ועדת הבריאות של הכנסת דנה הבוקר (ג') במחדל היעדר מחלקות אשפוז אונקולוגיות בפריפריה בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". קרן אלמליח, חולה בסרטן השד המטופלת במכון האונקולוגי זיו, סיפרה לחברי הכנסת על מצבה המורכב: "אני חושבת שזה לא ייתכן שאני כחולה בפריפריה בצפת צריכה לנהל סיכונים ולחשוב פעמיים האם לכתת את הרגליים ולהתאשפז כדי לתקן את כל המדדים ולהחזיר אותי למצב יציב, כדי לקבל את הטיפול הכימותרפי או להתאשפז במחלקות פנימיות בזיו, שיקבלו אותי ואני אתאשפז אבל אסכן את עצמי כי אני חשופה לזיהומים ולמחלות".
יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו, אמר בתחילת הדיון: "נבקש להתמקד בהתאמת האשפוז האונקולוגי לצורכיהם של הזקוקים ברחבי ישראל בכלל ובפריפריה בפרט".
3 צפייה בגלריה
ועדת הבריאות
ועדת הבריאות
ח"כ אריאל בוסו בדיון בנושא מצוקת אשפוז חולי הסרטן בפריפריה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על אף שמחלת הסרטן נחשבת לסיבת המוות המובילה בישראל - באזורים מסוימים ברחבי הארץ המענה לחולי הסרטן הוא חלקי בלבד או כלל לא קיים. למרות בקשות חוזרות ונשנות ותוכניות בנושא - משרד הבריאות לא מאשר פתיחה או הרחבה של מספר מיטות האשפוז האונקולוגיות בכמה בתי חולים, ובהם כאלו שמשרתים מאות אלפי בני אדם.
בבתי החולים זיו, ברזילי, יוספטל ובני ציון אין ולו מיטת אשפוז ייעודית אחת לחולי סרטן. התוצאה: חולים רבים מטורטרים לבתי חולים מרוחקים אם הטיפול בהם מסתבך, או במקרים מסוימים מאושפזים במחלקות שאינן מתאימות להם, בהן מחלקות פנימיות - ללא המעטפת ההכרחית.
3 צפייה בגלריה
ועדה על אונוקולוגיה בפריפריה
ועדה על אונוקולוגיה בפריפריה
מתוך דיוני הוועדה

"השינוי מחייב פעילות משמעותית של הממשלה"

ח"כ יצחק קרויזר (הציונות הדתית), אמר: "כשילד חולה וההורים צריכים לנסוע איתו לבתי חולים במרכז ששם יש את הטיפול. הצוות בבתי חולי בצפון לא יכול לקחת את האחריות עליו כי הדבר דורש ידע מקצועי והכשרה רפואית. הורה שנוסע עם ילד לבית חולים במרכז מהגולן - שני ההורים מושבתים. ההורה שנמצא בבית החולים מושבת לחלוטין וההורה השני מושבת כי הוא בינתיים בבית עם הילדים, מעניק להם סיוע נפשי".
ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד): "אזרחים שחולים, חולי סרטן, עוברים תופת עם הכאבים והטיפולים המתישים ואסור לאשפז אותם במחלקות אחרות, במיוחד כששמים את החולים האונקולוגיים במחלקות פנימיות הם נחשפים עוד יותר. המחלה ממשיכה להתפשט והורגת בני אדם והמצוקה היא ידועה, לא רק במיטות אונקולוגיות אלא בכלל במיטות אשפוז. כשביקרנו בבתי חולים ראינו את זה. יש מיטות אשפוז אשפוז ברישיון וכאלו שבלי רישיון - איך הגענו למצב כזה? איפה משרד הבריאות בדבר הזה?".
קרן, חולה בסרטן השד המטופלת במכון האונקולוגי זיו: "זה לא ייתכן שאני כחולה בפריפריה בצפת צריכה לנהל סיכונים ולחשוב פעמיים האם לכתת את הרגליים ולהתאשפז כדי להחזיר אותי למצב יציב ולקבל את הטיפול הכימותרפי"

ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי): "בעשור הקרוב לא נראה שהולכים לצמצם את הפעילות בבריאות, כי זה מחייב פעילות משמעותית של הממשלה. אם הפערים בבריאות בנגב מול המרכז היו עשרה אחוזים היינו חיים עם זה בשלום, אבל המציאות אומרת שיש במרכז עשרה רופאים מול ארבעה רופאים אצלנו או שלושה, גם לגבי האחיות, יש לנו חצי מהכמות בנגב, ופסיכולוגים ופסיאטרים עוד פחות. ואז מביאים מקרה כל כך כואב ועושים כתבה, אבל כמו אהובה סבג יש אלפים והם ימשיכו לא לקבל מיטות אשפוז כי כשאתה שואל האם יש תכנית ממשלתית לחמש שש שנים לחסל את פערי הבריאות והתקצוב צריך להיות מוגבר לאותם בתי חולים - אין את ההשקעות האלה, ולכן נהיה בדיון הזה בעשור הקרוב".
פרופ' עידו וולף, יו"ר המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות: "הנטל העיקרי באונקולוגיה הוא לא מיטות אשפוז אלא עמדות אשפוז יום. כדי לשפר את המצב ולבנות תוכנית אסטרטגית עישנו מיפוי של מצב קיים וראינו שעמדות אשפוז יומיות אינן מתוקנות ובאות בלי תוספות של רופאים ואחיות ולכן יש לנו פער בכל המדינה בין הצרכי לתקן. נעשית עבודה של משרד הבריאות למפות את המצב הקיים".
ח"כ ביטון ענה: "אתה צוחק עלינו? עכשיו אתם תעשו מיפוי? 40 שנה יש פערים ואתם עושים מיפוי?".

