הלחץ והחרדה והחיים השהשתנו ברגע, קשים לכולנו ומדובר במשימה מאתגרת אף יותר עבור חצי מיליון סוכרתיים בישראל, להורים לילדים סוכרתיים ולילדים או מטפלים של סוכרתיים קשישים. מה חשוב לדעת כדי לנסות ושמור על רמות סוכר מאוזנות בתקופה הקשה הזו?
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
בדיקת סוכר לחולי סוכרת
בדיקת סוכר לחולי סוכרת
לשמור על האיזון גם בזמן מלחמה
(צילום: shutterstock)
1. הכנה מראש: מומלץ להכין תיק עם הטיפול התרופתי אשר יהיה במרחב המוגן ויהיה זמין בעת הצורך. חשוב להכניס לתיק לפחות חיישן גלוקוז נוסף, מקלוני בדיקה לקטונים בדם, דוקרנים, מד סוכר גיבוי, מטענים וסוללות גיבוי לטלפון הנייד ולמכשירים הנדרשים, לנוטלים אינסולין חשוב לשים בממ"ד עטי הזרקה – עט אינסולין ארוך טווח ועט אינסולין קצר טווח במידת הצורך. ניתן לשמור אותם מחוץ למקרר בטמפ' חדר בהתאם לתוקף המצוין על גבי התרופה.
למשתמשי משאבות חשוב לשמור גם ציוד גיבוי למשאבת האינסולין (סט צינוריות או פודים לפי הצורך), וכן גלוקוז זמין נוזלי או בטבליות, סוכרתיים עם סוכרת סוג 1 צריכים גם זריקת גלוקגון בהישג יד למצבי חרום של שהייה ארוכה במרחבים המוגנים. מטופלים בתרופות צריכים לוודא שיש להם מלאי מספיק מהכדורים גם בממד.
2. לשים לב למינון האינסולין: במצבים של עקה, מטופלים באמצעות אינסולין, אולי יצטרכו לעלות את המינון הרגיל שלהם (בהתייעצות עם צוות רפואי). חשוב להבהיר כי במצב של סטרס קצר, אין צורך למהר ולהזריק אינסולין כשרמת הסוכר בדם עולה. רק במידה ורואים במערכת כי רמת הסוכר עולה לערכים גבוהים מעל 250-300 למשך זמן של 5 דקות לערך ואין אינסולין מהיר פעיל בגוף. למטופלים במשאבת אינסולין כדאי לשמור במסמך את תוכנית המשאבה במידה והיא תקלקל/לא תעבוד מסיבה מסויימת וצריך יהיה לתכנת מחדש.
3. שמירה על קשר עם הצוות המטפל: חשוב להקפיד על רצף טיפולי גם בעת הזו ולכן, יש להיות בקשר עם הצוות המטופל באמצעים הדיגיטליים ובמידה ויש צורך לבצע החלטות טיפוליות.
4. תזונה בריאה: ידוע שבמצבי לחץ, יש נטייה לצרוך יותר פחמימות. פחמימות הן גם הרבה פעמים מקור מנחם, ורבים מאיתנו אוכלים באכילה רגשית על מנת להסיח את דעתנו ולהירגע. לכן, מומלץ להיעזר במד הסוכר הרציף ולשים לב לכמות הפחמימות הנצרכת ולנשנש יותר ירקות וגבינות, כדי לא להוביל לעלייה חדה ברמות הסוכר.
הקפדה על שגרת ארוחות מסודרות עוזרת. המזון שמומלץ לסוכרתיים להחזיק לתנאי חירום במזווה /ממ"ד הוא מזון דל פחמימות כמו טונה, שימורי ירקות למיניהם (מלפפון, כרוב, לבבות דקל, תירס גמדי), אגוזים שונים טבעיים או מזון פחמימתי עשיר בסיבים תזונתיים כמו שעועית לבנה, גרגירי חומוס או גרעיני תירס ללא תוספת סוכר. הסיבים מסייעים במרבית המקרים לספיגה מתונה יותר של הסוכר לדם וכך ניתן להמנע מקפיצות חדות. לצד זה חשוב להחזיק מלאי חירום של גלוקוז זמין בנוזל או בטבליות לטיפול במצבים של היפוגליקמיה. למטופלים באמצעות כדורים/תרופות פומיות, מומלץ להקפיד על תזונה דלת פחמימות, בכדי למנוע עלייה נוספת של סוכר מעבר לעלייה בעקבות הסטרס.
5. שתיית מים: הקפידו לשתות מים על מנת למנוע מצב של התייבשות שיכול להוביל לעייפות, סחרחורות ותחושות לא נעימות. פיקוד העורף ממליץ על אחסון בחדר הביטחון של 3 ליטר מים לאדם ליום.
פרופ' חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת