ימים ארוכים בבית, אוכלים הרבה יותר ומטבע הדברים קונים יותר ואוגרים יותר. אבל האם הנטייה הטבעית שלנו לקנות מזון מסוג מסוים, לא מטעה אותנו ואנחנו קונים את הדברים שלא בהכרח בריאים עבורנו? בדקנו האם כל מה שחשבנו על מזון בריא עומד במבחן המציאות.
קראו עוד:
3 צפייה בגלריה
אכילת פופקורן כארוחת ביניים
אכילת פופקורן כארוחת ביניים
פופקורן. לא לנשום את האדים תוך כדי הכנה
(צילום: Shutterstock)

פופקורן

הפופקורן עשוי מתירס ונחשב חטיף דל שומן ובריא בהשוואה לחטיפים אחרים. עם זאת, אכילת פופקורן שעשוי במיקרוגל עלולה להיות בעייתית. פופקורן להכנה במיקרוגל מכיל תרכובת בשם דיאצטיל, שמוספת למרבית מוצרי חמאה מלאכותיים. זה מאד טעים, אך גם מסוכן. דיאצטיל בטוח לחלוטין כשאוכלים אותו, אך הוא מסוכן אם נושמים את האדים שמכילים אותו תוך כדי הכנת הפופקורן במיקרוגל.

חטיפי דגנים

לרוב, אפשר למצוא אותם על המדפים של מזון בריאות או לצד מזונות "דיאטטיים" ויש המכנים אותם "חטיפי בריאות". אך חשוב לזכור שחטיפי דגנים כלל לא נועדו לתמיכה בהרזיה. לא רק שהם אינם מזון בריאות, הם אף עלולים להיות גרועים, בגלל שהם מעובדים, מכילים המון קלוריות וסוכר וחלקם אף שומן מוקשה, ומעודדים את הגוף לאחסן אותם כשומן.

גרנולה

בדומה לחטיפי הדגנים גם לגרנולה תדמית של מזון בריא. להבדיל מהחטיפים, הגרנולה אכן מכילה הרבה רכיבים מזינים (שיבולת שועל, פירות יבשים ואגוזים) אולם בנוסף לכל אלה היא מכילה לרוב כמות גדולה של סוכר (או ממתיק אחר) וכמות גדולה של קלוריות.
3 צפייה בגלריה
גרנולה. המון סוכר וקלוריות
גרנולה. המון סוכר וקלוריות
גרנולה. המון סוכר וקלוריות
(צילום: shutterstock)

ממרחי אגוזים

אגוזים מכילים הרבה חומרים שתורמים לבריאותנו ואף עוזרים לאנשים למנוע מחלות, אך כשהופכים את האגוזים לממרח מרבית המרכיבים המזינים הולכים לאיבוד. תהליכי הכנה של ממרחים הללו גורמת לשינויים בהרכב השמנים, שהופכים לבריאים פחות. בנוסף, למוצר הסופי מוסיפים גם מלח, סוכר, חומרים משמרים ואף חומרי צבע. מומלץ לצרוך ממרחי אגוזים ללא תוספות, חמאת בוטנים טבעית, טחינה גולמית או ממרח שקדים טבעי ללא תוספות.

קרקרים

הם נתפסים כנשנוש בריא וזמין ולעיתים צורכים אותם כתחליף ללחם. חשוב לשים לב לכך שקרקרים, בשונה מלחם, עשירים בשומן ובנתרן ולכן אינם מומלצים.

מוצרים ללא סוכר או מוצרים דיאטטיים

אנשים רבים שאוכלים בריא ושומרים על המשקל נוטים לצרוך באופן קובע מוצרים ללא סוכר, הנחשבים דיאטטיים. על פי מסמך של משרד הבריאות, למרות מה שנהוג לחשוב, השימוש בתחליפי סוכר אינו עוצר את מגמת ההשמנה. כלומר- למרות העלייה בצריכת מוצרים עם תחליפי סוכר באוכלוסייה, מגמת ההשמנה המשיכה לעלות. בחלק מהמוצרים בגלל הורדת הסוכר יש תוספת של חומרים אחרים שאינם בהכרח יותר טובים ובחלקם יש אפילו יותר קלוריות בהשוואה למוצר המקורי. מוצר דיאטטי אמנם יהיה דל יותר בקלוריות- אך זה לא אומר שהוא בריא לנו.

