יותר מאלף רופאות, רופאים ואנשי ארגוני ההצלה התאספו הערב (יום ה') בחלוקים לבנים מול משרדי הצלב האדום הבינלאומי (ICRC) ברחוב יצחק שדה בתל אביב ודרשו מהארגון לממש את חובתו ולבקר את החטופים ברצועת עזה. ההפגנה יצאה לדרך בשעה שהטרור הפסיכולוגי נמשך, עם אות חיים משני חטופים נוספים - חנה קציר בת ה-76 ויגיל יעקב בן ה-12 - שנחטפו מקיבוץ ניר עוז. יגיל סובל מאלרגיה מסכנת חיים לבוטנים ונזקק למזרק אפיפן.
הפגנות דומות התקיימו במקביל במוקדים נוספים ברחבי העולם בקריאה "Act Now" (לפעול כעת). ההפגנה בתל אביב נערכה בתמיכת ההסתדרות הרפואית וארגון המתמחים "מרשם".
5 צפייה בגלריה
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת אנשי רפואה נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
(צילום: באדיבות עמותת "למענם")
ד"ר אבישג צור דותן, מתמחה במאיר, הגיעה אף היא למחות: "זו אמורה להיות הפגנה א-פוליטית של כל בן אדם שמאמין בזכויות אדם וברפואה בפרט. הצלב האדום תומך בצד השני באופן בלעדי ומפקירים את החובה המוסרית שלהם לתת מענה רפואי לכל אדם ולדרוש בשלומם של החטופים. הצלב האדום אמור להיות גוף בינלאומי שמפעיל לחץ ומה שהוא עושה כעת למעשה זה להגיד שאנחנו אלה שאינם הומניטריים בעזה. לנו יש תינוקות וילדים חטופים שלא עשו כלום. לולא הצלב האדום, אף אחד לא יבוא".
עוד בנושא זה:
צוותי מקצועות הבריאות מכל קופות החולים ובתי החולים בישראל התייצבו להפגנה בשיתוף מטה משפחות החטופים ובהובלת עמותת "למענם - רופאות ורופאים למען שורדי שואה". מפגינים אחזו בשלטים שעליהם נכתב: "הצלב האדום, זו האחריות שלכם להשיג ליגיל את האפיפן שלו". אתמול הודיעו פעילים בתחום הבריאות כי הילד יגיל יעקב מתמודד כאמור עם אלרגיה קשה לבוטנים.
5 צפייה בגלריה
ד"ר אבישג צור דותן מתמחה במאיר הפגנה של רופאים נגד הצלב האדום
ד"ר אבישג צור דותן מתמחה במאיר הפגנה של רופאים נגד הצלב האדום
"מפקירים את החובה המוסרית שלהם". ד"ר אבישג צור דותן מתמחה במאיר בהפגנה נגד הצלב האדום
(צילום: אדיר ינקו)
ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם": "הצלב האדום הפר את שבועת הרופא. בזמן שהם לא מצליחים לעמוד מול אחד המעשים המזעזעים והטבח הנורא שבוצע על ידי חמאס ולא דורשים לבקר ולדרוש בשלומם של החטופים והחטופות שלנו שנמצאים שם מכוח פשע מלחמה, אין אף אחד שמוודא שהם מקבלים תנאים בסיסיים, כאשר הצעיר שבהם הוא תינוק בן תשעה חודשים.
"בה בעת הם דורשים לוודא שהאסירים הביטחוניים הכלואים בבתי חולים בישראל מקבלים תנאים מהגבוהים שבמתקני הכליאה ובמקרה הגרוע מדובר על הפחתת הכסף שמקבלים בקנטינה. איפה שבועת הרופא שלכם? איך יכול להיות שאתם לא פועלים בעצמכם לוודא שהחטופים שלנו בסדר?".
