המספרים עדיין גבוהים - אבל בהחלט רואים בלימה של המגמה: 6,391 ישראלים אובחנו מאז אתמול (ב') כחיוביים לקורונה, כך עולה מנתוני משרד הבריאות. עד כה פוענחו כ-117 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על כ-5.7% - אחוז גבוה יותר מזה של אתמול. מהנתונים עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,120 חולי קורונה, 684 מהם במצב קשה. ועם זאת, פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן אופטימי. "זה נכון שמדדי התחלואה שלנו גבוהים, הגענו למספרים גבוהים, אבל אם אנו מסתכלים על הנתונים אנו רואים שאנחנו כן נמצאים עדיין במגמת בלימה ודעיכה.
"בהשוואה לשבוע שעבר, השבוע ביצענו 3% יותר בדיקות ובכל זאת היו לנו 15% פחות מאומתים והיו לנו 16% פחות חולים קשים חדשים שהתאשפזו. לכן יכול להיות שאם הכניסה של מספר החולים הקשים החדשים נמצאת בבלימה, אז המספר המצטבר של מאושפזים צפוי לרדת בקרוב. חשוב לציין שאנחנו בתקופה של פתיחת שנת הלימודים ואירועי החגים, וייתכן שחלק מההשפעה שלהם עדיין לא נראית".
קראו עוד:
למרות המספרים אתה עדיין משוכנע שאנחנו במגמה הנכונה ולא צריך להטיל מגבלות התקהלות? "בימים האחרונים אנו כבר לא רואים 10,000, אנחנו בממוצע שבועי של שמונת אלפים, היינו כבר ב-9,500 בממוצע שבועי, נכון לעכשיו רואים את הירידה, היינו ב-100 חולים קשים חדשים כל יום, עכשיו אנחנו בקצת יותר מ-70, אז גם שם אנחנו רואים. במדדים האלה אנחנו נמצאים בירידה אל מול השיאים שהגענו אליהם. צריך לזכור שהגל הרביעי נוהל לאורך כל הדרך ללא הגבלות מאוד מחמירות, כלומר עם משק פתוח וללא פגיעה בשגרת החיים, וזה משהו שהתאפשר בעידן החיסונים. אם אנחנו מסתכלים עכשיו על החולים קשה שנמצאים בבתי החולים, 446 מהחולים קשה לא מחוסנים לעומת 224 שהם כן מחוסנים".
אולי צריך לייצר יותר מגבלות ותווים ירוקים יותר כוללניים שיגרמו לאנשים לרצות להתחסן? "אני מסכים איתך לחלוטין, ואלה גם דברים שהמלצנו, מגבלות כמה שיותר מחמירות על כל מי שהוא מעל גיל 12 ויכול להתחסן ולא התחסן. החיסון מגן קודם כל על מי שמתחסן אבל גם על אנשים אחרים, אם התחסנת אתה רוצה שבסביבתך יהיו אנשים שיתחסנו. אותו דבר נוגע לאנשי ציבור ולנותני שירות, גם עובדים במקומות שדורשים תו ירוק, ואפילו שלילת התו הירוק או סיום תו ירוק שפג תוקפו אחרי 5-6 חודשים מהרגע שהתחסנת כי אנחנו מבינים שמי שהתחסן לפני 5-6 חודשים אמנם מוגן יותר ממי שלא התחסן, אבל מוגן הרבה הרבה פחות. צריך שכל הדברים האלה יתבצעו בצורה המחמירה ביותר".
מה לדעתך יקרה פה לאחר סוכות? "אני מעריך בזהירות שאנו נמשיך לראות את מגמת הדעיכה והבלימה, ייתכן שהעובדה שהמשק פתוח, יאט את הדעיכה, אבל שגרה היא גם חשובה מאוד בעיניי. אני מעריך שהמגמה תימשך כי אנחנו כבר היום התקרבנו לשלושה מיליון אנשים שהתחסנו בבוסטר, התקרבנו ל-600 אלף אנשים שהתחסנו במנה ראשונה בגל הרביעי, הצליחו לשכנע ולהביא 600 אלף מתחסנים חדשים, זה מראה שזה אפשרי. כל חומת החסינות הזו היא גם הולכת ונבנית, חלק מההשפעה שלה אנחנו אפילו עוד לא רואים, כי מדובר חלקם באנשים שאו נדבקו או התחסנו רק לאחרונה. התוקף שיפוג לתו הירוק יתמרץ עוד אנשים ללכת להתחסן".