זה יכול להיות הילד שישב לידכם במחצית הראשונה של השנה, בן/בת הזוג, קרוב משפחה או השותף שלכם למשרד. כל אחד מאיתנו נתקל לפחות פעם אחת בחיים בבעיה של ריח רע מזעזע מהפה אצל מי מהקרובים אליו, ועם יד על הלב (ויד שנייה קרובה לפה) - כמה מאיתנו שאלו את עצמם האם גם הם סובלים מאותה בעיה?
קראו עוד:
"ריח רע מהפה, הליטוזיס (halitosis) בשפה המקצועית, נובע בעיקר מתוצרי לוואי גופריתיים שנפלטים במהלך פירוק של שאריות מזון על ידי חיידקים בחלל הפה, מסביר ד"ר דן זיתוני, רופא שיניים במכבידנט מקבוצת מכבי שירותי בריאות.
4 צפייה בגלריה
ריח רע הליטוזיס באשת הפה
ריח רע הליטוזיס באשת הפה
הליטוזיס. פעמים רבות זו תחושה ולא מצב אובייקטיבי
(צילום: shutterstock)
החיידקים בפה מפרקים את החלבונים ותרכובות נוספות המכילות גופרית, לתרכובות גופרית נדיפות (מימן גופריתי, מתיל מרקפטן ודימתיל סולפיד) בשם Volatile Sulfur Compounds ובקיצור – VSC והן, בחלק גדול מהמקרים, הגורם לריח הרע.
"הרכב החיידקים בפה משפיע ישירות על כמות תוצרי הלוואי האלה, ולכן אנשים מסוימים יסבלו מריח רע מהפה כמצב בסיסי, ואחרים לא", אומר ד"ר זיתוני. בנוסף, האפקט עשוי להיות מועצם בשל ליקויים בחלל הפה: "שיניים תותבות או מכשור ליישור שיניים, כיבים, דלקות חריפות וטיפולים לקויים בשיניים כמו סתימה שבורה וכתר משוחרר".
ד"ר דן זיתוניד"ר דן זיתוניצילום: אורית פניני
בארה"ב, ריח רע מהפה הוא הסיבה השלישית בשכיחותה לפנייה לרופא שיניים, לאחר עששת ומחלות חניכיים, וברוב המקרים ניתן לרפא אותו. הטיפול ניתן בהתאם לאזור שממנו נובע הריח, ונע בין משטר היגיינת פה הכולל צחצוח, חוט דנטלי וביקור קבוע אצל שיננית, עד לכריתה של השקדים במצבים חמורים שבהם מקור הריח נובע מדלקות כרוניות.
עד כמה זה נפוץ בכלל? "פחות ממה שנוטים לחשוב. פעמים רבות זו תחושה ולא מצב אובייקטיבי".
השיטה שבה נושפים על כף היד כדי לבדוק את ריח הפה שלנו – יעילה? "חלקית. לפעמים בדיוק אכלנו או שלא מזמן צחצחנו שיניים".
דרך יעילה יותר לדעת אם אנחנו סובלים מהבעיה, היא להגיע אל רופא השיניים ולהיבדק במכשיר נשיפה לאבחון ריח פה – OralChroma - המבצע בדיקה ממוחשבת של רמת תרכובות הגופרית הנדיפות בחלל הפה. התוצאה המתקבלת משקפת את תמהיל הגזים בעת ביצוע הבדיקה. "על סמך הנשיפה אנחנו גם יודעים האם המקור נמצא באזור הלשון או החניכיים – וזה עוזר למקד את הבעיה ואת הפתרון", מציין ד"ר זיתוני. כדי שהבדיקה תהיה יעילה אין לבצעה תחת טיפול באנטיביוטיקה ויש להימנע משתייה, אכילה, עישון וצחצוח שיניים כשעה לפני הבדיקה.
דרך יעילה יותר לדעת אם אנחנו סובלים מהבעיה, היא להגיע אל רופא השיניים ולהיבדק במכשיר נשיפה לאבחון ריח פה – OralChroma - המבצע בדיקה ממוחשבת של רמת תרכובות הגופרית הנדיפות בחלל הפה. התוצאה המתקבלת משקפת את תמהיל הגזים בעת ביצוע הבדיקה
מהי השגרה שעליה אתה ממליץ כדי להימנע מריח רע מהפה? "להקפיד על שתיית מים, היגיינת פה – צחצוח, חוט דנטלי, ניקוי לשון – עם מברשת השיניים או בעזרת אביזר ייעודי".
מה לגבי שטיפות במי פה? "האמת נמצאת באמצע. עצם השמירה על היגיינה, גם בזכות מי פה, יכולה לעזור, אבל אני לא חושב שזה עושה שינוי משמעותי בהרכב החיידקים בפה".
עם או בלי אלכוהול? "עדיף בלי – כי הוא משמש רק לשימור ואין לו ערך בריאותי".
מה לגבי מעשנים - איך העישון משפיע על ריח הפה, מלבד ריח הסיגריות כשלעצמו? "ההימצאות של החום והעשן בחלל הפה יכולים לשנות את הרכב החיידקים או את המאזן שלהם. כל מקרה לגופו. בכל אופן, לעיסת מסטיק לא תשנה את ההשפעות הללו".

