בחום ובלחות של הקיץ הישראל – אין כמו להסתובב בכפכפים. זה נוח, חופשי ומאוורר, ומהווה אלטרנטיבה מרעננת לסגירת כפות הרגליים בתוך נעליים עם גרביים. הכפכפים השתנו עם השנים, והפכו למותג אופנתי לכל דבר. ישנם כפכפי אצבע, אחרים עם תמיכה לכל הבהונות ואף כאלה עם חלק סגור בקדמת הכפכף, שנראה כמו נעל ללא חלק אחורי. אך המשותף לכל סוגי הכפכפים, ומה שמבדל אותם מנעל רגילה - הוא היעדר סגירה ותמיכה לעקב בחלק האחורי.
קראו עוד:
חוסר התמיכה בחלק האחורי של כף הרגל בעת הליכה בכפכפים, הוא גם הבעיה העיקרית שלהם, שכן הדבר מחייב את בהונות הרגליים לאחוז את החלק הקדמי של הכפכף הרבה יותר מאשר בנעליים רגילות – דבר היוצר חוסר איזון בהפעלת שרירי השוק וכף הרגל, בדגש על השרירים הכופפים הקטנים (האינטרינסיים) בכף הרגל.

למה כדאי ללכת עם כפכפים?

בימי הקיץ החמים והלחים חשוב לאפשר לכפות הרגליים שלנו לנשום. כפכפים מאפשרים אוורור טוב יותר לעומת נעליים סגורות עם גרביים, אשר הליכה מרובה איתם במזג אוויר חם ולח עלולה לייצר יבלות מקומיות, הופעה של פטרת בכף הרגל (מה שנקרא כף רגל של ספורטאי או Athlete foot). בנוסף, יש לציין את הקלות ונוחות השימוש – הכי פשוט וקל לשים אותם בתיק ולהשתמש כשמגיעים לחוף הים, לבריכה או למלתחות ולהימנע מללכת יחפים במקומות שבהם הסיכוי להידבק בפטרת או זיהום בכף הרגל גבוה יותר.
2 צפייה בגלריה
כפכפים
כפכפים
לנעול כפכפים. חוסר איזון בהפעלת שרירי השוק וכף הרגל
(צילום: shutterstock)

מה הבעיה עם הכפכפים?

ברגע שאנחנו הולכים בכפכפים, במיוחד בהליכות ממושכות יותר מהדרך שבין המכונית לחוף הים, ההליכה ללא תמיכה באזור העקב מחייבת את בהונות כף הרגל לבצע תנועת כפיפה, לתפוס את הכפכף ולמנוע את התנועה קדימה של הכפכף, שכן אחרת – הכפכף ינוע קדימה עם תנועת ההליכה וייפול מהרגל.
ההפעלה המוגברת הזו של שרירים אינטרינסיים (שרירים פנימיים) בכפות הרגליים בעת נעילת כפכפים, גורמת לפיזור עומסים לא רצוי על אזורים ומבנים שונים בכף הרגל, ולאורך זמן יכולה להוות טריגר לעומס מוגבר, כאב מקומי ואף פציעות שקשורות לעקב כמו דלקות (פלנטר פשיאיטיס), רגישות וכאב בקשת כף הרגל, כאב שרירי בכפות הרגליים והשוקיים ועוד.
לצד האפקט המיידי והשניוני של נעילה ממושכת של כפכפים, לשימוש בכפכפים יש פן בעייתי נוסף והוא חוסר היציבות שהנעל מייצרת בעת הליכה (שלא לדבר על מקטעי ריצה קצרים שמבוצעים עם כפכפים מדי פעם – בייחוד על ידי ילדים קטנים). חוסר יציבות זו עלול בקלות להוביל למפגש לא מוצלח של כף הרגל עם הרצפה, ולהסתיים בסיבוב של הקרסול ובנקע כואב.
2 צפייה בגלריה
כפכפים
כפכפים
ההליכה ללא תמיכה באזור העקב מחייבת את בהונות כף הרגל לבצע תנועת כפיפה, ולמנוע את התנועה קדימה של הכפכף
(צילום: shutterstock)
בנוסף, בעת נעילה של כפכפים, העקב נוטה להתנדנד מצד לצד, דבר שמפריע לשליטה בעת הנחת כף הרגל על הרצפה ועלול להסתיים בנפילה ויוצר עומס על הגידים של השרירים המקומיים, שעלול גם הוא להוביל לדלקות.

אז על מה ללכת?

כפכפים היו ויישארו הבחירה הראשונה לנעלי נוחות בימי הקיץ הישראלי, ואין בכתבה זו המלצה להימנע מהשימוש בהם. יחד עם זאת – יש לתת את הדעת על הבעייתיות שנעילה מרובה וממושכת של כפכפים עלולה לייצר, ומתוך ההבנה זו, כדאי לצמצם את משך ההליכה הרציפה עם כפכפים ולקחת בחשבון את פוטנציאל הפציעה הקיים בנעילה לא מושכלת או ממושכת מדי. גם כאן, כמו בבחירה של כל זוג נעליים, כדאי לבחור בכפכף שיהיה הכי נוח ומערסל את כף הרגל – כדי לייצר חוויית תנועה והליכה כמה שפחות מועדת לכאב, לפציעות ונפילות ולחוסר נוחות - ולאפשר תבנית הליכה המיטיבה עם כפות רגלינו ועם כל גופנו.

טיפים לנעילת כפכפים

  • רכשו כפכפים נוחים, בעלי אחיזה טובה באזור הבהונות.
  • ודאו שטווחי התנועה של הקרסול ובהונות הרגליים תקין. טווחי תנועה מוגבלים לצד הליכה מרובה בכפכפים - עלולים לייצר פוטנציאל פציעה גבוה יותר.
  • אל תנעלו את הכפכפים לאורך כל היום.
  • שלבו נעילה של כפכפים ביום נתון עם נעליים תומכות (נעלי התעמלות סגורות או סנדלים עם תמיכת עקב מספקת), בייחוד בימים שבהם יש מקטעי הליכה ממושכים.
  • היפרדו מהכפכפים בעת פעילות ספורטיבית לטובת נעליים מתאימות.
עופר צחר הוא פיזיותרפיסט מוסמך בעל קליניקת "Physio Fitness +"