מגפת הקורונה כבר לא מצב חירום רפואי וזני האומיקרון נוטים לגרום לתסמינים פחות קשים ולשכיחות נמוכה יותר של מקרי תמותה. עכשיו מתגלה שגם הסיכון ללונג קוביד - המחלה הממושכת, נמוך יותר בהשוואה לזנים קודמים. הממצאים פורסמו בכתב העת Journal of the American Medical Association.
המחקר החדש שנערך בארה"ב כלל מעל 8,600 מבוגרים שחלו בקורונה בנקודות שונות לאורך המגפה, ואלה הושוו ל-1,100 נוספים שלא נדבקו. על פי הערכות קודמות, אחד מכל שלושה חולי קורונה חוו לונג קוביד. זו גם הייתה הערכת החוקרים שהחלו במחקרם בדצמבר 2021.
2 צפייה בגלריה
אומיקרון
אומיקרון
שכיחות נמוכה של לונג קוביד בקרב מחלימי אומיקרון
(צילום: shutterstock)
מתוך כלל הנחקרים, לקו כ-2,230 חולים בהדבקה ראשונה בחייהם בנגיף הקורונה לאחר שהמחקר החל, מה שאיפשר לחוקרים לבדוק את התסמינים שלהם בזמן אמת. הממצאים הראו שרק 10% מהם חוו תסמינים ארוכי טווח לאחר שישה חודשים.
המחקר התמקד בחולים שדיווחו על קוצר נשימה קיצוני, חוסר תפקוד קוגניטיבי ואיכות חיים ירודה הקשורה למצבם הבריאותי. המחקר כלל 536 חולי לונג קוביד. 13% מהם אושפזו כאשר אובחנו לראשונה עם הנגיף. 32% מהנחקרים היו עובדי בריאות.
מתוך 536 החולים, 331 (62%) זוהו עם פגיעה באיברים שישה חודשים לאחר האבחנה הראשונית. מטופלים אלו עברו מעקב שישה חודשים לאחר מכן בסריקת MRI לכלל איברי הגוף שפוענחה באוניברסיטת אוקספורד. הממצאים אישרו כי ל-29% מהחולים עם נגיף הקורונה הייתה פגיעה באיברים פנימיים, עם תסמינים מתמשכים ותפקוד מופחת, לאחר חצי שנה וגם לאחר שנה ממועד ההדבקה. 59% מחולי הלונג קוביד סבלו מפגיעה באיבר בודד שנה לאחר האבחנה הראשונית.
החוקרים דיווחו עוד כי נצפתה הטבה בתסמינים אצל חלק מהחולים בין החודש השישי למחלת הלונג קוביד לשנה אחרי ההדבקה: מקוצר נשימה קיצוני אצל 38% מהחולים ל-30% מהחולים; ירידה בשיעור חוסר התפקוד הקוגניטיבי מ-48% מהחולים ל-38% מהחולים; ושיפור באיכות החיים מ-57% מהחולים שדיווחו על איכות חיים ירודה ל-45% מהחולים שדיווחו על ירידה באיכות החיים לאחר שנה.
קראו עוד:

תסמיני הלונג קוביד

מחקרים קודמים כבר העריכו שהסיכון ללונג קוביד צנח מאז הופעת האומיקרון, אולם זו הפעם הראשונה שבה הראו חוקרים עד כמה: כאמור רק 1 מכל 10 מהנבדקים בזני האומיקרון חוו תסמיני לונג קוביד.
החוקרים גם בדקו אלו תסמינים אופייניים לקורונה הכרונית ומצאו כי השכיחות כללו עייפות, ערפול מוחי, סחרחורת, תסמינים במערכת העיכול כמו בחילות שלשולים או כאבי בטן, דפיקות לב, הפרעות בתפקוד המיני, אובדן ריח או טעם, צמאון, שיעול כרוני, כאבים בחזה, או החמרה בתסמינים לאחר תנועות חריגות. עם זאת, החוקרים אמרו שרשימת התסמינים הזו לא צריכה לשמש לאבחון המחלה, וכי ייתכן ולחולי הלונג קוביד תסמינים אחרים שאינם ברשימה.
2 צפייה בגלריה
אישה עייפה
אישה עייפה
עייפות כרונית. אחד מתסמיני הלונג קוביד
(צילום: Shutterstock)
מחקר קודם שפורסם במרץ האחרון בכתב העת journal of Royal society of medicine שעקב אחרי חולי לונג קוביד במשך שנה, מצא כי אצל 59% מהחולים נצפה נזק באיברים שנה לאחר שחוו תסמינים ראשוניים, כולל אצל מי שלא נפגעו בצורה חמורה בזמן אבחון הנגיף.
עדיין לא ברור מה גורם לקורונה הכרונית, אולם הדעה הרווחת היא שהמחלה נגרמת מתהליכים דלקתיים שנוצרים בגוף בתגובה לפלישה של נגיף הקורונה, ובהם "סערת הציטוקינים". תהליכים אלו גורמים לפגיעה נרחבת בגוף ובכלי הדם. הציטוקינים - חלבונים זעירים המופרשים על ידי תאי דם לבנים - לרוב אינם מיוצרים בגוף בשגרה, אלא נכנסים לפעולה כשמתרחשת פלישת גורם זר לגוף.
מומחים ממליצים שחולי קורונה שהחלימו יישארו במעקב רפואי קבוע לאחר ההחלמה בשל הסיכון להיווצרות קרישי דם במוח, בריאות, בלב ובאיברים נוספים בתגובה לתהליך הדלקתי. מסיבה זו, רבים מהחולים שאושפזו במצב קשה והשתחררו לביתם, ממשיכים טיפול בנוגדי קרישה כמו אספירין.
השיקום של הסובלים מלונג קוביד מתבצע בהתאם לפגיעה המערכתית. חולים שסבלו מפגיעה ריאתית יצטרכו מעקב צמוד של רופאי ריאות ויעברו פיזיותרפיית ריאות כדי לשפר את תפקוד הריאה בשילוב עם פעילות גופנית מדורגת. צפו בהסבר על התרגילים שיכולים לעזור: