דיון סוער בכנסת בנושא חיסוני הילדים: לקראת תחילת מתן חיסוני קורונה לילדים כבר בשבוע הבא, נערך היום (ג') דיון בוועדת הבריאות בכנסת בראשות ח"כ עידית סילמן.
ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, אמרה בדיון כי מתחילת המגפה 206 ילדים (עד גיל 18) הגיעו למצב קריטי בשל מחלת הקורונה, 42 מהם בני חמש עד 11. 11 ילדים נפטרו, כולם עם מחלות רקע. ארבעה מתוכם בגילים חמש עד 11.
באשר לתופעת ה-PIMS שאובחנה אצל ילדים לאחר החלמה ממחלת הקורונה, אמרה ד"ר אלרעי פרייס כי עד כה דווח בסה"כ על 277 מקרים. 195 מקרים נחקרו עד כה, מתוכם 99 היו בגילים חמש עד 11. לדברי ד"ר אלרעי פרייס, בשני מקרים ילדים נפטרו, לאחר שהתייצבו עם דלקת רב מערכתית סוערת מספר שבועות לאחר החלמה מקורונה.
PIMS נחשבת לנדירה ומופיעה בקרב ילדים שחלו בקורונה שבועות ספורים אחרי ההדבקה. היא מתבטאת לרוב בחום ובכאבי בטן, ולעיתים קשה לאבחן אותה בזמן - וכך רבים מהילדים שלוקים בה מגיעים לבתי החולים כשהם כבר במצב קשה. היות שמדובר במחלה מסכנת חיים שפוגעת בחלק מהמקרים בתפקוד הלב, חלק מהילדים נזקקים למכונת "אקמו" (שמתפקדת במקום הלב והריאות).
2 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי-פרייס. "יש קושי עם המחשבה שהמחלה הזאת היא לא מחלה משמעותית והיא לא מחלה של ילדים"
ד"ר שרון אלרעי-פרייס. "יש קושי עם המחשבה שהמחלה הזאת היא לא מחלה משמעותית והיא לא מחלה של ילדים"
ד"ר שרון אלרעי-פרייס. "יש קושי עם המחשבה שהמחלה הזאת היא לא מחלה משמעותית והיא לא מחלה של ילדים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"המטרה שלנו היא להראות את הנתונים בצורה הכי שקופה וגלויה לציבור ההורים כדי להגיד, אלה הסיכונים מהמחלה ואלה הסיכונים מהחיסון, ועכשיו כל הורה צריך לעשות את הבחירה שלו. יש קושי עם המחשבה שהמחלה הזאת היא לא מחלה משמעותית והיא לא מחלה של ילדים. זה לא נכון, הראנו נתונים, ילדים חולים יכולים לחלות קשה ולחלות בתופעות אחר כך".
עוד הוסיפה: "בישראל אין שום ניסיון לכפות חיסונים. יש מדינות שבהן התו הירוק תקף למחוסנים בלבד. אצלנו תמיד יש אפשרות להציג בדיקה. אנחנו לא רוצים שאנשים יתחסנו בתוך הכרח".
במהלך הדיון עלתה בזום, משתתפת בשם עו"ד ולנטינה נלין וטענה כי גורמים רבים, בהם רופאים ומדענים שרצו להשתתף בדיון סורבו. עוד טענה כי: "ד"ר שרון אלרעי פרייס היא לא אובייקטיבית, היא עובדת של חברת פייזר שמייצרת את החיסונים".
בתגובה לדברים, שר הבריאות ניצן הורוביץ צייץ בטוויטר:
בתגובה לדברים אמרה ח"כ סילמן: "לא אאפשר להכפיש או להביא האשמות חסרות בסיס כלפי עובדי ציבור והנהלת הוועדה. אין פה עניינים פוליטיים. זו ועדה שנועדה להגן על בריאות הציבור. הזמנו לכאן את הצט"מ, את ד"ר שרון אלרעי פרייס וגורמים שונים ומגוונים, יהיו כאן עוד דיונים ארוכים וכולם ישמעו. אני לא מוכנה לשמוע את הדברים האלה. לא אתן לומר שד"ר שרון אלרעי פרייס עובדת אצל פייזר. יש גבול לכל תעלול".
2 צפייה בגלריה
חיסון ילדים קורונה מתחסנים חיסונים
חיסון ילדים קורונה מתחסנים חיסונים
"ילדים חולים יכולים לחלות קשה ולחלות בתופעות אחר כך". חיסון ילדים
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
חבר הכנסת לשעבר משה פייגלין, ביקש להתייחס לפרסומים בחו"ל על אודות אנשים שנפטרו מהחיסון. ״אני מכיר אישית שני מבוגרים שנפטרו", אמר. בתגובה אמר ד"ר בעז לב, יו"ר צוות טיפול במגיפות במשרד הבריאות, כי הוא אינו מכיר את הפרסומים הספציפיים שציין פייגלין, והוסיף כי גם אם קיימת תופעה כזו, "היחס בין התחלואה והתמותה שנגרמת מהמחלה לעומת מה שנגרם מהחיסון - הוא לרעת המחלה".
ד"ר לב הוסיף: ״אין לנו סיבה ביולוגית טובה להניח על תופעות לוואי שונות לילדים מהחיסון בטווח הארוך. רוב האירועים קלים וחולפים ולא הייתה סבירות שזה ימנע את החלטת הצט"מ להמליץ על אישור החיסון. צפויות תופעות הנפוצות בהרבה חיסונים, בהן לדוגמה דימומים ושינויים במחזור החודשי בקרב נערות. זה מטריד, אבל על פי כל הנתונים שנאספו עד כה אין פה שום השלכה על פוריות או דבר אחר".
בהמשך הסביר: "החיסון הזה הוא חיסון ריאקטוגני, כזה שהגוף מגיב אליו. מייצר חום, כאב מקומי ואולי קצת חולשה".
ח"כ סילמן הוסיפה כי "גם כשמתחילים לחסן לוקח חמישה שבועות להגיע למוגנות. מדובר בתקופת זמן שהובילה אותנו בגל האחרון מ-600 ל-6,000 מאומתים ביום, כך שגם אם אנחנו מחסנים תוך כדי גל, עדיין ייקח זמן עד להגנה מלאה. מקדם ההדבקה של הנגיף הראשוני הגיע עד כדי 2.3, של הדלתא כבר הגיע ל-5.8 – מקדמי ההדבקה גדלים מווריאנט אחד לאחר וגם את זה יש לקחת בחשבון".