הנגישות לקנאביס רפואי תורחב משמעותית עבור חולים רבים – ללא צורך לבקש רישיון מתאים. זו ההחלטה שקיבלה היום (ג') ועדת הבריאות של הכנסת כחלק מרפורמה שמוביל משרד הבריאות בחודשים האחרונים, שבמסגרתה חולים בשורה ארוכה של מחלות ומצבים רפואיים לא יחויבו להוציא רישיון על מנת לקבל קנאביס רפואי. על פי התקנות שאושרו, החולים יקבלו את המרשם בדומה למרשם רפואי עבור תרופות. התקנות ייכנסו לתוקף בתוך כחצי שנה לאחר היערכות הקופות לכך.
4 צפייה בגלריה
עישון קנאביס
עישון קנאביס
עישון קנאביס
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
התקנות שאושרו היום בוועדה קובעות כי מעתה יוכלו לקבל מרשם מי שסובלים מהמחלות והמצבים הרפואיים הבאים: אפילפסיה, קרוהן, דמנציה, אוטיזם (ללא הגבלת גיל), מחלות אונקלוגיות, טרשת נפוצה, HIV או איידס וחולים סופניים שתוחלת חייהם אינה עולה על שישה חודשים. כאמור, חולים אלו לא יזדקקו עוד לרישיון, אלא יוכלו לקבל מרשם על ידי רופאים מסוימים, שיעברו הכשרות בנושא. יש לציין כי לא מדובר על רופאי משפחה, רופאי ילדים או רופאים פנימאים.
מדובר בשינוי ביחס להתוויות כיום, כשחולים אונקולוגים עם "מחלה אונקולוגית פעילה, או בעת טיפול פעיל נגד סרטן לצורך הקלה בתסמיני המחלה הפעילה או בתופעות הלוואי של הטיפול הפעיל", זכאים להוציא רישיון לקבלת קנאביס רפואי. גם לחולים עם קרוהן פעיל יש זכאות, כמו גם לחולים בשורת מחלות נוירולוגיות ובהן טרשת נפוצה, פרקינסון, אפילפסיה וטורט - אך לא בכל המצבים. כעת, על פי הרפורמה, חולים אלו לא יזדקקו עוד לרישיון אלא יוכלו לקבל את הקנאביס במרשם כמו יתר התרופות. אולם, עיכוב בהכשרת הרופאים הייעודיים שיוכלו לרשום את הקנאביס עלול לעכב את המהלך כולו.
4 צפייה בגלריה
ועדת הבריאות בכנסת דיון קנאביס
ועדת הבריאות בכנסת דיון קנאביס
חולים בשורה ארוכה של מחלות לא יחויבו להוציא רישיון על מנת לקבל קנאביס רפואי. דיון בוועדת הבריאות
(צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)
על פי התקנות, "חלק מהפונים לקבלת טיפול באמצעות קנאביס רפואי יוכלו לקבל מרשם מרופא, במקום להוציא בעצמם רישיון להחזקה ושימוש בקנאביס". זאת בניגוד למצב כיום לפיו על מנת להחזיק או לצרוך קנאביס רפואי היה צורך ברישיון מאושר על ידי משרד הבריאות שניתן רק מצד רופאים מסוימים שהוכשרו לכך, מצב שיצר גם זמני המתנה ארוכים וגם בירוקרטיה מורכבת עד לקבלת האישור החוקי. מנגד, המתנגדים למהלך טוענים כי ההחלטה תיצור תלות והתמכרות.
יש לציין, כי בישראל יש כיום כ-100 אלף מטופלים עם רישיונות לצריכת קנאביס רפואי, רובם סובלים ממחלות או תופעות כאב ומפוסט טראומה. במהלך הדיונים על התקנות הביעו מטופלים תרעומת על כך שדווקא מחלות ותופעות אלה לא נכללות בתקנות.
