עדות נוספת לבטיחות ויעילות החיסון לקורונה בהיריון: חוקרים ישראלים שבדקו אלפי נשים הרות מצאו כי החיסון הניתן בישראל נגד קורונה בעל יעילות גבוהה מאוד נגד הדבקה ותחלואה, ובטוח מאוד לאם ולעובר. זאת לאור העובדה שנשים הרות רבות אושפזו במצב קשה ביחידות לטיפול נמרץ לאחר שנדבקו בקורונה, ונשקפה סכנה לחייהן. אתמול (ד') דווח על מותה של יולדת בת 30 חולת קורונה שלא חוסנה.
מחלת הקורונה עלולה להיות קשה יותר בקרב נשים הרות. ישנן עדויות בספרות המדעית כי קורונה בהיריון קשורה בסיכון משמעותי לאם ולילוד, בין היתר, סיכון גבוה יותר להתאשפז בטיפול נמרץ ולהיות מונשמות בהשוואה לנשים חולות שאינן בהיריון, סיכון מוגבר ללידה מוקדמת וניתוחים קיסריים וסיבוכי פגות לילוד.
קראו עוד על הקשר בין קורונה לנשים בהיריון:
1 צפייה בגלריה
חיסון בהריון
חיסון בהריון
החיסון לקורונה בטוח
(צילום: shutterstock)

"אין כל ספק שיש להתחסן בהיריון"

סוגיית החיסונים בקרב נשים הרות הינה קריטית בשל העובדה שהחיסון נגד קורונה לא נוסה על נשים הרות. משרד הבריאות קבע כי אין מניעה להתחסן בכל שלבי ההיריון מכיוון שלא ידוע על מנגנון ביולוגי כלשהו בחיסון שעלול לפגוע בהיריון או בעובר. העמדה הזאת תואמת את עמדותיהם של ארגון הבריאות העולמי ושל המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ולמניעתן. מאז האישור חוסנו בישראל אלפי נשים הרות, ונשים בטיפולי פוריות.
המחקר הראשון בוצע על ידי מומחי שרותי בריאות כללית ופורסם השבוע בכתב העת nature. המחקר כלל מעקב תצפיתי אחר נשים בהיריון מגיל 16 שנים ומעלה, ללא היסטוריה של תחלואה בקורונה, שחוסנו בין ה-20 בדצמבר 2021 עד ל-3 ביוני 2021. בסך הכל נבדקו 10,861 נשים הרות, וקבוצה נוספת של נשים לא מחוסנות ששימשה קבוצת בקרה.ֿ מהלך המחקר הוחל עוד לפני הגל הנוכחי, כשזנים אחרים של קורונה נפוצו בארץ.
החוקרים בדקו את שיעור התחלואה בקורונה התסמינים, חומרת המחלה והתמותה. יעילות החיסונים המשוערת החל מהשבוע שלאחר המנה השנייה, הגיעה ל-96% מפני הדבקה, 97% מפני תחלואה מלוה בתסמינים ויעילות של 89% כנגד תחלואה קשה שמובילה לאשפוז. רק אירוע אחד של מחלה קשה נצפה בקבוצת הלא מחוסנות, ולא נצפו מקרי מוות בשתי הקבוצות. החוקרים סיכמו כי חיסון פייזר נגד קורונה הוא בעל יעילות גבוהה בקרב נשים בהיריון, הדומה ליעילות המוערכת באוכלוסייה הכללית.
מחקר נוסף נערך במרכז הרפואי סורוקה בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון, ופורסם בכתב העת בנושא חיסונים vaccine. המחקר כלל לידות יחיד בביה"ח סורוקה בין ינואר ליוני 2021 אשר היה ידוע סטטוס החיסון לגביהן. בסך הכל השתתפו במחקר כ-4,400 יולדות, מהן כ-20% חוסנו לקורונה (913 נשים). לא נמצאו הבדלים בשיעור סיבוכי ההיריון שכללו בין היתר לידה מוקדמת, משקלי לידה נמוכים, וסיבוכים נשימתיים, בין נשים שחוסנו לבין נשים אשר לא חוסנו לקורונה.
"המחקר מוסיף לספרות העדכנית שהחיסון בטוח לנשים הרות", אומר פרופ' שיינר, "אין סיבה להניח שאם שני החיסונים עד כה נמצאו בטוחים, הרי שהשלישי יהיה בעייתי בהיריון. חשוב לזכור שמדובר במחלקה שעלולה להיות קשה בהיריון עם סיבוכים משמעותיים לאם וליילוד ולכן, לאור סדרת עבודות עדכניות בספרות, אין כל ספק שיש להתחסן גם בהיריון".