במקביל לכך שיותר ויותר נשים נרשמות לבתי הספר לרפואה, נתונים חדשים של משרד הבריאות ליום האחים והאחיות הבינלאומי מראים: יותר גברים בוחרים ללמוד סיעוד ולהפוך לאחים בבתי החולים ובקופות החולים.
קראו עוד:
על פי נתוני משרד הבריאות, ב־2016 רק 12% מבעלי הרישיון לעסוק בסיעוד היו גברים. לעומת זאת, ב־2021 שיעורם עמד כבר על 18%, מתוך כ־80 אלף אחים ואחיות שעובדים כיום במערכת הבריאות.
גם בבתי החולים מרגישים את השינוי ומנבאים: עוד ועוד גברים יצטרפו למקצוע בשנים הקרובות, בין היתר בשל אופציות הקידום והשכר שעשוי לצמוח לאורך השנים, משום העבודה במשמרות והוותק. "כשאני התחלתי ללמוד את המקצוע לפני 26 שנים חלקם של הגברים היה 8-7 אחוזים", מספר ד"ר עמיר גרינברג, מנהל מערך הסיעוד בשיבא.
"אנשים ראו שישנה יכולת להתקדם מבחינה קלינית וניהולית. ולצערי למקצוע הזה תמיד יהיה ביקוש - לא משנה מה יקרה לשוק העבודה"
"ישנה עלייה הדרגתית גם בכמות וגם באיכות. מגיעים היום המון גברים טובים למקצוע ובהם הרבה גברים מהחברה הערבית והחרדית, ישנם מסלולים שמשרד הבריאות פתח לגברים מהחברה החרדית, ויש גם פרמדיקים שהחליטו לשלב את מה שלמדו בצבא ולהיכנס למסלול ללמוד סיעוד, ולכן גם האיכות עולה מבחינת המצטרפים הגברים".
2 צפייה בגלריה
אחים
אחים
"יכולת ההשתכרות היא גבוהה והגברים גילו את זה". ניסים עובדיה-צאיג, בלאל אגבאריה, ומני שליו - אחים בבי"ח שיבא
(צילום: יריב כץ)
ד"ר גרינברג מסביר כי "מדובר על מקצוע שתמיד יש לו דרישה. יכולת ההשתכרות היא גבוהה והגברים גילו את זה. אנשים ראו שישנה יכולת להתקדם מבחינה קלינית וניהולית. אנשים רואים שיש להם יכולת להתפתח וזה מקצוע שאנשים שמחים לעבוד בו, ולצערי למקצוע הזה תמיד יהיה ביקוש - לא משנה מה יקרה לשוק העבודה". לדבריו, "תמיד יצטרכו אנשי סיעוד ולא יהיה להם תחליף, ואנשים מבינים את זה גם בשוק העבודה. אני חושב שהמגמה תימשך, ואם אנחנו רואים הפוך בעולם הרפואה - שיותר נשים נכנסות והיום כמעט מחצית מהסטודנטים הן סטודנטיות, אנחנו רואים מגמה שהיא זוחלת אבל יציבה. האם נגיע לחצי־חצי? אני לא יודע, אבל ישנה מגמה כזאת".
2 צפייה בגלריה
ד"ר שושי גולדברג
ד"ר שושי גולדברג
ד"ר שושי גולדברג: "עמוד התווך של מערכת הבריאות"

שיעור האחים והאחיות בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי

נתון אחר שפירסם משרד הבריאות מראה כי מספר האחים והאחיות הוא בין הנמוכים בעולם המערבי ועומד על 6.53 לאלף בני אדם. לשם השוואה, בנורווגיה היחס הוא קרוב ל־18 אחים ואחיות לכל אלף בני אדם, בדנמרק 17.2 ובשווייץ 18.81. "האחים והאחיות הם עמוד התווך של מערכת הבריאות", אומרת ד"ר שושי גולדברג, האחות הראשית הארצית במשרד הבריאות, "אין עוד מקצוע שבו ניתן לסייע כך להצלת חיים".