בשיתוף צמל ביו-פארמה
היריון הוא תהליך מדהים, במהלכו האישה חווה תקופה מסעירה, מעצימה ומופלאה. זוגות רבים נרגשים לקראת הרחבת התא המשפחתי ומדמיינים את הרגע המרגש של הלידה. יחד עם זאת, במהלך ההיריון עלולות להופיע תופעות שונות כמו תכיפות במתן שתן, עצירות, התכווצויות שרירים, התרחבות ורידים, כאב גב תחתון ובחילות והקאות.
"ידוע שבזמן ההיריון עלולות להתפתח עשרות תופעות לוואי שונות, כולל צרבות, עודף רוק וכן שורה של השפעות קצרות וארוכות טווח על העור", מסביר ד"ר יובל עוז, מומחה לרפואת נשים, היריון ופריון. "למרות ריבוי של תופעות הלוואי, נשים רבות מוטרדות בעיקר מבחילות והקאות, שנחשבות לתופעה הכי שכיחה בתקופה הזאת".
1 צפייה בגלריה
בחילות בהיריון
בחילות בהיריון
בחילות בהיריון
(צילום: shutterstock)
בחילות בהיריון הן תחושה של מחנק וחוסר נוחות המגיעה מחלל הבטן ומלווה בהפעלת רפלקס ההקאה המתבטא בבחילה או בהקאה ומתרחשת לרוב בשבועות הראשונים של ההיריון. כ-80% מהנשים בהיריון מדווחות שהן סובלות בצורה כזו או אחרת מהתופעה. "לרוב, הבחילות מופיעות בשליש הראשון של ההיריון", מסביר ד"ר עוז, "יחד עם זאת אחוז מסוים של נשים יחוו אותן גם בשליש השני והשלישי". לדבריו, על אף שהתופעה מוכרת גם בשם 'בחילות בוקר', ישנן נשים שסובלות מהתופעה בזמנים שונים במהלך היום – ולעיתים אף לכל אורך היממה.
קראו עוד:
האם ומתי יש סיבה לדאגה? "מטבע הדברים, כל אישה תחווה את ההיריון בצורה שונה ותתמודד עם אתגרים ותופעות לוואי ייחודיות, שלא ניתן לחזות מראש. גם בהקשר של בחילות והקאות – התדירות, משך הזמן ועוצמת ההשפעה שלהן על הבריאות יתבטאו בצורה אחרת אצל נשים שונות.
"הבחילות בהיריון נגרמות כתוצאה משינויים הורמונליים שמתרחשים בגוף כדי לתמוך בתפקוד השליה. הורמונים אלו גורמים בין היתר להרפיה של שרירים במערכת העיכול ובכך נוצרת תחושת הבחילה והקאה".
ברוב המקרים, הבחילות גורמות לחוסר נוחות, אך לא יגרמו לסיבוכים רפואיים או לנזק לעובר המתפתח. אולם, לעיתים המצב עלול לגרום לירידה בתיאבון, לקושי באכילה ושתיה ואף לירידה במשקל. במצב זה, הטיפול בתסמינים חיוני בכדי לאפשר לגוף האישה תפקוד והזנה מתאימה לעובר.
מצב קיצוני נדיר זה נקרא "הקאות יתר בהיריון" ("היפראמזיס גרבידרום") – במצב רפואי זה (אשר סיבתו לא לגמרי ברורה) האישה סובלת מהקאות מרובות הגורמות לאובדן נוזלים, מלחים, התייבשות וירידה במשקל אשר עלולות להזיק לאישה ולעובר. שכיחות התופעה מוערכת בכ-2%-5% ממקרי ההיריון.
על מנת להימנע ממצבים קיצוניים, על ההיריוניות להיות קשובה לגוף במיוחד בתקופה הזו, ולהבין מתי הבחילות משפיעות על המערכות השונות בצורה שמחייבת בירור מעמיק או טיפול מיוחד.
"כדאי לזכור כי בכל מצב שבו את סובלת מבחילות, שתפי בכך את הרופא שלך, את אחות המרפאה או במקרה חמור פני למוקד קופת החולים", מסביר ד"ר עוז. במקרים בהם מופיע שתן כהה, במצב של מיעוט מתן שתן, הופעת סחרחורת, חולשה או התעלפות – יש לפנות אל הרופא המטפל.

כבר לא חייבים לסבול מבחילות והקאות בהיריון

קיימות כיום מגוון דרכים להתמודדות עם התופעה של בחילות והקאות בהיריון שעשויות להפחית את שכיחותן של הבחילות ואת חומרתן. "קודם כל, חשוב להקפיד על מנוחה ככל שניתן – מכיוון שעייפות נוטה להגביר את תחושת הבחילה ומנוחה עוזרת לשמר אנרגיה", מסביר ד"ר עוז. "בנוסף, מומלץ להעדיף ארוחות קטנות במהלך היום, במקום ארוחות גדולות ומרכזיות. כמו כן כדאי להימנע ממאכלים חריפים, שומניים או כאלו שגורמים לך להרגיש לא טוב. נסו גם לאכול יותר פחמימות ופחות שומנים, וכן להעדיף מזונות קרים, פושרים ויבשים".
עוד מוסיף ד"ר עוז: "באופן כללי ובייחוד בתקופת ההיריון – חשוב גם לשתות הרבה נוזלים, בדגש על מים, ועדיף לשתות בכמויות קטנות, אך בתדירות גבוהה לאורך היום. ישנן גם עדויות מסוימות שמשקאות ומזונות שמכילים ג'ינג'ר יכולים להקל על התופעה, אם כי בהקשר הזה עדיין לא נמצאו מספיק עדויות מחקריות". לדבריו, אם אישה בתקופת ההיריון שוקלת להיעזר בתוספי מזון מומלץ שתתייעץ על כך עם הרופא המטפל.
לצד שינוי של הרגלים התנהגותיים בתקופת ההיריון, רופא המשפחה או הגינקולוג יכולים להמליץ גם על טיפולים תרופתיים שעשויים לספק את ההקלה המיוחלת. במקרים מסוימים, הרופא ימליץ להיעזר בתרופות שונות. בקו הטיפול הראשון, מומלצות תרופות ממשפחת האנטי-היסטמינים, אשר הוכחו כיעילות ובטוחות לטיפול בבחילות והקאות בהיריון וניתן לקחת אותן בכל שלבי ההיריון. כיום קיימות תרופות מהדור החדש, שמכילות שילוב של מרכיבים פעילים וניתן ליטול אותן פעם ביום, כאשר הן מספקות הקלה מיידית (כ-15 דק' לאחר נטילתה) ומתמשכת לאורך זמן. "כדאי לזכור שלא כל תרופה לטיפול בבחילות מתאימה גם לשימוש בתקופת ההיריון", מסביר ד"ר עוז, "שימוש בתרופות שלא נבדקו ונמצאו כבטוחות להיריוניות עלול להיות כרוך בהשלכות מזיקות ולכן, מומלץ להיזהר מלקבל החלטות באופן בעצמאי ותמיד להתייעץ עם הרופא המטפל".
מוגש כשירות לציבור בחסות חברת צמל ביו-פארמה בע"מ

פורסם לראשונה: 07:00, 12.09.22