האם התורנויות של הרופאים המתמחים יקוצרו בקרוב, כפי שקובע המתווה של משרד הבריאות? לא בטוח: כך עולה מהריאיון עם פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, שנערך הבוקר (ב') במסגרת ועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות".
קראו עוד:
מתווה קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים אמור לצאת לפועל בעוד שבועיים, ב-1 באפריל. "במועד הזה אמור להיכנס לתוקף המתווה שמשרד הבריאות המליץ עליו", אומר פרופ' חגי, "אבל הוא לא יכול להיות מיושם כל עוד לא נותנים תקנים לבתי החולים. אי אפשר בתוך עשרה ימים להכשיר רופאים לתורנויות, כך שהמתווה הזה לא יכול להיות מיושם במועד".
כלומר, ב-1 באפריל לא יהיה שום קיצור, ושום דבר מההבטחות של החודשים האחרונים לא יקוים. "נכון. ההסתדרות הרפואית תומכת בקיצור התורניות במקצועות שהוחלט עליהם על ידי הוועדה העליונה שההסתדרות הרפואית הקימה, כי אנחנו מאמינים שאנחנו חיים בתקופה אחרת: המתמחים שלנו רוצים איכות חיים, שזה לגיטימי לגמרי, וזמן פנוי למשפחה.
"אנחנו חושבים שבהחלט צריך לקצר את התורניות במקצועות מסוימים תוך שימור רמת השכר של המתמחים, אבל המתווה שנקבע על ידי משרד הבריאות לוקה בכמה בעיות. ראשית, לא ניתן אף תקן לעשרת בתי החולים שבפריפריה. כדי ליישם את המתווה; חייבים תקנים, כי מספר התורניות עולה. גם ככה בפריפריה עושים תשע תורניות, ואם לא ייתנו תקנים, המתמחים יעשו 11. הם לא יהיו כמעט במחלקה ולא ילמדו כלום. מעבר לזה, לפי המתווה יצטרך המתמחה לעבוד כמעט כל סופשבוע. אנחנו חושבים שהמתווה לא ישים. צריך לחשוב על מתווה הרבה יותר אנושי שנותן למתמחים גם איכות חיים".
1 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה ציון חגי
ועידה ועידת האנשים של המדינה ציון חגי
פרופ' ציון חגי בוועידה בבנייני האומה בירושלים, הבוקר. "40 המיטות שקיבלנו הן טיפה בים"
(צילום: דנה קופל)
יש ביקורת נגדכם האומרת שמראש לא הייתם בעד המתווה הזה ובעד הרעיון לקצר תורניות "זה לא נכון, אבל לגיטימי להאשים אותנו בכל מיני האשמות. בסופו של דבר, יש לנו את פורום המתמחים שלנו, ו-90% מהמתמחים נמצאים בהסתדרות הרפואית. הם איתנו, ואנחנו פועלים יחד איתם כדי להביא מתווה ישים, שלא יפגע באיכות החיים שלהם ובהשתכרות שלהם".
בימים האחרונה יש עלייה בתחלואת הקורונה. האם מערכת הבריאות ערוכה לגל שישי? "יש לנו צוותי רפואה מהמעולים בעולם. יש לנו אנשים שרוצים לסייע לאנשים. אנחנו נעמוד בכל משימה, אבל יש גבול ליכולת ולסף הספיגה שלנו. כשרופא צריך לטפל ב-20 מונשמים במקום בעשרה, ברור שהטיפול יהיה פחות טוב. כל הממשלות במדינת ישראל עד היום לא רצו להשקיע במערכת הבריאות כמו שדרשנו. ההשקעה בבריאות כאן היא נמוכה. צריך להגדיל את מספר המיטות ואת התקנים לאנשי הצוות ולהכשיר יותר ויותר רופאים".
"כדי ליישם את המתווה, חייבים תקנים, כי מספר התורניות עולה. גם ככה בפריפריה עושים תשע תורניות, ואם לא ייתנו תקנים, המתמחים יעשו 11. הם לא יהיו כמעט במחלקה ולא ילמדו כלום. מעבר לזה, לפי המתווה יצטרך המתמחה לעבוד כמעט כל סופשבוע"
בתחילת מגפת הקורונה הייתה הערכה רבה לצוותים הרפואיים, היו הרבה מאוד מחיאות כפיים. מה נותר מזה שנתיים אחרי? "קיבלנו הערכה, אבל הערכה צריכה להיות מתורגמת לתקציבים. כדי שנוכל להמשיך לדאוג הציבור, אנחנו דורשים מממשלת ישראל השקעות יותר גדולות בבריאות, כמו במדינות ה-OECD. ההשקעה בישראל נמוכה משמעותית מזו שקיימת במדינות ה-OECD. לא נוכל לתת שירות כשאין מיטות, ואנשים מחכים במיונים - גם בתקופה של שגרה, לא רק בזמן הקורונה - 24 ו-48 שעות למיטה, ובסוף הם יקבלו אותה בחדר אוכל במחלקה פנימית.
"צריך להגדיל את מספר המיטות במחלקות פנימיות, להוסיף מיטות טיפול נמרץ. 40 המיטות שקיבלנו הן טיפה בים. זה פתרון רק לבעיית הקורונה ולא יפתור לנו את בעיית השגרה ביום-יום".