חיסוני הילדים לקראת אישור: חברת פייזר עומדת להגיש בשבועות הקרובים ל-FDA את סיכום ממצאיה ממחקר חיסון הילדים לקורונה ועל פי ההערכות, ה-FDA צפוי להעניק לחברה אישור זמני לחיסון ילדים כבר באוקטובר. ישראל עשויה להקדים שוב את ארה"ב ולאשר את החיסונים לאחר בדיקת ממצאי המחקר.
עוד בנושא חיסוני הקורונה:
הנה כל מה שידוע עד כה על החיסונים הצפויים, ועל חשיבותם בעצירת מגפת הקורונה בעולם:
כיצד בוצע ניסוי חיסון הקורונה בילדים? חברת פייזר החלה בחודש יוני במתן החיסון לקבוצה של ילדים בני 5 עד 11 שנים. לאחר כחודשיים הודיע ה-FDA לפייזר, כמו גם למודרנה שביצעה ניסוי במקביל, כי קבוצת המעקב שמנתה כ-2,400 ילדים קטנה מדי. מינהל המזון והתרופות דרש הגדלה של קבוצת הניסוי לכ-3,000 ילדים. פייזר ומודרנה הרחיבו את מעגל המתנדבים והשלימו את הבדיקה.
מדוע הניסוי ארך רק שלושה חודשים? על פי ההערכות של מומחי רפואה, ועל סמך הניסיון ממבצע הניסויים הנוכחי ומחיסונים קודמים שניתנו עשרות שנים, לא צפוי שינוי משמעותי בתגובה של בני 11-5 לעומת חיסון בני 13-12. לפיכך, ועל סמך התוצאות החיוביות, הן מחיסונם של מיליוני ילדים בעולם בגיל 12 ומעלה והן מהניסוי הנוכחי, נדרש הפעם רק שלב אחד של הניסוי, שבדק את בטיחותו ואת תגובת הנוגדנים ותאי ה-T.
מה ידוע על תוצאות חיסוני הילדים? מהממצאים שדווחו עד כה, לא נצפו תופעות לוואי חריגות מחיסון ילדים בני 11-5. על פי אחד הדיווחים, תופעות הלוואי שדווחו היו אף פחותות מאלה של מחוסנים מבוגרים יותר. בנוסף, נמצאה תגובה חיסונית רבת עוצמה אצל הילדים, אף יותר מזו שבגילים אחרים. עוד נמצא כי די במינון של שליש ממינון החיסונים כדי לגרום לתגובה החיסונית הנדרשת.
מה ידוע על הילדים שחוסנו בישראל? מזה מספר חודשים מאשר משרד הבריאות לקופות החולים לחסן בני 11-5 הנמצאים בקבוצת סיכון למחלה קשה. על הקבוצה הזו נמנים ילדים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית, מחלות ריאה חמורות, סוכרת, יתר לחץ דם, דיכוי חיסוני, מחלות נוירולוגיות ועוד. עד כה חוסנו בישראל מעל 500 ילדים, ומצב כולם הוגדר טוב מאוד, ללא תופעות לוואי חריגות. סביר להניח שהמידע הזה יתרום אף הוא להאצת אישור החיסונים בילדים, גם בישראל, וגם על ידי ה-FDA.
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
עד כה חוסנו בישראל מעל 500 ילדים, ומצב כולם הוגדר טוב מאוד, ללא תופעות לוואי חריגות
(צילום: Shutterstock)
מהן תופעות הלוואי בחיסון ילדים נגד קורונה? על פי הידוע, תופעות הלוואי הן בשיעור נמוך יותר מזה של חיסון המבוגרים, וכוללות במקרים נדירים כאב במקום ההזרקה, נפיחות, עייפות וחום גבוה זמני.
מדוע חשוב לחסן את הילדים? ילדים מהווים כיום את שיעור הנדבקים הגדול ביותר: כ-13% מהמאומתים הם בני פחות מתשע, וכ-10% נוספים מהנדבקים הם בני 10 עד 19. הילדים נדבקים זה מזה בגני הילדים ובבתי הספר, וממשיכים להדביק גם את שאר המשפחה. מאחר שילדים לרוב אינם סובלים מתסמינים במחלת הקורונה, ומהווים רק נשאים, סכנת ההדבקה מהם גבוהה הרבה יותר. ככל שיושלמו חיסוני הילדים, כך נצליח להגיע לחסינות עדר ולמגר את מגפת הקורונה, כפי שנעשה במגפות קודמות בעולם.
מה עם חיסון תינוקות? פייזר ומודרנה כבר החלו בניסויים בחיסוני תינוקות ופעוטות, ולא דווחו תוצאות חריגות. על פי ההערכות, ייתכן שעד ינואר יאושרו גם חיסונים עבור בני חצי שנה ומעלה. המטרה המרכזית של חיסוני תינוקות ופעוטות, שלא נוטים לסבול ממחלת קורונה קשה, היא למנוע הדבקה של בני משפחה נוספים ופעוטות במוסדות החינוך.