המלחמה שהחלה אתמול (שבת) עלולה להימשך זמן רב ולכלול גם שהייה ממושכת בממ"דים ובמקלטים. ישראל אמנם מורגלת באירועים ביטחוניים קשים, אבל הפעם המערכה קשה במיוחד, וגורמי ביטחון מעריכים שהיא עלולה ללוות אותנו למשך זמן רב. הממ"דים והמקלטים הם החללים הבטוחים ביותר בתקופה כזו, ויש להכין אותם בצורה נכונה. מהו הציוד שכדאי לקחת לשם?
4 צפייה בגלריה
רצים למקלט בכפר אביב
רצים למקלט בכפר אביב
רצים למקלט בכפר אביב, אתמול. יש לוודא שדלת המקלט ופתח המילוט נסגרים ונפתחים כיאות
(צילום: מאיר תורג'מן)
קראו עוד:

הציוד שכדאי שיהיה בהישג יד בממ"ד ובמקלט

מים: הצטיידו בבקבוקי מים מינרליים או מי ברז שלא עמדו יותר מחמישה ימים. הכמות צריכה להיות כזו שתספיק ללפחות ארבעה ליטרים לאדם ביממה (שני בקבוקים גדולים).
תרופות קבועות: חולים הצורכים תרופות באופן קבוע, צריכים להצטייד בהן בכמות שתספיק לשתי יממות. יש לשאת גם את רשימת התרופות והמינונים, למקרה שלא תוכלו לקחת את התרופות לבד.
תרופות לשיכוך כאבים ולהורדת חום: אקמול, נורופן, אופטלגין וכד'. יש להרחיק כל תרופה כזו מהישג ידם של ילדים.
מד חום: זה חשוב בעיקר אם אתם הורים לתינוקות. מד החום ישמש אתכם אם אתם מרגישים שהילד חם או שהוא ישנוני, אפתי או סובל משיעול, משלשולים או מהקאות.
משחה לגרד: המקלט עלול להכיל חרקים וגורמים שונים המביאים לפריחה אלרגית ולגרד. כדאי להצטייד במשחה למקרה של גרד מקומי (לדוגמה, פניסטיל).
ונטולין: חולי אסתמה צריכים להכין משאף בהישג יד. האוורור הלקוי, הצפיפות, האבק וגם החרדה עלולים לעורר התקפים. הורים לילדים ולפעוטות שלקו בהתקפי קוצר נשימה, צריכים להציב במקלט מכשיר אינהלציה ואת התכשיר שרשם הרופא.
אינפו מקלט

אינסולין ומד סוכר: חולי סוכרת חייבים לשאת אינסולין לתקופה של יומיים ומזרק גלוקגון, מד סוכר וסטיקים לבדיקת רמות הסוכר. יש לקחת גם סוללה חלופית למד הסוכר ונוזל ממותק למקרה של היפוגליקמיה (ירידה ברמת הסוכר) המסכנת חיים בתוך דקות. שאו על ידכם צמיד המציין שאתם חולי סוכרת ומפרט מה יש לעשות במקרה של איבוד הכרה.
לטיפול בפצעים: הצטיידו בחומר חיטוי עורי (יוד, סביעור), פלסטרים ופדי גזה לכל מקרה של חתכים קטנים.
עזרה ראשונה: ודאו שבמקלט מצויה ערכה הכוללת ציוד החייאה (או לפחות מסכת כיס להנשמה ונתב אוויר – Airway), חומרי חבישה ועצירת דימומים.
ציוד לעדשות מגע: במהלך השהות במקלט עלול להגיע מצב שבו תיאלצו להסיר את העדשות בשל גירוי או שימוש יתר. קחו עמכם את מכל האחסון, את תמיסת השימור ומשקפיים.
4 צפייה בגלריה
מזרק אינסולין לחולי סוכרת
מזרק אינסולין לחולי סוכרת
אל תשכחו מזרק-עט אינסולין לחולי סוכרת
(צילום: shutterstock)
שקיות הקאה: במקרה של הקאות מרובות, כדאי שיהיו בנמצא שקיות שניתן לאטום אותן היטב. ריח ההקאה חריף ומתפזר במהירות, מה שעלול לעורר בחילות עזות אצל שאר יושבי המקלט.
מד לחץ דם: אם יש ברשותכם מד לחץ דם, קחו אותו. הוא חשוב במיוחד לקשישים, שאצלם לא תמיד ניתן להבחין בתסמיני עלייה בלחץ הדם.
ציוד שמיעה: אם אתם לקויי שמיעה, הצטיידו בסוללות למכשיר השמיעה. הצטיידו גם בכלי כתיבה למקרה שהמכשיר יפסיק לפעול, ולא יהיה בסביבה מתורגמן שיוכל להעביר את דבריכם.
לסובלים מאלרגיה ומאסתמה קשה לטיפול: קחו עמכם לממ"ד עט-מזרק אפיפן לתגובה אלרגית קשה.
אמצעי היגיינה שכדאי שיהיו בהישג יד: נייר טואלט, טיטולים, שקיות אשפה ומגבונים לחים.


כך תכינו את הממ"ד

המרחב המוגן הדירתי (ממ"ד) בנוי כקובייה עם קירות מבטון מזוין שיורדים עד ליסודות הבניין ובכך מקנים לו חוזק ועמידות טובים יותר מלשאר חלקי הבניין. הממ"ד צריך להכיל דלת הדף המונעת חדירת רסיסים, וכן קירות אטומים, חלון מגן מפלדה, נקודות חשמל, תאורה ותשתיות מיזוג אוויר, אוורור וסינון. תחזוקת הממ"ד מוטלת על הדייר עצמו.
4 צפייה בגלריה
פגיעות ישירות באשקלון
פגיעות ישירות באשקלון
ההרס הסביבתי קשה, אך הממ"ד יוכל להגן ברוב המקרים על יושביו מפני רקטות
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
על פי ההנחיות, יש לשלוף את חלונות הזכוכית מהממ"ד. עושים זאת כך: מניעים כל חלון אל מרכז המסילה, מרימים את החלון מעט למעלה עד שמשחררים אותו ומניחים בזהירות מחוץ לממ"ד.
את תריס הממ"ד יש לסגור, ואת חלון הפלדה יש לסגור היטב ולנעול באמצעות המוט המונח בבסיסו.
מומלץ שיהיה בממ"ד מטען לטלפון נייד.

להכין נכון את המקלט

לרבים מהאזרחים בישראל אין ממ"ד בבית, והם נאלצים לשהות במקלטים. גם את המקלט חשוב להכין עם תחילת מלחמה. אלו ההנחיות של פיקוד העורף בנושא:
אין לאחסן במקלט חומרים דליקים, מסוכנים ורעילים או פרטי זכוכית וקרמיקה שעלולים להתנפץ.
יש לוודא שדלת המקלט ופתח המילוט נסגרים ונפתחים כיאות, ושהמכסה של פתח האוורור, שאותו יש לסגור במצב חירום, קיים וניתן לסגירה.
יש לוודא שיש בכניסה שילוט עם הכיתוב "מקלט" ופרטי המחזיק במפתחות.
אינפו מקלט
יש לפנות את המקלט, ובמיוחד את הכניסה אליו, מציוד שלא נדרש לשהייה בחירום כמו אופניים, קופסאות וריהוט שאינו בשימוש.
יש לנקות את המקלט בין האזעקות משאריות אבק ולכלוך שהצטברו.
יש לוודא שהתאורה תקינה.
4 צפייה בגלריה
מקלטים בבית שמש
מקלטים בבית שמש
מקלט בבית שמש. אין לאחסן במקלט חומרים דליקים, מסוכנים ורעילים או פרטי זכוכית וקרמיקה שעלולים להתנפץ
(צילום: שלו שלום)
יש לוודא שקיימים במקלט מקומות ישיבה, ורצוי גם מזרנים המאפשרים שינה, לפחות לילדים.
אם אין בבניין שלכם מקלט, ודאו שאתם יודעים היכן המקלט הציבורי הקרוב אליכם. אם אתם יוצאים מהבית, בדקו במסלול הנסיעה או ההליכה היכן מצויים מקלטים ציבוריים שבהם תוכלו לתפוס מחסה.