תחום הקנאביס הרפואי בישראל".
שר הבריאות: "הרפורמה בתחום הקנאביס הרפואי מהווה בשורה גדולה לעשרות אלפי אזרחים במדינת ישראל ולכלכלה הישראלית. המתווה החדש הוא צעד שמשלב רגישות חברתית לצד הגנה על בריאות הציבור"
התקנות שאושרו לפני כחודשיים בוועדת הבריאות בכנסת קובעות כי מעתה יוכלו לקבל מרשם מי שסובלים מהמחלות והמצבים הרפואיים הבאים: אפילפסיה, קרוהן, דמנציה, אוטיזם (ללא הגבלת גיל), מחלות אונקלוגיות, טרשת נפוצה, HIV או איידס וחולים סופניים שתוחלת חייהם אינה עולה על שישה חודשים.
מאז פרסום התקנות נמתחה ביקורת קשה במשרד הבריאות לאחר שהתברר ששורה של מצבים רפואיים לא יקבלו מרשמים לקנאביס, בין היתר מטופלים המתמודדים עם פוסט טראומה (PTSD) וחולים המתמודדים עם כאב כרוני ובהם חולי פיברומיאלגיה, שלא יהיו חלק ממהפכת המרשמים. אלה ייאלצו להמשיך במסלול הקיים והמתיש של הוצאת רישיון במקום מרשם מרופא או שייאלצו להסתמך על משככי כאבים קיימים ואולי גם להתמודד עם השלכות ההתמכרות לאופיאטים.
בהודעת משרד הבריאות נאמר כי המתווה מפורסם לאחר עבודת מטה מעמיקה עם נציגי מטופלים, יצרנים ורופאים ולאחר קבלת הערות ציבור לטיוטת המתווה. עוד אמרו כי זה נדבך נוסף "בתפישת המדיניות החדשה של משרד הבריאות להפחית את הנטל הרגולטורי על המפוקחים בתחומים השונים תוך שמירה על בריאות הציבור".
המתווה החדש צפוי לצמצם בצורה משמעותית את היקף הרגולציה על העוסקים בשוק הקנאביס הרפואי, לסייע כאמור בהפחתת עלות הקנאביס הרפואי למטופלים ולקדם מחקר ופיתוח בתחום הקנאביס הרפואי בישראל.
2 צפייה בגלריה
עישון קנאביס
עישון קנאביס
התקנות כבר פורסמו, והיישום קרוב מתמיד
(צילום: shutterstock)
במשרד הבריאות ביקשו לצמצם בהיקף הרגולציה ולהעביר את האחריות לגורמים המפוקחים, "זאת לצד שמירה על דגשי בריאות ואיכות. בנוסף, בהתאם לחוות דעת מקצועית שתתקבל בהמשך לעבודת ועדת שמר, עוסק המתווה בטיוב אחריות הרגולטור בתחומים נוספים, ובהם החרגת רכיבים שאינם פסיכו-אקטיביים מפקודת הסמים המסוכנים וכן, יישום המעבר ההדרגתי מרישיונות למרשמים - מהלך שיקטין את הנטל הביורוקרטי מהמטופלים ועתיד להקל על מתן טיפול רפואי בקנאביס".

עיקרי המתווה החדש

  1. מעבר למרשמים על ידי רופא מומחה – יישום החל מסוף דצמבר 2023 של מתווה המעבר למרשמים בעשר ההתוויות שאושרו בתקנות. לאחר שנה מתחילת היישום, יתקיים דיון מעקב והכרעות שיכלול התייחסות להרחבה אפשרית של המתווה.
  2. הקלות משמעותיות על אופן עבודת החוות והמפעלים תוך העברת האחריות אליהם – הפחתת מספר בקרות רגולטור ומספר הבדיקות הנדרשות מהעוסק המקיים מערך איכות נאות.
  3. שינוי משמעותי באופן הפיקוח של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות על השוק, תוך דגש על העברת האחריות לעוסק.
  4. קידום חדשנות ומו"פ – הקלה דרמטית במנגנוני אישור המחקרים, רישיון מחקר מובנה עבור בעל חווה או מפעל, מתן אישור לחוקרים להנפיק מרשמי קנאביס לנשואי המחקר ויצירת נוהל ברור להוכחת בטיחות ויעילות השימוש (ניסויים קליניים) לצורך אישור צורות מתן חדשות של קנאביס רפואי.
  5. עידוד ופישוט מוחלט של תהליך הייצוא – ייצוא על בסיס הצהרה ללא צורך בבדיקות בשטח, מתן אפשרות לנייד חומר גלם או מוצרים בין עוסקים לשם ייצוא ומתן אישור על ידי המכון לביקורת ותקינה, או גורם נוסף שיסמיך מנכ"ל משרד הבריאות, למפעלים העומדים בכך.
  6. שינוי נוסף יסדיר את מדרגות הטיפול בקנאביס. כיום, בחלק מהמקרים וההתוויות צריך קודם לנסות טיפול שאינו קנאביס שכולל בין היתר משככי כאבים אופיואידים. לאחר השינוי ניתן יהיה לרשום קנאביס גם בשלבים מוקדמים יותר.
  7. בהמשך להמלצות קודמות והחלטות בעניין הגדרת הקנאביס בפקודת הסמים המסוכנים, מעתה רק ריכוז ברמה מסוימת של החומר הדומיננטי בקנאביס (THC) יהיה חלק מפקודת הסמים ובתנאי שיהיה בשיעור של יותר מ-0.3 אחוזים.
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, אומר בתגובה: "מתווה הקנאביס נערך בניגוד להמלצות איגודי ההסתדרות הרפואית. המתווה במתכונתו הנוכחית מסכן את בריאות הציבור.
"אסור שברירת המחדל תהיה קנאביס בעישון תפרחת, בשל הסכנות הבריאותיות הנלוות, לרבות עידוד צריכת טבק".