ד"ר ענבר צוקר, סגנית ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, הוסיפה: "צמצום פערים זה אחד הנושאים במיקוד של משרד הבריאות וכן נעשות פעולות, ויש תוכנית לתת תמריצים למתמחים לעבוד בבתי חולים בפריפריה שהם לא רק כלכליים. מה שמתמרץ רופאים זה לא רק הכסף אלא גם היוקרה. אנחנו מתכוונים וכבר יש בצנרת להקים צוות רב מקצועי של המשרד יחד עם האיגוד בשביל לעשות את אותה תוכנית אסטרטגית רב-שנתית שתיתן מענה לתכנון כוח האדם".
מנהל בית החולים זיו פרופ' סלמאן זרקא: "אם אני אייצג את החולים והחולות של הצפון, למרות כל הרעיונות והעזרה שמקבלים מהאגודה לסרטן אנשים לא נוסעים, חולי סוכרת מגיעים לכריתת רגל כי הם לא נוסעים או מגיעים לכריתת איברים ולא נוסעים להקרנות רחוק. בהסדרת העולם הזה שנמצא במחסור אני יכול להבין את נקודת המבט השונה של המרכז לעומת הפריפריה ומבינים שזו זכות בסיסית לקבל שירות רפואי איכותי וזמין קרוב לבית. צמחנו, אבל יש לנו עוד הרבה מה להתקדם".
ד"ר מאור ממן, מנהל המרכז הרפואי העמק: "בסוף השנה דצמבר נפתח ביח אונקולוגי חדש ב'העמק'. צירפנו מכשור חדש. פתחנו גם שלוחה קדמית בקריית שמונה לטיפולי יום. צעד ראשון בלבד. גייסנו רופאים שעושים ניתוחים אונקולוגיים. המרחק הוא כבר לא אישיו. התקצרו משמעותית זמני הנסיעה".
עוד בנושא:

בית חולים זיו: ארבע מיטות בפנימית

בבתי החולים זיו וברזילי מנסים מזה שנים להקים מחלקות אשפוז לחולי הסרטן שימנעו את אותו טרטור – אך משרד הבריאות לא מאפשר זאת במשך שנים. באשר לזיו, יש לציין כי הרעיון הראשוני והתוכנית עלו עוד בתחילת העשור הקודם וכבר למעלה מעשר שנים שלא ניתן אישור המשרד. המשמעות היא מתן טיפול יום בלבד, לרוב כימותרפי, לחולי הסרטן – אך אם מצבם מסתבך בעקבות הטיפולים, הם מופנים למחלקות פנימיות או מפונים לבתי חולים אחרים.
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקאפרופ' זרקאצילום: קובי קואנקס
"משרד הבריאות הגדיר ב-2010 את זיו בתור מרכז הסרטן הצפוני ביותר בישראל והחליט להקים שם מכון הקרנות", אמר פרופ' סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו. "החלה עבודת בנייה מתוך הבנה שיש גם צורך במחלקת אשפוז לחולים האונקולוגים. ברור שאם יש מרכז אונקולוגי בזיו, יש צורך גם במחלקה, כי החולים לא יכולים לנסוע למרחקים וכי הם עלולים להסתבך עם הטיפולים הכימותרפיים והקרינתיים וזקוקים לאשפוז".

3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי זיו
המרכז הרפואי זיו
מנסים לגייס תרומות לפתיחת מחלקה. המרכז הרפואי זיו
(צילום: אפי שריר)
פרופ' זרקא הוסיף כי "זיו קיבל ארבע מיטות לטובת החולים האונקולוגיים אבל המקום היחידי שיש לנו לפתוח את המיטות הללו הוא בשתי המחלקות הפנימיות שלנו. נוצר מצב בעייתי שאם החולה האונקולוגי זקוק לאשפוז ומצבו מאפשר, אנחנו מאשפזים אותו בפנימית. אבל אם לא – אנחנו שולחים אותו להתאשפז ברמב"ם, כך שכל הרעיון שעיקרו לתת טיפול זמין, מציל חיים, קרוב לבית, די נפגע. יש סקיצה לבניית מחלקה לחולי הסרטן שגם תיתן מענה לחולים סופניים, כי יש בצפון הוספיס אחד ואין מספיק מיטות. אני מנסה לגייס תרומות כי עלות הקמת המחלקה היא כ-50 מיליון שקל".