יש לי ריח רע מהפה או שאני מדמיין?

"רק לתינוקות אין ריח מהפה", מצהיר ד"ר אלכס רוזנטל, מומחה בגסטרואנטרולוגיה במכבי שירותי בריאות מחוז הדרום. אם רופא השיניים שלך לא איתר את מקור הריח ("לפעמים דרוש צילום פנורמי"), הוא מציע לבדוק יותר לעומק: "הריח יכול להיות תוצאה של נזלת כרונית, פוליפים, אדנואידים או סינוסיטיס, שרופא אף אוזן גרון יכול לאבחן. יש גם מחלות אחרות בדרכי הנשימה העליונות, כמו גידולים בלוע ובחלל הפה. אצל אנשים מבוגרים יכול להיות כיב וושט שבו נתקע מזון שגורם לריח רע או מחלות הגורמות ליובש בפה, כמו אבנים בבלוטות הרוק – ואת זה בודק רופא פה ולסת".
4 צפייה בגלריה
באשת פה ריח רע מהפה
באשת פה ריח רע מהפה
"זה יכול להרוס את החיים". באשת פה
(צילום: shutterstock)
ריח רע מהפה עלול להיות גם תופעת לוואי של תרופות. כך בחלק מהתרופות למחלות לב, תרופות הרגעה וכימותרפיה. "גם בעיות עיכול כמו ריפלוקס עלולות לגרום לריח רע, אם כי בשכיחות נמוכה. "פנייה לרופא גסטרו צריכה להיעשות בסוף, רק אחרי ששללנו מצבים אחרים ולא מצאנו כלום", אומר ד"ר רוזנטל.
ד״ר אלכס רוזנטל, מומחה בגסטרואנטרולוגיה ד״ר אלכס רוזנטלצילום: מכבי שירותי בריאות
הליטוזיס יכול להוות הפרעה ולגרום לאי-נוחות גדולה, "זה יכול להרוס את החיים, אנשים עלולים להימנע מקשרים חברתיים", אומר ד"ר רוזנטל ומציין שדווקא הפחד מריח רע – הליטופוביה, היא בעיה שכיחה שיכולה לפגוע קשות באיכות החיים של הסובלים ממנה. "זה שכיח מאוד, אצל נשים בדרך כלל, ומאוד קשה לשכנע שזה לא המצב. הליטופוביה עלולה להיות בעיה פסיכולוגית קשה, יש אנשים שמשוכנעים שיש להם ריח רע מהפה וכלום לא עוזר. אני מסביר למטופלים שלהרגיש לבד ריח רע מהפה אפשר בערך כמו לראות את האוזניים שלך בלי מראה".
אז איך אתה מציע לבדוק עצמאית אם יש בעיה? "סוגרים את הפה לדקה ואז נושפים לאט ומבקשים מחבר, בן זוג או רופא לבדוק. בבוקר, אחרי השינה, כמעט לכל המבוגרים יש ריח מהפה. אחרי לילה שבו אין שימוש ברוק, הפה מתייבש, אנחנו נוחרים. לרוב זה עובר אחרי ארוחה וצחצוח שיניים".
מה לגבי לעיסת מסטיק? "זה לא תמיד טוב. כיום אנחנו יודעים שגם תחליפי הסוכר בעייתיים. המסטיק כן עוזר ליצירת יותר רוק בפה וזה שוטף את החיידקים אבל הכול צריך להיות בפרופורציה. לא צריך להיות כל הזמן עם מסטיק בפה. הרבה חולים נכנסים אליי לחדר כשהם לועסים מסטיק. זה לא נעים, אני מעיר להם על זה".
4 צפייה בגלריה
ריח רע הליטוזיס באשת הפה
ריח רע הליטוזיס באשת הפה
סיגריות ואלכוהול מעודדים היווצרות חיידקים ומשנים את ההרכב שלהם
(צילום: shutterstock)