5 צפייה בגלריה
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
"כפירה במהות הארגון ובייעודו". מחאת רופאות נגד הצלב האדום
(צילום: באדיבות עמותת "למענם")
במסגרת הקריאה נשלח מכתב לראש משלחת ה-ICRC בישראל, אלכסנדרה מנגון, שבו נכתב בין היתר: "כלקח מאירועי העבר, אנחנו לא יכולים להישאר אדישים ולא נעמוד בחיבוק ידיים - אנחנו קוראים לצלב האדום ודורשים פעולה מיידית שבמסגרתה יבקרו נציגי הארגון את החטופים מישראל".
פרופ' ארנון אליצור, מנהל מכון אלרגיה, אימונולוגיה וריאות ילדים במרכז הרפואי שמיר, המשמש גם כיו"ר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בישראל, פנה במכתב לארגוני האלרגיה הבינלאומיים בבקשה שיפנו לצלב האדום בדרישה שנציגיו יבקרו את יגיל יעקב ויתנו לו מזרקי אפיפן - מזרק מציל חיים לילדים אלרגיים. המכתב הועבר באופן אישי לנשיאת הצלב האדום. יגיל מניר עוז סובל כאמור מאלרגיה לבוטנים, והיה בטיפול ובמעקב במכון בבית החולים שמיר.
5 צפייה בגלריה
יגיל יעקב
יגיל יעקב
יגיל יעקב בסרטון שהפיץ הג'יהאד האיסלאמי
"בילד עם אלרגיה למזון, יש להקפיד על תזונה שאינה מכילה את המזון האלרגני וכל טעות עלולה תגרום לתגובה שעלולה להיות קטלנית. אני מחזק את ידי המשפחה ונמצא בקשר עם אימו ומבטיח להמשיך ולהיאבק ככל יכולתי לטובת יגיל , ולמען שאר החטופים", אמר פרופ' אליצור.
בסרטון הבא: אמו של יגיל יצרה סרטון אנימציה מרגש שמתאר את שיחת הטלפון האחרונה ביניהם.
ד"ר תמרה קוליץ, מייסדת עמותת "למענם": "הקריאה שלנו, אנשי רפואה, ל-ICRC היא ברורה וחד-משמעית - בקרו את החטופים, ועכשיו. אני מודה לצוותי הרפואה, לקבוצת חדר רופאות ולארגונים הרבים שחברו יחד, ומשתפים פעולה למען המטרה האחת של כולנו".
ד"ר עידית טסלר, רופאה מהמרכז הרפואי שיבא ומתנדבת בעמותת "למענם": "כאנשי רפואה, מחויבים לשבועתנו, לא ננוח ולא נשקוט עד אשר הצלב האדום ימלא את חובתו המקצועית והמוסרית, לבקר את החטופים בעזה ולאפשר להם קבלת טיפול רפואי הכרחי ומציל חיים. תינוקות, ילדים, נשים וקשישים שוהים יותר מחודש בשבי החמאס, עם אפס ביקורים של הצלב האדום! הטענה שלפיה הצלב האדום עושה 'כל מה שביכולתו', היא כפירה במהות הארגון ובייעודו, ומעלה סימני שאלה כבדים בדבר היותו ארגון ניטרלי וא-פוליטי, כפי שהוא מתיימר להיות".
5 צפייה בגלריה
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
"רופאים דורשים טיפול לחטופים". המחאה מול הצלב האדום
הצלב האדום מסר בתגובה: "אנו עושים ונמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי לבקר את החטופים, להבטיח קשר בינם לבין משפחותיהם ולהעניק להם סיוע הומניטרי. אנו מבינים מאוד את התסכול של המשפחות ואזרחי ישראל. פגשנו רבים מבני הממשפחות ומבינים שכל אדם חסר - ילד, גבר, אישה - הוא עולם ומלואו.
"עד כה סייענו בשחרורם של ארבעה חטופים, אבל זה לא מספיק. הדרישות שלנו לחמאס ברורות: החזקת החטופים אסורה על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי ויש לשחררם לאלתר. נמשיך לפעול למען כל החטופים".