רפורמת הקנאביס שצלחה אתמול (ג') משוכה נוספת בוועדת הבריאות של הכנסת, משאירה מאחור מטופלים המתמודדים עם פוסט טראומה (PTSD) וחולים המתמודדים עם כאב כרוני ובהם חולי פיברומיאלגיה, שלא יהיו חלק ממהפכת המרשמים. אלה ייאלצו להמשיך במסלול הקיים והמתיש של הוצאת רישיון במקום מרשם מרופא, או שייאלצו להסתמך על משככי כאבים קיימים ואולי גם להתמודד עם השלכות ההתמכרות לאופיאטים.
"הקנאביס הרפואי, בניגוד לתרופות מרשם אחרות שמסייעות לתסמיני המחלה, משפר את איכות החיים שלי ומאפשר לי לתפקד כמעט ללא כאבים במהלך היומיום", מספרת חולת פיברומילאגיה ל-ynet על אכזבתה כי הרפורמה לא תכלול אותה. "תרופות המרשם המוצעות כרגע לחולות פיברו, לפחות מנסיוני, פוגעות משמעותית בתפקוד היומיומי ובאפשרות לנהל אורח חיים תקין, כך שהקנאביס נותן מענה מצוין למחלה שגם ככה אין עליה הרבה ידע בעולם. לתהליך אישור רישיון לקנאביס לחולות פיברו יש משמעויות כספיות. בנוסף, יש מחסור גדול בתורים לרפואת כאב, מה שמעכב את קבלת הרישיונות וחבל שמשרד הבריאות לא מקל בעניין זה".
1 צפייה בגלריה
עישון קנאביס
עישון קנאביס
עישון קנאביס
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא:
גם רעות, חולת פיברומיאלגיה, אומרת בתגובה לרפורמת הקנאביס: "לוקח שנים לאבחן פיברומיאלגיה ואין לה ממש טיפול. מצאתי מזור חלקי בקנאביס רפואי ומצער שהמחלה לא נכללת במהפכת המרשמים. זה עוד הוכחה לכמה המחלה שקופה".
יישום תוך חצי שנה, מרשם לשנה
רפורמת הקנאביס - שתקנותיה אושרו אתמול בכנסת - מרחיבה משמעותית של הנגישות לקנאביס רפואי, באמצעות קבלת מרשם מהרופא המטפל ולא רישיון מצד קבוצה מצומצמת של רופאים מורשים, כפי שנעשה עד כה. מעבר לזה, הבשורה המרכזית של הרפורמה היא פתיחה של ההתוויות הרפואיות מדרגת חומרה משמעותית בחלק מהמחלות להגדרות כלליות יותר, כך שיהיו תקפות על חולים רבים יותר וגם על מצבים רפואיים כמו אוטיזם.
רפורמת הקנאביס

כיצד זה יעבוד?
במקום לפנות לקבוצה מצומצמת של רופאים מורשים שמספרם נאמד בכמאה, כעת יוכלו הרופאים המטפלים (אונקולוגים, נוירולוגים ויתר הרופאים) של אותם חולים בקופות החולים ובתי החולים לרשום בעצמם את המרשמים לחולים שלהם. הרופאים הללו צפויים לעבור הכשרה אינטרנטית קצרה ולאן מכן יוכלו לרשום את הקנאביס הרפואי.
תוך כמה זמן תצא הרפורמה לפועל?
אלא אם יירשמו עיכובים מיוחדים בהיערכות הקופות ובהכשרת הרופאים – כחצי שנה.
לכמה זמן יהיה המרשם בתוקף?
עד כשנה, בכפוף לשיקול דעתו של הרופא. בתום השנה יהיה על המטופל לחדש את המרשם.
כיצד הרפורמה עשויה להשפיע על מחירי הקנאביס?
הרפורמה תוזיל את הליך האישור הדרוש לקניית הקנאביס. במקום פנייה לרופא פרטי מורשה, שגובה לעיתים מעל ל-1,000 שקל עבור ההמלצה לרישיון, יוכל כעת החולה לפנות לרופא המטפל שלו.
מה לגבי החשש מזליגת קנאביס לאנשים שאינם חולים?
אין לנושא התייחסות בתקנות הקיימות. למעשה, מעבר לנוהל הקיים, לא הוגדר מנגנון פיקוח ובקרה חדש.
פורום הקנאביס הרפואי בירך על הרפורמה במרשמי הקנאביס: "המעבר למרשמים יאפשר הסרת חסמים רבים, יאפשר לתעשייה לצמוח וישפר משמעותית את איכות השירות והטיפול. התקנות הן צעד הכרחי להכרה בקנאביס רפואי כטיפול רפואי יעיל וראוי. עם זאת, זהו רק שלב ראשון - אנו עדיין מקווים, כפי שגם נדון בוועדת הבריאות, כי גם יתר ההתוויות הרפואיות כגון כאב ופוסט-טראומה, ייכנסו לתכולת התקנות בהקדם האפשרי".