התפרצות הפוליו האחרונה שאירעה בירושלים, כמו גם בלונדון ובניו יורק, מקורה בסיבוך נדיר של החיסון, הגורם להדבקה של לא-מחוסנים בזני פוליו המגיעים מהחיסון עצמו. משרדי הבריאות בישראל, בניו יורק ובלונדון גילו לאחרונה עדויות לאחר ניתוח דגימות הביוב, שם נמצאו זנים שעברו מוטציה, ומקורם בחיסון של הנגיף המוחלש. זו אומנם תופעה נדירה, אולם המספרים הולכים ועולים, מה שגרם במדינות מסוימות למעבר לחיסוני פוליו אחרים או שלא להשתמש כלל בחיסון האוראלי ולהסתפק בחיסון בזריקה.
קראו עוד:
במשך שנים הצליחו חיסוני הפוליו המוחלשים הניתנים בטיפות, בנוסף לחיסונים הניתנים בזריקות, לחסל את מגפת הפוליו. החיסון בזריקה מעורר יצירת נוגדנים לפוליו בדם, ואילו החיסון בטיפות דרך הפה, שאותו פיתח הרופא היהודי-אמריקני ד"ר אלברט סייבין בשנת 1961, גורם להתרבות נגיפים מוחלשים במעיים, שם נוצרת הגנה מקומית המונעת מווירוס הפוליו הטבעי והאלים להיות מופרש בצואה ולהדביק אחרים. שני החיסונים יצרו אפקט של חיסון עדר. אלא שכעת מתברר שמאות אנשים לא-מחוסנים נדבקו בזני פוליו שמקורם בחיסון המוחלש – ושעברו מוטציות, ומתוכם נדבקו בישראל תשעה ילדים.
3 צפייה בגלריה
שיתוק פוליו
שיתוק פוליו
מאות אנשים לא-מחוסנים נדבקו בזני פוליו שמקורם בחיסון המוחלש
(צילום: shutterstock)
הנגיף המוחלש, כך עולה מהנתונים של ארגון הבריאות העולמי, גורם כיום ליותר מקרי פוליו מאשר הנגיף המקורי. מאז 2017 נרשמו 396 מקרים של פוליו שנגרמו על ידי הנגיף הטבעי, לעומת קרוב ל-2,600 מקרים של פוליו שמקורם בחיסון בנגיף המוחלש, שחלקם עברו מוטציה. פרופ' סקוט בארט מאוניברסיטת קולומביה, החוקר את מיגור הפוליו בעולם, הסביר לסוכנות הידיעות איי פי: "אנחנו בעצם מחליפים את הנגיף הפראי בנגיף שבחיסון, והתופעה מתרחשת לראשונה גם במדינות עשירות".
החיסון נגד פוליו בזריקות פותח על ידי הרופא האמריקני-יהודי ד"ר יונה סאלק. החיסון יצר נוגדנים בדם נגד פוליו, אך המגפה לא חוסלה, משום שהמחוסנים אמנם היו מוגנים מהמחלה אך המשיכו להפריש את הנגיף מהמעי לסביבה דרך הצואה, ולהדביק את מי שלא חוסנו.
על פי ההערכות, החיסון המוחלש עלול לגרום לפוליו אצל כשניים עד ארבע ילדים לא-מחוסנים לכל שני מיליון מנות. במקרים נדירים ביותר, הנגיף המוחלש שבחיסון יכול גם לעבור מוטציה לצורה מסוכנת יותר ולעורר התפרצויות, במיוחד במקומות עם תברואה גרועה ורמות חיסון נמוכות
שבע שנים מאוחר יותר, פיתח ד"ר אלברט סייבין את החיסון החי מוחלש נגד פוליו, OPV, הניתן בטיפות דרך הפה. הנגיפים המוחלשים שבחיסון מגיעים למעי ומתרבים שם, וכך יוצרים הגנה מקומית במעי, שמונעת את ההדבקה בווירוס המקורי ואת הפצתו של הנגיף לסביבה. על פי ההערכות אז, הנגיף המוחלש שבחיסון מופרש לסביבה במשך כמה שבועות ומעניק הגנה שיוצרת "חסינות עדר". יחד עם זאת, הוא עלול להדביק בפוליו לא-מחוסנים ואנשים שנמצאים בסיכון חיסוני.
