"זה יום חגיגי ושבוע חגיגי לכל מערכת הבריאות. בבתי חולים, בקהילה, בטיפות חלב, בחינוך - כולם חוגגים", כך אמרה היום (ד') אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות בישראל, בריאיון שהעניקה לאולפן ynet לרגל יום האחיות והאחים הבינלאומי, שיחול מחר (ה').
קראו עוד:
כהן הסבירה שהתנהלות עמיתיה במהלך משבר הקורונה הוכיחה את יעילותם ואת נחיצותם. "בשנתיים וחצי האלו הוכיחו האחיות שוב שהן הניידת לטיפול נמרץ של מערכת הבריאות", אמרה. "הן עברו שנתיים וחצי מאוד-מאוד קשות, בתנאים שהן עבדו ובהתמודדות הנפשית שלהן עם המוות. בכל תקופת הקורונה התגלו המקצועיות שלהן ויכולת הנתינה. כל עם ישראל צריך היום להצדיע לאחיות. אני באמת חושבת שאין משאב אנושי כמו האחיות. התנאים שבהם הן עבדו, ולהשאיר את הילדים בבית, וההתמגנות, התלבושת, הנתינה שלהן - אין לזה מחיר. במחלקות קורונה הן שימשו כמשפחה של החולים, היו הקשר האחרון של החולים עם העולם החיצון".
1 צפייה בגלריה
"כל עם ישראל צריך להצדיע לאחיות"
"כל עם ישראל צריך להצדיע לאחיות"
"כל עם ישראל צריך להצדיע לאחיות"
(צילום: shutterstock)
ולמרות הכול, אומרת כהן, התמורה אינה הולמת. "כל המטסים שהיו, כל ההצדעות ומחיאות הכפיים - זה לא מספיק", היא טוענת. "מגיע רגע שצריך לשבת ולתת תמורה. אנשים עובדים בתנאים-לא-תנאים. מערכת הבריאות היא פגועה: ייבשו אותה במשך שנים. תראי את כל המיטות בפרוזדורים, את החולים ששוכבים על הרצפה, את תנאי העבודה של האחיות. הן עובדות ימים, לילות, שבתות, חגים. וכל מה שהן עושות זה לתפארת מדינת ישראל".
"מערכת הבריאות פגועה: ייבשו אותה במשך שנים. צריך לראות את תנאי העבודה של האחיות. הן עובדות ימים, לילות, שבתות, חגים. וכל מה שהן עושות זה לתפארת מדינת ישראל"
ובכל זאת, את התמורה אתן לא מקבלות. "לצערי הרב, במדינה הזאת לא קורה שום דבר עד שלא שובתים, עד שלא מפגינים. אף אחד לא יבוא לדפוק לך בדלת ולהגיד, מגיע לך. לכן, ב-2023 נצא למאבק חזק מאוד. אני חושבת שמגיעים לאחיות שכר הוגן ותנאי עבודה נורמליים. זה מגיע לאחיות, והגיע הזמן שכל האנשים שקשורים באוצר, במשרד הבריאות, יישבו כדי לשפר את השכר ואת תנאי העבודה של האחיות".
עוד לא הגיע הזמן לדברים נוקבים יותר? "אם לא תהיה ברירה, המאבק יהיה קשה".