פתיחת שנת הלימודים, הבוקר (ד'), מעוררת דאגה רבה בשל החשש להדבקה המונית ולעלייה בתחלואה, אבל מומחים שהתראיינו היום לאולפן ynet סבורים שלמרות הכול, טוב שהיא נפתחה. "היה צריך לפתוח את שנת הלימודים", קובע פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי. "אני שומע את הילדים ונקרע מבפנים. הם איבדו לא רק לימודים, אלא גם התפתחות אישית, חברתית ונפשית. הרבה ילדים נפלטו ממערכת החינוך, ואני לא יודע אם הם יחזרו. יש כאן מצב לא טוב, שאנחנו נשלם עליו שנים רבות, ולכן חשוב שמערכת החינוך נפתחה".
קראו עוד:
פרופ' אדלר גם התייחס לדו"ח מבקר המדינה על ניהול משבר הקורונה, שפורסם אתמול (ג'). "קראתי את הדו"ח", אמר, "ומצאתי שהוא למעשה מצטט אותנו. הפוליטיקאים לא מצליחים לנהל את המגפה מסיבות כאלה ואחרות".
1 צפייה בגלריה
בית הספר היסודי ידלין בראשון לציון
בית הספר היסודי ידלין בראשון לציון
בית הספר היסודי ידלין בראשון לציון, הבוקר. "ננקטו יותר אמצעי הגנה", אומרת מנכ"לית משרד החינוך לשעבר
(צילום: נדב אבס )
גם מיכל כהן, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך, בירכה על פתיחת שנת הלימודים. "הכי פשוט היה לומר, 'אנחנו לא מסוגלים להבטיח סביבה הרמטית בבתי הספר, ולכן לא נפתח אותם'. אני חושבת שבדיקות לבדן הן לא מתווה - זאת אומרת, צריך הרבה יותר מבדיקות. המתווה הזה לא מושלם, והוא גם לא יהיה מושלם לאורך כל השנה, אבל אני בהחלט חושבת שננקטו יותר אמצעי הגנה".
ד"ר שמואל צור, מומחה ברפואת ילדים, אמר: "אני חושב שזה רגע חשוב מאוד לכולנו, רגע של חזרה לשגרה, לסוג של שפיות, ליכולת ללמוד לחיות לצד הקורונה. אני לא יכול לדעת כמה הורים בדקו את הילדים וכמה לא. צריך להסתכל על הבדיקות המהירות והביתיות כעל עוד כלים בארגז הכלים שלנו. זה לא הכלי היחיד, לא העיקרי, רק עוד כלי בארגז שיעזור לנו לחיות לצד הקורונה במהלך שנת הלימודים".
"אני שומע את הילדים ונקרע מבפנים. הם איבדו לא רק לימודים, אלא גם התפתחות אישית, חברתית ונפשית. הרבה ילדים נפלטו ממערכת החינוך, ואני לא יודע אם הם יחזרו. יש כאן מצב לא טוב, שאנחנו נשלם עליו שנים רבות"
באולפן נכחה גם ד"ר שלי אבידן-חריש, פסיכולוגית קלינית של ילדים ונוער בשירותי בריאות כללית, שאמרה: "קשה להדגיש מספיק את הנזק שנגרם לתלמידים בשנה וחצי האחרונות: השהייה בבית. הבדידות, התלישות, ההפסד של החומר הלימודי, היעדר השגרה, היעדר המטרה. כל אלה הביאו לתוצאות שאנחנו כבר רואים אותן. יש עלייה מאוד מאוד גדולה במספר הפונים, ויש פניות על הפרעות מכל הסוגים".
בהמשך הדיון התבקש פרופ' אדלר להתייחס לעובדה שמאות אלפי תלמידים נשארו בבית - 150 אלף מערים אדומות, כ-100 אלף חויבו בבידוד - ונשאל אם אנחנו בדרך להתפרצות נוספת של המגפה. תשובתו: "אנחנו בהתפרצות כבר מזמן. ברור שתהיה עלייה בתחלואה. יש כ-6,000 תלמידים מאומתים לקורונה, 90 אלף תלמידים בבידוד, 4,200 מורים בבידוד ו-37 אלף מורים ואנשי חינוך שלא חוסנו.
"בסוף השבוע שעבר הייתי בווינה ורציתי לבדוק איך מתנהלת מערכת החינוך שם. מתברר שהם חילקו את בתי הספר לשלוש רמות של סיכון, לפי מספר המחוסנים והנדבקים - גבוה, בינוני ונמוך - ומתנהל מעקב אחר הבדיקות שהתלמידים עוברים. כולם עם מסכות, ולומדים כרגיל".