בסרטון בפתח הכתבה: מדריכה היוגה איריס קליין

מאז שנוצרה לפני אלפי שנים, היוגה מלווה את חייהם של מיליוני אנשים בעולם. שמה של תורה קדומה זו אשר מקורה בהודו, נגזר מהמילה “Yuj” בשפת הסנסקריט, שמשמעותה אחדות בין הגוף, הנפש, התודעה, הנשימה והסביבה.
כיום היוגה מתורגלת בכל מקום אשר אליו נפנה, אך לרוב מיוחסות אליה השפעות מיטיבות בתחום האימון הגופני. עם זאת, בנוסף לתרומתה לבריאות הפיזית, שיפור הכושר הגופני, כוח, גמישות, תפקוד קוגניטיבי ואיכות חיים כללית, היוגה מספקת גם יתרונות רבים לבריאות הנפש.
עוד בנושא:
החיים במציאות היומיומית של כולנו סוערים ומלאי התרחשויות. המצב הביטחוני, יוקר המחיה, אורח החיים המודרני הלחוץ ועוד, לעיתים יכולים להקשות עד מאוד על המצב נפשי ולטפח תחושות של סטרס וחרדה.
חוקרים מצאו שתרגול יוגה קבוע במשך של 8 עד 12 שבועות, יכול להוביל להפחתה מתונה בסימפטומים של חרדה ומתח. יוגה שונה מפעילות גופנית מערבית בגישה לבריאות הנפש. להבדיל מפעילות גופנית כמו ריצה, הרמת משקולות או התעמלות, תרגול היוגה משלב מיינדפולנס כהיבט מרכזי.
עם התמקדותה בשליטה בנשימה, בשמירה על תנוחות ומדיטציה, יוגה מגדילה את מידת הקשב של האדם לתחושות הגוף שלו ולרגע הנוכחי. תשומת לב זו מובילה ליתרונות רבים שלא נמצאו בצורות אחרות של פעילות גופנית.
לפניכם תרגול יוגה לאיזון הגוף והנפש ולהפחתת מתח וחרדה מאת איריס קליין, מורה בכירה ליוגה תרפיה באלהיוגה, נמל תל אביב. התרגול מתאים לכל גיל ורמה. אין צורך ביכולת גמישות מיוחדת או ברמת תרגול מסוימת, היוגה מקבלת את כולם. על מנת לבצע את התרגול בהצלחה וליהנות מיתרונותיו יש להתמקד בנשימה רגועה ונינוחה ולהקפיד על האטת והארכת הנשיפה. התחלנו.

תרגול יוגה להפחתת מתח וחרדה - שלב אחר שלב

שבו בישיבה נוחה על הרצפה או על כיסא. כף יד אחת על בית החזה העליון והשנייה על הבטן התחתונה. עצמו עיניים או הביטו בעדינות למטה. התרכזו בתחושת הנשימה הטבעית שזורמת בחופשיות וללא מאמץ, במגע האוויר בתוך הנחיריים או בתוך הפה, בתנועת הגוף בבית החזה ובבטן.
לאט ובקצב הנשימה, נועו בשאיפה מתנוחת העובר לעמידת שש ובחזרה לתנוחת העובר בנשיפה. חזרו על תנועה זו שש פעמים לפחות. כאשר הגוף במנוחה על הרצפה בתנוחת העובר, הישארו לעוד נשימה או שתיים. שחררו והרפו – התרכזו בנשימה והאריכו בעדינות את הנשיפה.
בעמידת שש קמרו את הגב בנשיפה איטית ונינוחה וקערו את הגב בשאיפה איטית ונינוחה, ברכות ורוגע. חזרו על התנועה שש פעמים לפחות.
שכבו על הגב, תמכו בצוואר, הניחו את כפות הידיים על הברכיים והתרכזו בנשימה. בנשיפה, קרבו מעט את הברכיים אל בית החזה, ובשאיפה הרפו את הברכיים לתוך כפות הידיים. חזרו על התנועה לפחות שש פעמים, ונסו בעדינות להאט ולהאריך את הנשיפה.
שכבו על הגב, הניחו את כפות הידיים על הבטן ואת הברכיים על כרית או בכל מנח אחר שנוח לכם. נשמו לתוך כפות הידיים בחופשיות ועם כל נשיפה שחררו ואמרו לעצמכם ברכות: "אני עם הנשימה שלי. אני משחרר את כל התחושות, המחשבות והרגשות שלי ולוקח חופש קצר מהן. הן יבואו וילכו ואני אהיה עם הנשימה שלי ואשחרר".
אירועי "חודש היוגה" ביוני בנמל תל אביב, בהנחיית מיטב המורים של "אלהיוגה", פתוחים לקהל הרחב ללא עלות: בכל יום שלישי תרגולי יוגה על הדק בשקיעה (19:00) ובימי שישי שישיוגה בשמונה בבוקר.