מספר חולי הקורונה הזקוקים למחולל חמצן בביתם במגמת עלייה: נתונים חדשים של עמותת "יד שרה" שהגיעו לידי ynet, מגלים עלייה משמעותית בדרישה למכשירים מחוללי חמצן - מתוך כ-3,500 מכשירים בעמותה הושאלו כ-3,000. בעמותה מתריעים כי בשל הביקוש הגבוה, מלאי מחוללי החמצן הולך ואוזל במחסנים.
קראו עוד:
כבר שנים שב"יד שרה" משאילים לחולים את המכשירים מחוללי החמצן: הם מחליפים את בלוני החמצן המסיביים, שואבים את אוויר החדר ומעלים באמצעות פילטרים שונים את ריכוז החמצן באוויר. בימי השגרה, לפני מגפת הקורונה, סייעו מחוללי החמצן לחולים כרוניים או קשישים שלקו בתסמינים נשימתיים ונזקקו לחמצן.
2 צפייה בגלריה
חמצן
חמצן
מתוך כ-3,500 מחוללי חמצן, נותרו בעמותה רק כמה מאות מכשירים
(צילום: shutterstock)
אלא שמאז מגפת הקורונה, חלה עלייה משמעותית בדרישה למחוללי חמצן: בגלים הקודמים, הדרישה הגבוהה נצפתה בעיקר באוכלוסיה החרדית, שרגילה להיעזר בשירותי העמותה. לאחר כמה חודשי נסיגה בתחלואה הקשה, חלה שוב עלייה בדרישה למחוללי חמצן, והפעם יותר בקרב האוכלוסייה הלא-חרדית.

"קיימת תחלואה קשה סמויה בישראל"

חולה קורונה קשה מוגדר בישראל על פי אחד או יותר מהקריטריונים הבאים: נשימות של מעל 30 לדקה, רמות סטורציה (ריווי חמצן בדם) של מתחת ל-93% או מדד נמוך של יחסי תחלופת החמצן בריאות. מהנתונים שנאספו על ידי ד"ר הילה דה ליאון, צבי טסלר ואלדד סיטבון, נמצא כי כל עלייה בתחלואה הקשה, גררה עימה עלייה במספר ההשאלות היומיות של מחוללי חמצן. החוקרים קבעו כי "קיימת תחלואה קשה סמויה בישראל", שטופלה בקהילה ולא בבתי החולים, ושלא נלקחה בחשבון בדיווחים השונים על מספר החולים הקשים.
"בגלים קודמים הטסנו כמות גדולה מאוד של מחוללים ועמדנו בביקושים. אבל במצב הנוכחי, יש לנו כמות לעוד שבועות בודדים, והמשרד חייב למצוא פתרונות למקרה שהתחלואה הקשה תמשיך לעלות"
ב"יד שרה" מציינים כי מתוך כ-3,500 מחוללי חמצן, נותרו בעמותה רק כמה מאות מכשירים. "אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית מאוד", מסביר צבי טסלר מהעמותה, "הרמנו דגל אדום מול משרד הבריאות, והסברנו שהיכולת שלנו לניפוק מחוללי חמצן מוגבלת. בגלים קודמים הטסנו כמות גדולה מאוד של מחוללים ועמדנו בביקושים. אבל במצב הנוכחי, יש לנו כמות לעוד שבועות בודדים, והמשרד חייב למצוא פתרונות למקרה שהתחלואה הקשה תמשיך לעלות".