"ירידה באמון במשרד הבריאות" - כך הסביר היום (ב') פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים, את הסיבה לכישלון מבצע חיסוני הפוליו לילדים. פרופ' גרוסמן דיבר בדיון שנערך בוועדת הבריאות של הכנסת, לאחר חשיפת ynet וידיעות אחרונות בדבר נתוני ההתחסנות הנמוכים במיוחד, כחודש לאחר שהחל מבצע החיסונים.
קראו עוד:
בסוף חודש אפריל השיק משרד הבריאות את מבצע "שתי טיפות", בעקבות איתור שמונה מקרים של הדבקה בנגיף הפוליו, מתוכם בת ארבע מירושלים שלקתה בשיתוק. מאז, על פי הנתונים שפורסמו, בקופת חולים כללית התחסנו רק 25 אלף ילדים ובני נוער מתוך כחצי מיליון המבוטחים בקופה - כ־5% בלבד; בקופ"ח מכבי התמונה דומה: רק 6% התחסנו; בקופת חולים מאוחדת התחסנו כ-9,000 מתוך 300 אלף המבוטחים, שיעור של 3% בלבד; ואילו בקופ"ח לאומית התחסנו 4,000 מתוך 120 אלף ילדים - מעט יותר מ־3%.
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
שר הבריאות ניצן הורוביץ בהשקת מבצע החיסונים. 6-3 אחוזי התחסנות בלבד
(צילום: מוטי קמחי)
"כואב לי הלב משום שאני משווה את מה שקורה עכשיו לשני מהלכים מוצלחים שהיו, כמו מבצע חיסוני הקורונה, כשהמערכות פעלו אחרת לגמרי, ומבצע חיסוני הפוליו ב-2013, כאשר היה צורך לחסן ילדים בעקבות ממצא לפוליו בביוב והצליחו בתוך פרק זמן קצר לחסן מאות אלפי ילדים בצורה מדהימה", אמר גרוסמן לוועדת הבריאות של הכנסת.
"נכון להיום במשרד מזהים ירידה בדיגומי הביוב החיוביים מחוץ לירושלים כולל סובב ירושלים, אך בירושלים עצמה דיגומי הביוב עדיין חיוביים באותה מידה"
"נקודות הפתיחה הפעם היו קשות, משום שיש עייפות של הציבור מהחיסונים של הקורונה וגם - אי אפשר להכחיש את זה – ירידה באמון במשרד הבריאות. מי שבוחן את מה שקורה בחיסוני השגרה רואה שבמהלך הקורונה הייתה ירידה שמבחינתנו היא ירידה משמעותית. אנחנו מזהים ירידה מאוד מדאיגה בחיסוני השגרה שנובעת מעייפות ומירידה באמון".

ח"כ עידית סילמן: "המבצע לא עובד"

בעקבות פרסום הנתונים אמרה בדיון יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן: "כך לא נלחמים בנגיף - משרד הבריאות צריך לייצר מנגנון התחסנות ארצי מסודר ולרתום את בתי הספר למבצע ולסיים עם זה אחת ולתמיד. אם יש מרווח שהוא פער אמיתי בין הצורך לחסן והחיסון בפועל, זה מראה שהמבצע לא עובד ויש לפעול אחרת".
3 צפייה בגלריה
עידית סילמן
עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן. לרתום את בתי הספר למבצע
(צילום: יואב דודקביץ')
ד"ר ליאור הכט שגיא ממטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה כי למרות נתוני ההתחסנות הנמוכים – שכיחות עקבות הפוליו במערכות הביוב מחוץ לירושלים– נמצאת דווקא בירידה. "נכון להיום במשרד מזהים ירידה בדיגומי הביוב החיוביים מחוץ לירושלים כולל סובב ירושלים, אך בירושלים עצמה דיגומי הביוב עדיין חיוביים באותה מידה".
הכט הוסיפה: "ברור שהיו כאן קשיים של חבלי לידה ונעשו הערכות מצב כל העת עם קופות החולים - הם השתפרו מיום ליום והנגישו עוד שירותים. עבדנו מול הקופות בצורה טובה להנגיש את השירותים ולהביא כמה שיותר הורים לחסן את ילדיהם ולתת מענה לכולם. נתוני המחשוב לא היו קיימים ביחס לשנים שבהן בוצע רישום ידני ונעשתה עבודה מאסיבית בשיתוף פעולה מדהים של מחשוב קופות החולים ומחשוב המשרד, על מנת לחשוף הורים למידע על התחסנות העבר של ילדיהם. המידע שהתעדכן שוקף מיד להורים ולרופא המטפל".
3 צפייה בגלריה
פרופ' צחי גרוסמן
פרופ' צחי גרוסמן
פרופ' צחי גרוסמן. "הכישלון הזה ירדוף את המשרד"
גרוסמן הוסיף: "סיפור המבצע האחרון זה קו פרשת המים מבחינת האחריות על טיפות החלב - לאור מה שקורה עכשיו, אני משוכנע שהגיע הזמן לשנות זאת. הקופות לא מגויסות והמשרד נלחם לבדו. אין הנגשה של המידע ואין זמינות לפנקס חיסונים, יש בעיות בקביעת התורים ועוד. זה בידי המשרד, אין צורך להתחרות באף אחד, יש בעיה ויש תירוצים למה זה לא הולך. אני מודע לכך שהיו קשיים תקציביים ובסופו של דבר, הירתמות הקופות לא הייתה אופטימית. אני חושש שכאשר יגיע האתגר הבא, הכישלון הזה ירדוף את המשרד. המספרים של 4% זה חגיגה עבור מתנגדי החיסונים והפצת הפייק ניוז".
פורסם לראשונה: 16:38, 06.06.22