אם השתמשתם במבחן הפיפי כדי לבדוק ששתיתם מספיק, שקלו להוסיף לבדיקת הצבע גם בדיקת ריח. זה אולי נשמע מוזר, אבל כפי שצבע השתן יכול להעיד על התייבשות ומצבים נוספים, כך גם ריחו יכול לגלות מידע חשוב על הבריאות שלכם.
השתן מיוצר בכליות ועשוי ברובו מים, כמו גם רמות מסוימות של חומרי פסולת שהגוף מסנן, כמו שתנן (אוריאה), מלח, אשלגן, אמוניה וכלוריד. כשהשתן עשוי בעיקר ממים, ריחו אינו מורגש כמעט עד בכלל. אבל במצב מיובש, כשהשתן מכיל אחוז גבוה יותר של חומרי פסולת, הוא מתאפיין בריח חזק יותר, בעיקר של אמוניה.
6 צפייה בגלריה
שירותים
שירותים
ריח השתן. מה זה אומר על הבריאות שלכם
(איור: shutterstock)
קראו עוד:
אך יש גם ריחות נוספים שהשתן שלכם יכול להדיף, והסיבות לכך נעות בין גורמים לא מזיקים (כמו, למשל, אכילת אספרגוס) לבין איתות על מצבים בריאותיים בעייתיים, כמו דלקת או מחלה כרונית. ד"ר קסנדרה קובץ', נפרולוגית מקליבלנד קליניק שבאוהיו ארה"ב, מפרטת במאמר לאתר יאהו! מהן הסיבות הנפוצות ביותר שגורמות לריח רע בשתן – ומה אפשר לעשות:
1. התייבשות במצב של מחסור בנוזלים בגוף, השתן מכיל פחות מים וריכוזים גבוהים יותר של חומרי פסולת שהכליות מנסות לסנן. במצב כזה כנראה תרגישו בריח אמוניה וצבע השתן יהיה צהוב כהה.
מה עושים? ממלאים את בקבוק המים או הקנקן ומנסים לשפר את שגרת השתייה. אפשר להיעזר בהתראות בטלפון, אפליקציות שמזכירות לכם לשתות או בבקבוק המוטיבציה. עוד אמצעים להגברת צריכת המים למי שמתקשה: תוספת עשבי תיבול או פרוסות פרי/ירק לקנקן, שילוב של סודה ותה צמחים קר לא ממותק.
שימו לב: במצבים של אי ספיקת לב או מחלת כליות יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני שמגדילים בצורה ניכרת את צריכת המים.
6 צפייה בגלריה
בקבוק מוטבציה
בקבוק מוטבציה
במצב של מחסור בנוזלים בגוף, השתן מכיל פחות מים וריכוזים גבוהים יותר של חומרי פסולת
(צילום: shutteratock)
2. דלקת בדרכי השתן גם כאן יופיע ריח אמוניה, אבל דלקת בדרכי השתן תלווה לרוב בסימפטומים נוספים כמו צריבה או כאב בזמן מתן שתן, דם בשתן ותכיפות במתן שתן.
מה עושים? קובעים תור לרופא כדי שזה יאבחן את הדלקת ויבדוק שהיא לא התפשטה לכליות. בנוסף, הגבירו את צריכת המים לשלושה ליטרים ביום.
3. סוכרת סוכרת שאינה מאוזנת או מנוהלת היטב עשויה לגרום לריח מתוק או פירותי של השתן, בשל עודף סוכר בשתן. סימנים אפשריים נוספים לכך שרמות הסוכר בדם אינן תקינות הם תחושת צמא או עייפות, הבל פה פירותי, בחילה והקאות.
מה עושים? אם כבר אובחנתם כחולים בסוכרת, בדקו את רמות הסוכר בדם ופעלו כנדרש כדי להגיע לאיזון. אם לא, קבעו תור לרופא כדי שהוא יעזור לכם להתחיל בטיפול ובשינוי הרגלים שיעזרו לאזן את רמות הסוכר. כמות שהפחתה של צריכת מזונות ומשקאות ממותקים מומלצת גם היא.
6 צפייה בגלריה
סוכרת סוג 2
סוכרת סוג 2
אזנו את רמות הסוכר בדם. חולי סוכרת
(אילוסטרציה: Shutterstock)
4. מחלת כבד ריח חריף של אמוניה או טחב בשתן עשוי לרמז על מחלת כבד: בעיה בתפקוד הכבד עשויים להוביל לרמות גבוהות יותר של אמוניה בדם או בשתן. במחלות כבד עשויים להופיע תסמינים נוספים כמו הצהבה של העור והעיניים, כאב בטן, בחילה והקאות, נפיחות בבטן ונטייה לחבלות ולדימום.
מה עושים? יש לפנות לבדיקות ולטיפול בהתאם לממצאים ולחומרת המחלה. בהתאם לאבחנה, ייתכן שיידרשו רק התאמות בסגנון החיים והמשך מעקב אחרי תפקודי הכבד, בעוד שמצבים אחרים יחייבו טיפול תרופתי או ניתוח.
5. דלקת זיהומים בשלפוחית השתן כגון וגינוזיס חיידקי עלולים לגרום לריח דגי ודוחה בשתן, ולעיתים קרובות יצטרפו לכך תסמינים אחרים כגון הפרשות חריגות. גם זיהומים המועברים במגע מיני, כגון כלמידיה, יכולים לשנות את ריח השתן בגלל שיש בו הפרשות.