3 צפייה בגלריה
מבצע חיסוני הפוליו ב-2013, לוד
מבצע חיסוני הפוליו ב-2013, לוד
מבצע חיסוני הפוליו ב-2013, לוד
(צילום: עידו ארז)
על פי ההערכות, החיסון המוחלש עלול לגרום לפוליו אצל כשניים עד ארבע ילדים לא-מחוסנים לכל שני מיליון מנות. במקרים נדירים ביותר, הנגיף המוחלש שבחיסון יכול גם לעבור מוטציה לצורה מסוכנת יותר ולעורר התפרצויות, במיוחד במקומות עם תברואה גרועה ורמות חיסון נמוכות.
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בשנת 2020 מספר מקרי הפוליו שנגרמו מהזן המוחלש הגיע לשיא של יותר מ-1,100 נדבקים מעשרות מדינות. מאז ירד המספר לכ-200 הדבקות השנה
מדינות מסוימות שחיסלו את הפוליו ואשר אצלן שיעור ההתחסנות גבוה מאוד, עברו לפני עשרות שנים לחיסונים בזריקות, המכילים נגיף מומת, כדי להימנע מסיכונים כאלה. כך למשל, בהולנד מעולם לא השתמשו בחיסון דרך הפה. גם בישראל ניתן החיסון בשגרה בזריקה בלבד, אולם בעת התפרצויות מוסיף משרד הבריאות גם את החיסון דרך הפה, כדי לעצור את שרשרת ההדבקה. נדגיש שוב, אלה שנדבקים בזן המוחלש שניתן דרך הפה, הם ילדים שאינם מחוסנים.

ישראל: תשעה ילדים נדבקו בזן המוחלש

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בשנת 2020 מספר מקרי הפוליו שנגרמו מהזן המוחלש הגיע לשיא של יותר מ-1,100 נדבקים מעשרות מדינות. מאז ירד המספר לכ-200 הדבקות השנה. בישראל נדבקו השנה תשעה ילדים בשני זני וירוס חי-מוחלש מהחיסון שעברו מוטציה: בזן VDPV3 נדבקה ילדה לא מחוסנת מאזור ירושלים שלקתה בשיתוק ילדים, ואצל שמונה ילדים נוספים הווירוס אותר בצואה, אך הם לא לקו בתסמינים. מהזן VDPV2 לא אותרה דגימה ממקור אנושי בישראל.
בשנה שעברה גם ארגון הבריאות העולמי ומדינות אחדות החלו להשתמש בחיסון פוליו פומי חדש, המכיל וירוס מוחלש עוד יותר - בעל סיכון מופחת לעבור מוטציה. אלא שמספר המנות ממנו מצומצם ואינו מספיק לכל אוכלוסיית העולם. למומחים רבים בעולם ברור שיש צורך בחיסון מוחלש חדש, בטוח יותר, שיפחית עוד יותר את ההידבקות מהזן המוחלש, לצד השקעה גדולה יותר של רשויות הבריאות בהעלאת אחוז המתחסנים בקהילות עם כיסוי חיסוני נמוך, כפי שנעשה לאחרונה בישראל בקרב הכיסים הבלתי-מחוסנים בקרב האוכלוסייה החרדית.
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
הכיסוי החיסוני של הילדים עלה מ-81% ל-99%. שר הבריאות ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים במבצע חיסוני הפוליו "2 טיפות"
(צילום: משי בן עמי )
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אכן נמצאו דגימות של הנגיפים המוחלשים VDPV מהחיסון דרך הפה. הזן התרכיבי שעבר שינוי עלול לגרום לשיתוק בילד שאינו מחוסן לפי שגרת החיסונים הנהוגה בישראל ולכן החשיבות הרבה בהשלמת סדרת החיסונים לפי ההנחיות.
"לאור ההדבקות משרד הבריאות השלים את החיסון בקרב ילדים לא מחוסנים, הקדים שתי מנות חיסון בזריקה לגילים שישה ו-10 שבועות, הרחיב את פעילות טיפות חלב במחוז ירושלים, שם דגש על השלמת חיסוני פוליו במסגרת שירותי בריאות לתלמיד, והגביר את ניטור הביוב בישראל בדגש על אזורים עם כיסוי חיסוני נמוך יותר דוגמת מחוז ירושלים. המשרד עורך פגישות שוטפות של הוועדה המייעצת לחיסונים וארגון הבריאות העולמי.
"חשוב להדגיש כי בעקבות מבצע חיסון "2 טיפות 2022" הכיסוי החיסוני הארצי של ילדים בגילים שישה שבועות עד שנה וחצי בחיסון בזריקה במדינת ישראל עלה מ-81% ל-99%, והכיסוי החיסוני של החיסון דרך הפה של ילדים בקבוצת הגיל 10 שבועות עד שנה וחצי עלה מ-51% לכ-86%".