לאכול ולסבול? ריח רע ומזונות בעייתיים

לפעמים, כל מה שצריך כדי להימנע מהבל פה בעייתי, הוא שינוי תזונתי. חן נינה לסרי ותמר קורנף, דיאטניות קליניות במכבי שירותי בריאות, מציינות בצל, שום וכרובית כמזונות בעייתיים. "בצל, שום וכרובית יכולים לגרום לריח רע מהפה באופן זמני, ובדרך כלל פחות נורא מהריח שיוצרות תרכובות ה-VSC. גם קארי ופלפל חריף. מדובר בחלקיקי מזון שנספגים במעי שלנו, עוברים לזרם הדם ומופרשים החוצה דרך מנגנון הנשימה (כתרכובות אלכוהוליות) וההזעה. גורמים נוספים להבל פה רע הם משקאות כמו קפה ואלכוהול, שמעודדים היווצרות חיידקים ועשויים להגביר את הריח הלא-נעים".
4 צפייה בגלריה
בצל ושום
בצל ושום
בצל ושום. נספגים במעי שלנו, עוברים לזרם הדם ומופרשים החוצה דרך מנגנון הנשימה
(צילום: shutterstock)

למסך או לנטר

לא מוכנים לוותר על השום בתפריט? מה אפשר בכל זאת לעשות? חיים חזן, הרבליסט קליני, חוקר ומתמחה בצמחי מרפא בגישה המדעית – כלומר צמחים שעברו תהליך מסודר של מחקר, מסביר: "למרות שקוראים לזה ריח פה, פעמים רבות הריח מגיע מהנשימה, כלומר מהריאות או מהקיבה. האליצין למשל, שהוא החומר הפעיל הנדיף בשום, חודר לזרם הדם ומתנדף בריריות, מתפנה עם זרם הדם שפולט גזים לריאות וכך הוא מגיע לחלל הפה". גם נוכחות בקיבה של חיידק ההליקובקטר פילורי המפורסם, זה שעלול לגרום לאולקוס, גורמת לריח פה. "ההליקובקטר יודע לפרק את חומצות הקיבה והפירוק הזה מייצר ריח רע".

חזן מציע כמה פתרונות טבעיים מהעולם ההרבליסטי, שינטרלו, יספחו או ימסכו את הריחות:
  • שרף של אלת המסטיק (מסטיקיה) – פעיל גם נגד חיידק ההליקובקטר. בפציעה של הצמח הוא מפריש שרף, שאותו מרדדים לשכבה דקה ומדביקים לחך העליון של הפה. ניתן להשתמש גם בבליעה לנטרול חלק מחיידקי הקיבה, "והטעם לא נורא".
  • שרף לבונה ומור – ממיסים במעט מים, מרדדים ושמים בפה או לועסים כמו מסטיק. רקמת השרף מתמוססת והרוק בפה יוציא את החומרים הפעילים מהצמחים. "הטעם פחות מוצלח אבל אלו חומרים זולים מאוד".
  • שטיפה עם שמן אתרי – מי פה מתערובת של שמנים אתריים - עץ התה, לוונדר ומנטה.
מה צריך?
  • 4 טיפות שמן עץ התה (חומר אנטי-מיקרוביאלי)
  • 4 טיפות שמן אתרי לוונדר (עדין יותר ומאחה)
  • 4 טיפות שמן אתרי מנטה (ממסך ריחות)
  • 100 מ"ל מים
מה עושים? מערבבים ומנערים שוב בכל פעם לפני השימוש. ניתן להוסיף קצת שמן רגיל שיעזור לערבוב טוב יותר. שוטפים את הפה עם כמות קטנה בכל פעם לפי הצורך.