4 צפייה בגלריה
ועדת הבריאות בכנסת דיון קנאביס
ועדת הבריאות בכנסת דיון קנאביס
מחלות שלא נכללו בתקנות החדשות. תגובת המטופלים
(צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)
לדבריו של יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו, "זהו רק שלב ראשון, יש התוויות רפואיות נוספות הדורשות התייחסות וטיפול. לנגד עינינו עומדת טובת המטופלים והרצון להקל על כאבם, להגדיל את היצע הרופאים והנגישות ולהוזיל מחירים. כל זאת תוך שימת לב לחשש מפני זליגות ושימוש לרעה בסם".
ועדת הבריאות בכנסת דיון קנאביסח"כ אוריאל בוסוצילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
מנהל השירות לטיפול בהתמכרויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי, אהרון שבי: "יש להקפיד על כך שהמרשמים לא ירחיבו את ההתמכרות ויגרמו לגלישה לשימוש בחומרים פסיכואקטיביים נוספים. יש לא מעט פניות על איבוד שליטה וצריכת סמי רחוב".
מנגד, כאמור, לא כולם תומכים במהלך. "התקנות מרחיבות בצורה דרמטית את הרופאים שיכולים לאשר שימוש בקנאביס, ואת ההתוויות הרפואיות המאפשרות מרשם", אומר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין. "יש פה סכנת התמכרות לטבק שלא לצורך".

הוזל התעריף למרשם שנתי

במקביל, ועדת הכספים הוזילה ואישרה את תעריף הגבייה במסגרת המעבר מרישיונות קנאביס למרשמים. לדרישת הוועדה הוזל התעריף למטופלים בגין הוצאת מרשם שנתי, ויעמוד על 180 שקל במקום 220 שקל במקור ו-360 שקל השתתפות עצמית בגין הנפקת רישיון לקנאביס.
במהלך הדיון הקודם בנושא, מתחה ועדת הכספים ביקורת על המחירים הנדרשים להוצאת רישיון ומרשמים במסגרת הצעד המתוכנן, ודרשה ממשרד הבריאות, משרד האוצר וקופות החולים לבחון ולהביא בפניה תעריפים מוזלים יותר למטופלים, וכן להציג בפני הוועדה את התחשיבים המלאים לגביה המוצעת. במשרדים ובקופות טענו מנגד כי מדובר בתעריפים הנמוכים ביותר שניתן היה להעמיד כדי שהמתווה יוכל לצאת לדרך, וכי מדובר במוצר שאיננו בסל התרופות, וישנן עלויות של הכשרת וגיוס רופאים, טיפול מורכב יותר מול החולים, התאמת מערכות מחשוב ועוד.
4 צפייה בגלריה
עישון קנאביס
עישון קנאביס
תעריפי המרשמים הוזלו
(צילום: shutterstock)
בפתח הדיון היום ציין יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני כי איננו מוכן לאשר את התעריף המוצע: "חלק מהשירותים בלאו הכי ניתנים, אני לא מבין למה צריך לגבות כל כך הרבה, מדובר בטיפול בחולים, רבים מהם במצב כלכלי מורכב".
ח"כ ינון אזולאי: "אני לא מבין את המצב, בו רופא שמטפל ונותן מרשם, צריך לגבות בגין העבודה שלו תעריף נוסף, בעבר לא נתתם את השירות, במסגרת הרישיונות, אז למה שהפעם תיישמו זאת?".
רועי קאהן מקופת חולים כללית אמר בדיון: "אנחנו נדרשים במסגרת המהלך הזה להעמיד רופא שינפיק את המרשם, מערך אחיות, מוקד טלפוני ונצטרך להקים מוקד מחשוב. היות שהנושא לא בסל, אני לא יכול לכפות על רופא שלי לתת את השירות הזה, אם שר הבריאות היה מכניס את זה לסל ומתקצב כפי שהוא מתקצב סל זה היה מצב אחר, היות שזה לא המצב, רופא ירצה שיפוי על כך".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם: "נעמוד על כך שתעניקו את השירותים, אני מבקש כי בעוד שנה תעבירו אלינו דיווח על מתן השירותים".