פתיחת מבצע "מגן וחץ" הלילה (שלישי), שבוע אחרי סבב הלחימה הקצר, שבמסגרתו נורו יותר מ-100 רקטות לישראל, מעלה שוב את רמת המתח והלחץ. איך נוכל להתמודד טוב יותר עם המצב הביטחוני המתוח?
קראו עוד:
מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות בכללית, מציעה את הדרכים הבאות להתמודדות עם מצבים של מתח ולחץ:

1.דעו שזו תגובה טבעית

סימני הלחץ והמתח יכולים, כשלעצמם, לעורר חששות ורגשות בושה ואי נוחות. חשוב לזכור, שאלו תגובות טבעיות המשותפות לאנשים רבים במצבי דאגה, ושקרוב לוודאי תחלופנה עם החזרה לשגרה.

2. דברו ואווררו רגשות

חשוב לשוחח ולתת למי שחש בלחץ אפשרות לדבר על חוויותיו. אם הוא מבקש לשחזר את מה שעבר עליו, חשוב להקשיב ולעודד אותו לתאר את רגשותיו בקשר לחוויות אלה.

3. בלי קבוצות טלגרם ופייק ניוז

במיוחד עכשיו, הקפידו לצרוך מידע ממקורות מהימנים ואובייקטיביים עד כמה שניתן.

4. שמרו על ההרגלים הקבועים

קיום סדר היום רגיל יכול להקל על תחושת הקושי הקיימת במצבי לחץ. כדאי לעודד גם את מי שחש בלחץ, להמשיך ולתפקד במסגרת העבודה, הלימודים או מטלות הבית.

5. וגם על הבריאות

שינה מספקת ואכילה מאוזנת יעזרו לשמור על הכוחות הגופניים. גם שמירה על היגיינה אישית ועל הופעה נאותה יכולה לשפר את ההרגשה הכללית.
2 צפייה בגלריה
נשימה
נשימה
תרגלו נשימה איטית
(צילום: shutterstock)

6. הרפו את הגוף

תרגילי הרפיה מסייעים להקלת תחושת הלחץ. מדובר בתרגול נשימה איטית, כיווץ ושחרור הגפיים, או כל שיטה מוכרת אחרת. גם עיסוי קל של שרירי העורף או ליטוף הראש, הצוואר והידיים - עשויים להרגיע ולהקל.

7. הסתייעו בחברים ובבני משפחה

לעיתים כדאי לגייס חברים או קרובי משפחה אחרים על מנת שיתמכו ויעודדו את מי שנמצא במצב לחץ קשה.

8. פנו לייעוץ רפואי

אם תחושות הלחץ חריפות מאוד, מקשות על התפקוד היום-יומי, גורמות לבעיות שינה או להופעת סימני חרדה קשים, כדאי להיוועץ ברופא המשפחה לגבי טיפול מתאים. חשוב לא להשתמש בתרופות ובתכשירי הרגעה ללא המלצת רופא.

9. אל תפסיקו להתאמן

פעילות גופנית הכוללת תרגילי התעמלות פשוטים או יציאה לטיולים קצרים סביב הבית, מלבד תרומתה הרבה לבריאות הגוף, תורמת רבות לשיפור ההרגשה הנפשית בכך שהיא משחררת ממתחים ולחצים.
רויטל קורן, מקדמת בריאות ומומחית לפעילות גופנית בכללית, מציעה למי שסובלים מתחושות חרדה ומתח ובשל כך מנדודי שינה, לשלב פעילות גופנית דווקא בשעות הערב, שכן היא מסייעת גם לשינה טובה ואיכותית יותר.
2 צפייה בגלריה
אימון ספינינג
אימון ספינינג
רכיבה על אופניים מועילה יותר לשיפור איכות השינה, בהשוואה ליתר הפעילויות האירוביות
(צילום: shutterstock)
היא מסבירה כי, אימון אירובי (הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה) משפיע לטובה על היכולת להירדם לשעות רבות יותר, בהשוואה לאימוני כוח והתנגדות (משקולות, פילאטיס). "ההסבר לכך הוא שבזמן הפעילות עולה חום הגוף וכדי לווסתו ביעילות, הגוף יבצע לאחר מכן קירור מהיר של כל המערכות, מה שעשוי לתרום בהמשך ליכולתנו להירדם מהר יותר. זהו אפקט הדומה לזה של אמבטיה חמה ומרדימה על גוף האדם - עלייה של חום ולאחר מכן קירור מהיר מזרזים את תהליך ההירדמות".
לדבריה, ההמלצה היא לבצע פעילות אירובית (הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, ריקודים, שחייה ועוד), בשעות הערב המוקדמות למשך 60-30 דקות בעצימות בינונית. רכיבה על אופניים, אגב, מועילה יותר לשיפור איכות השינה, בהשוואה ליתר הפעילויות האירוביות.
"עם זאת, לא מומלץ ללכת לישון ישר בסיום הפעילות, ומומלץ לסיים את הפעילות כשעתיים עד ארבע שעות (במקרה של פעילות גופנית עצימה) לפני הכניסה למיטה. זאת מאחר ששחרור האדרנלין והעלייה בחום הגוף, שמתרחשים בעת פעילות ספורט, עלולים לחבל בשינה".
קורן מסבירה שפעילות גופנית במשך שלוש פעמים בשבוע לפחות משפרת משמעותית לא רק את איכות השינה אלא גם מדדי בריאות שונים. "חשוב לזכור שמדובר בתהליך שעשוי לקחת כמה שבועות אך הסבלנות משתלמת והעיסוק בפעילות גופנית לאורך זמן, ישפר מאוד את איכות השינה".
הכותבת היא מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות בכללית
  • אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים מצוקה קשה, אל תישארו לבד - דברו איתנו. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים. לסיוע מקצועי לעולים חדשים בשפות: רוסית, אמהרית, אנגלית, צרפתית וספרדית חייגו 3201*