מוצרים נטולי גלוטן

לצד המודעות המבורכת למחלת הצליאק שגברה בשנים האחרונות והגדלת המבחר של המוצרים ללא גלוטן, הרימו את ראשן דיאטות ותכניות למיניהן שסיפרו לנו שגלוטן (שהוא חלבון החיטה) מתנהג כמו דבק למערכת העיכול וגורם להשמנה. אין קשר. גלוטן הוא חלבון החיטה הנותן ללחם את מרקמו הייחודי.
מוצרים ללא גלוטן הם אכן תחליף הגיוני ובריאותי לאלו הסובלים מצליאק ומאי סבילות לגלוטן, אך לא לאלו שצורכים אותם מסיבות של דיאטה. מוצרים רבים ללא גלוטן הם דווקא דחוסים קלורית יותר מאלו המכילים גלוטן. קמחים ללא גלוטן דלים לרוב בסיבים, פחות בריאים ופחות משביעים.

מיצים טבעיים

גם אם מדובר ב־100% מיץ טבעי שלא מכיל שום תוספת אחרת, עדיין אנחנו מקבלים נוזל עשיר מאוד בסוכר בלי הסיבים שיש בפרי המקורי. בכוס קטנה של 250 מ"ל יש 5 כפיות סוכר. נוסף על כך, ברגע שהמיץ נסחט הוא נחשף לחמצן ולאור, ובכך פוחתת תכולת הוויטמין C שלו.
3 צפייה בגלריה
מיץ טבעי. בכוס קטנה של 250 מ"ל יש 5 כפיות סוכר
מיץ טבעי. בכוס קטנה של 250 מ"ל יש 5 כפיות סוכר
מיץ טבעי. בכוס קטנה של 250 מ"ל יש 5 כפיות סוכר
(צילום: shutterstock)

דגני בוקר

דגני בוקר משווקים לציבור, ובעיקר לילדים, כארוחה של בריאות. בפועל, מדובר במזון מעובד מאוד, שרחוק בערכו התזונתי מהדגנים המקוריים ומכיל כמויות גדולות של סוכר (8-5 כפיות ל־100 גרם מוצר). בכך הדגנים לא שונים מממתקים או מעוגיות. גם אם מוסיפים למוצר סיבים או ויטמינים, חשוב לזכור שעדיף לקבל אותם ממזונות לא מעובדים. למרות המתיקות שלהם, דגני בוקר מכילים גם תוספת של מלח, שיכולה להעלות את צריכת המלח היומית שלנו.

שניצל תירס

שניצל תירס נתפס כאופציה בריאה המהווה חלק מארוחה לאנשים שלא אוהבים לבשל או שאין בידם את הזמן לכך. יתר על כן, שניצל תירס נתפס כתחליף ראוי לחלבון בעיקר לאלו שלא צורכים חלבון מן החי -לצמחונים וטבעונים.
חשוב לדעת ראשית שמדובר במוצר אולטרא מעובד. בנוסף, הרכיב העיקרי פה הוא פחמימה ולא חלבון- תירס ופירורי לחם. המוצר עובר טיגון ראשוני במפעל ולאחריה -הקפאה. לחלוטין לא מדובר במוצר המהווה תחליף ראוי לחלבון כגון עוף או בשר. למעשה מי שאוכל מוצר זה כדאי שידע שמדובר בתחליף לפחמימה אלא שבתור אופציה לפחמימה -יש ראויות הרבה יותר כגון דגנים מלאים וקטניות

שימורים

קטניות, דגים, ירקות, מדובר במזון זמין הנחשב בריא. שיטת השימור כיום היא על ידי עיקור ולכן אין בהם חומרים משמרים וחלק די נכבד מהערכים התזונתיים שבהם נשמרים, ביניהם הברזל, הסידן וחלבונים מסוימים. מתוך המבחר הגדול פחות מומלץ לצרוך כמה:
  • פירות משומרים: מדובר בממתק לכל דבר. מוצר כזה בדרך כלל לא מכיל שום ערך חיוני, ומלא בסוכר שנועד בעיקר לשימור הפרי ולהגברת הטעם. תמיד כדאי להעדיף פירות (וגם ירקות) טריים, שמכילים ערכים זמינים וטובים כמו ויטמין C, שלא נשמר בפרי משומר.
  • חמוצים במלח: באופן לא מאוד מפתיע, מלפפונים או זיתים במלח מכילים כמות גדולה מאוד של – ובכן, נכון, מלח. עודף בצריכת נתרן עלול לגרום ללחץ דם, מיגרנות ודלקות.
הכותבת היא דיאטנית קלינית, לאומית שירותי בריאות