שלושה שבועות לאחר הפרסום ב-ynet על המחסור בתרופות נגד קורונה ובעיקר ברמדסיביר, התרופה המרכזית לטיפול בחולים הקשים – רופאים בשורת בתי חולים מותחים ביקורת חריפה נגד משרד הבריאות ומבהירים כי הם נאלצים לבצע "משפט שלמה" ולבחור בין החולים שיקבלו את התרופה.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
מחסור בתרופה נגד קורונה
(צילום: shutterstock)
המחסור מתרחש דווקא ברקע העלייה בתחלואה הנשימתית ובמחלות כמו שפעת, RSV וכאמור קורונה. בנוסף, קיים מחסור גם בתרופה פקסלוביד שמיועדת גם היא לטיפול בחולי קורונה. רמדסיביר אינה בסל וניתנת באספקה נפרדת לבתי החולים, עובדה שגורמת לכך שבפועל ניתן למנוע או לעכב באופן פשוט יחסית את אספקת התרופה להם או לקופות.
רופא בבית חולים: "מדובר על תרופה משמעותית ביותר. ללא הטיפול הזה אנשים הכי פגיעים בתחלואה של קורונה מסתבכים ואין לנו שום דרך לעזור להם, כמו שהיה בימים שלפני הטיפול התרופתי בקורונה. נאלצנו לעשות דירוג של מטופלים, למי לתת ולמי לא ושמרנו אותם רק לחולים הכי קשים"
"בעקבות הדרישה שלנו, משרד הבריאות הצליח להעביר כמויות קטנות של רמדסיביר", אומר רופא בכיר באחד מבתי החולים. "אני קיבלתי מנה קטנה ואני צפוי לקבל מנה נוספת אז לא היה לנו חולה שנאלצנו לא לטפל בו, אבל הכל מאוד במשורה. אין רמדסיביר מחוץ לבתי החולים ובעבר שלחנו אנשים לאשפוז בית עם רמדסיביר והיום אנחנו נאלצים לאשפז אותם במקום שיהיה בבית. אני שומע מקולגות שממש יש מחסור.
"מדובר על סוגייה פיננסית ומשרד הבריאות למיטב ידיעתי מנסה לפתור את זה. מדובר על תרופה שהיא מאוד משמעותית והיא היחידה שהיא אנטי-ויראלית לחולי קורונה קשים. במחקרים שונים נמצא שהתרופה הזו הצליחה להפחית תמותה והנשמה בחולי קורונה קשים עד כמעט חמישים אחוזים. יש מחקרים שדיווחו על נתונים פחות מרשימים, אבל כמעט בכל המחקרים התרופה הזו הייתה יעילה במניעת מחלה קשה ותמותה. זה מאוד משמעותי שיש לי התערבות כזאת שיכולה להציל אדם ממוות – ואין לי אותה".
2 צפייה בגלריה
השתלת צינור הנשמה המרכז הרפואי לגליל בנהריה
השתלת צינור הנשמה המרכז הרפואי לגליל בנהריה
בלי התרופה, האופציה הבאה לחולים קשים היא הנשמה
(צילום: המרכז הרפואי לגליל בנהריה)

"בלי התרופה, אין שום דרך לעזור חוץ מהנשמה"

והוא לא הרופא היחיד שמלין על הבעיה. "אם לפני חודש היה מלאי קטן אז עכשיו אין בכלל", אומר רופא אחר. "ממה שאני מבין זה הכל התגוששות של משרד הבריאות מול האוצר אך בסופו של דבר נשארים מטופלים ללא תרופות.
"מדובר על תרופה משמעותית ביותר. אולי לבן אדם הממוצע, הצעיר, הבריא, ללא מחלות רקע, זו תהיה מחלה קלה אבל לאנשים מבוגרים מדובר על תרופה שעשויה למנוע תמותה. ללא הטיפול הזה, אנשים הכי פגיעים בתחלואה של קורונה מסתבכים ואין לנו שום דרך לעזור להם חוץ מהנשמה, כמו שהיה בימים שלפני הטיפול התרופתי בקורונה. נאלצנו לעשות דירוג של מטופלים, למי לתת ולמי לא ושמרנו אותם רק לחולים הכי קשים. יש חולים עם מחלות רקע משמעותיות שאנחנו לא נותנים להם ובהחלט מסכנים את החיים שלהם".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במסגרת תקציב 2024 הושגה הסכמה עם משרד האוצר על המשך מימון תרופות קורונה לשנה הקרובה במקביל להליך הסדרת הרכש. משרד הבריאות מבצע רכש מרכזי של תרופות קורונה המסופק למטופלים באמצעות הקופות ובתי החולים ורק בשבוע החולף נעשה רכש נוסף של תרופת רמדיסביר, שסופק באופן מיידי לבתי החולים ורכש נוסף ייעשה השבוע. המשרד פועל להסדרת מתן התרופות, הגדלת המלאים ורכישתן במנגנונים המקובלים במערכת הבריאות, כך שלא יחסרו תרופות קורונה".