"אסור שנחיה בתחושה שאירוע הקורונה נגמר לחלוטין, ושאין שום סיכוי שהוא יחזור בהמשך", אומר היום (ד') לאולפן ynet משה בר סימן טוב, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, לאור מגמת הירידה בתחלואה. "הטעויות שבוצעו בפעמים הקודמות קצת יצרו את היסודות לגלים הבאים. עכשיו יש חיסונים שמשנים את המציאות, והדעיכה היא מובהקת, אבל צריך לחשוב איך אנחנו מתנהלים יותר טוב בגל הבא".
קראו עוד:
לדעתו, ניתן היה להקטין את מספר המתים בגל הרביעי. "אם היינו נוקטים יותר מוקדם את הצעדים שבסוף ננקטו, כמו התו הירוק וההקפדה על כניסות לחללים סגורים, אני חושב שהיינו יכולים להיות עם פחות מתים", אומר בר סימן טוב. "אנחנו לא יכולים לדעת אף פעם באופן ודאי, אבל להערכתי, מספר המתים יכול היה להיות נמוך גם בלי להגיע לסגר".
1 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב במרכז הרפואי העמק ב עפולה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב במרכז הרפואי העמק ב עפולה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה במרכז הרפואי העמק בעפולה, אוגוסט 2021. "אסור שנחיה בתחושה שזה נגמר", אומר בר סימן טוב
(צילום: גיל נחושתן )
בר סימן טוב נשאל אם נעשו מאמצים מספיק טובים, לדעתו, כדי שמערכת החינוך תגיע מוכנה לתקופה הקרובה. תשובתו: "לצערי, לא מספיק. אני לא נגד פיילוט הכיתה הירוקה, אני חושב שיש בזה פוטנציאל טוב, אבל צריך לעשות יותר: לוודא שתלמידים בכיתות האלו יישבו בצורה יותר מרווחת, שלא יתערבבו בהפסקות עם תלמידים מכיתות אחרות, שיאכלו במרחק גדול אחד מהשני, שישמרו על אוורור טוב בכיתות. יש אמצעים נוספים שאפשר לנקוט, מעבר לבדיקות PCR ואנטיגן, ואני לא רואה שמדברים על זה. אם יינקטו הצעדים האלו, יש סיכוי הרבה יותר גבוה שהתוכנית הזאת תצליח".
"אני לא נגד פיילוט הכיתה הירוקה, יש בזה פוטנציאל טוב, אבל צריך לעשות יותר: לוודא שתלמידים בכיתות האלו יישבו בצורה יותר מרווחת, שלא יתערבבו בהפסקות עם תלמידים מכיתות אחרות, שיאכלו במרחק גדול אחד מהשני, שישמרו על אוורור טוב בכיתות"
בהמשך התייחס בר סימן טוב לחיסוני הילדים ואמר: "אני חושב שמערכת הבריאות צריכה להיערך להם. אני מקבל את הדעה שצריך לעשות את זה רק אחרי ה-FDA יאשר אותם, אבל צריכה להיות מלחמה בפייק ניוז שקיים בנושא. אנחנו רואים את בעיית הפייק ניוז בהרבה חזיתות. יש עדיין 700 אלף ישראלים לא מחוסנים, ולפייק ניוז יש כנראה יד בכך. ברגע שנגיע לחיסוני הילדים, זה יהיה עוד יותר מסובך, כי החששות של ההורים יהיו יותר מוצדקים ומובנים. עוצמת ההסברה הנגדית נגד הפייק ניוז תצטרך להיות הרבה יותר משמעותית".
נושא נוסף שעלה בשיחה הוא מאבק המתמחים. בר סימן טוב התבקש להתייחס לריאיון שנתן השבוע לאולפן ynet המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' איתמר גרוטו, ושבו אמר שהמאבק חשוב, אבל התפטרות היא צעד חריף מדי. כשנשאל לדעתו על כך, אמר: "אני מסכים שהתפטרות היא לא משהו שאנחנו כמערכת יכולה לקבל. יש דרכים אחרות לנהל סכסוך עבודה במדינת ישראל. אני מסכים גם שתנאי העבודה הנוכחיים של המתמחים חייבים לעבור מן העולם. הדור החדש של המתמחים אמר את זה.
"אני אומר משהו נוסף, שקצת נעדר מהשיח. לדעתי, הפתרון חייב לכלול את המומחים: הם צריכים לקחת חלק יותר משמעותי בשעות העבודה אחר הצהריים כדי שבאמת אפשר יהיה לפתור את בעיית שעות העבודה הארוכות של המתמחים".