מה עושים? יש לפנות לבדיקת רופא לצורך אבחון וקבלת התרופות או האנטיביוטיקה הדרושות כדי להיפטר מהדלקת.
6. פיסטולה של שלפוחית השתן זהו מצב שבו יש קשר לא תקין בין המעיים לשלפוחית, הוא עשוי לגרום לסירחון של צואה בשתן", מסבירה ד"ר קובץ', "גם מצבים של זיהום מתמשך וחוזר בדרכי השתן ועלולים לצאת גזים מצינור השופכה בזמן מתן שתן".
מה עושים? מצבים כאלה דורשים לעיתים קרובות ניתוח לתיקון הרקמות הפגועות.
כליות ומערכת השתן
7. תרופות, ויטמינים או אנטיביוטיקה תרופות מסוימות, תוספי מזון או אנטיביוטיקה יכולים גם הם לגרום לפיפי שלנו להריח רע. לדוגמה, אנטיביוטיקה המכילה פניצילין עשויה לגרום לריח של עובש בשתן, בעוד שתוספים וויטמינים מסוימים עשויים לגרום לו להריח חזק מהרגיל.
6 צפייה בגלריה
אנטיביוטיקה
אנטיביוטיקה
אנטיביוטיקה המכילה פניצילין עשויה לגרום לריח של עובש בשתן
(צילום: Shutterstock)
מה עושים? אם אתה נוטלים ויטמינים ותוספי מזון, לא יזיק לוודא עם איש מקצוע שהמינון נכון, או שתוספים אלה אכן נחוצים. אם השתן מריח מוזר בשל שימוש באנטיביוטיקה, הוא אמור לחזור לקדמותו בסיום הטיפול.
8. שינויים הורמונליים שינויים הורמונליים תקינים יכולים לשנות את ריח השתן. כך למשל, תסמין של גיל המעבר יכול להיות ריח שתן שונה, בגלל צניחה ברמת האסטרוגן ושינויים בפלורת הנרתיק, בעוד שהיריון עשוי רק לגרום לך להיות רגישה יותר לריחות, ולהיות רגישה לריח השתן יותר מהרגיל.
מה עושים? הרופא/ה שלך יכול לעזור לך לנווט גם בגיל המעבר וגם בהיריון כדי להבטיח ימים מאושרים ובריאים ככל האפשר בכל אחת מהתקופות הללו.
9. מזונות מסוימים ארוחת הבוקר, הצהריים או הערב שלכם עשויות להיות הסיבה לפיפי בריח מוזר. "שום, בצל ואספרגוס יכולים לגרום לריח של ביצה רקובה או כרוב רקוב בשתן", אומרת ד"ר קובץ', "בעוד שמאכלים מלוחים עשויים לגרום לריח אנומיה חזק יותר". גם כרוב ניצנים, קפה, דבש, פירות יבשים, משקאות אלכוהוליים, שומר או תה עשויים לגרום לריח מוזר של השתן.
6 צפייה בגלריה
אספרגוס
אספרגוס
אספרגוס יכול לגרום לריח של ביצה רקובה או כרוב רקוב בשתן
(צילום: shutterstock)
מה עושים? אם זה באמת מפריע לכם – פשוט הימנעו מהמזונות שגורמים לשתן שלכם להסריח. אם אינכם בטוחים מי האשם, נסו לעקוב אחרי המאכלים במשך כמה ימים ולחסל חשודים אפשריים - עד שתמצאו את המזון הבעייתי.
10. מחלת סירופ מייפל "מחלת שתן סירופ מייפל היא מצב גנטי נדיר שמאובחן בינקות", מסבירה ד"ר קובץ'. "היא גורמת לבעיות מטבוליות קשות, תוצאה של חוסר באנזים מסוים הדרוש לפירוק חומצות אמינו בגוף ומתבטאת בין היתר בשתן בעל ריח מתוק שדומה לריח של סירופ מייפל".
תסמינים נוספים שיופיעו בתינוקות הסובלים מהתסמונת הם התקפי פרכוסים, ישנוניות יתר, אדישות, קשיי אכילה וירידה במשקל. בישראל שכיחות הנשאים של המחלה היא גבוהה יחסית באוכלוסייה האשכנזית (כ-1:100) כאשר הסיכון לילד חולה כששני ההורים נושאים את הגן הלא תקין הינו 25%.
6 צפייה בגלריה
תינוקת
תינוקת
ישנוניות יתר בילדים. תסמונת שתן מייפל
(צילום: shutterstock)
מה עושים? התסמונת מתגלה לרוב בבדיקות רגילות של יילודים, אך ייתכן שחלק מהמקרים יתגלו מאוחר יותר. הלוקים בתסמונת זקוקים לתזונה מיוחדת המגבילה שימוש בחומצות אמינו מסוימות.
השורה התחתונה: "לרוב, כשהשתן של מישהו מסריח, זה לא אומר שיש לו מחלה קשה, והתופעה חולפת מעצמה", מסכמת ד"ר קובץ'. "כשריח מוזר בשתן נגרם ממצב רפואי, בדרך כלל יהיו תסמינים אחרים – וזה אומר שצריך לפנות לבדיקה רפואית".