"אין שום היגיון לקיים התקהלויות עכשיו: הכול נובע מלחץ מסחרי של האמנים הרלוונטיים, הכול נובע מסיבות כלכליות במקרה הטוב ומסיבות אינטרסנטיות במקרה הרע" - כך אומר היום (ג') העיתונאי ופרשן "ידיעות אחרונות" ו-ynet, נדב איל, בעקבות ההופעות של עומר אדם ואדיר מילר שנערכו בימים האחרונים בנוכחות אלפי אנשים, מה שהעלה חשש שהן עלולות לגרום להדבקות המוניות. "אין סיבה שזה יהיה ככה", מוסיף איל, "ולא אני אומר את זה: אני מצטט את אנשי משרד הבריאות, את האחראים על בריאות הציבור. יש הסכמה טוטאלית שהאירועים האלה מבישים, אבל משרד התרבות דחף אותם בצורה מאוד אגרסיבית".
קראו עוד:
איל הדגיש שהוא בעד אנשי התרבות, והוא מודע לכך שהם ייפגעו קשות אם יבוטלו האירועים, אבל לנוכח שיעור ההדבקה כיום, המדיניות הנוכחית היא בעייתית, לדעתו. "אנחנו עומדים רגע לפני פתיחתה של שנת הלימודים", הוא אומר, "אז אי אפשר גם לפתוח את ההתכנסות היומיומית הכי גדולה במדינה, שזו מערכת החינוך, בלי להגביל התקהלויות במקומות סגורים כשאנחנו בליבה של התפרצות. זה הימור מטורף של הממשלה.
"אני לא מכיר שום מדינה מערבית אחרת עם שיעור התפרצות כזה שעושה דברים כאלה. בבריטניה יש אירועים כרגיל, אבל אין שם התפרצות כמו בישראל כרגע. אם אתה מודד את זה ביחס לאוכלוסייה, אז ההתפרצות בישראל היא יותר חריפה מהבריטית".
1 צפייה בגלריה
אלפי אנשים בהופעה של עומר אדם בניגוד להנחיות
אלפי אנשים בהופעה של עומר אדם בניגוד להנחיות
הופעתו של עומר אדם בהיכל מנורה בתל אביב, השבוע. "שרשרות ההדבקה שמתחילות באירועים כאלו, בסוף מגיעות לאנשים קשישים ופגיעים", אומר איל
(צילום: עומרי סילבר)
איל בטוח שלא ניתן לאכוף עטיית מסכות באירועים כאלו. "אני מכיר אנשים שהלכו באמצע בחלק מהאירועים כשהבינו שזה המצב", אמר. "במדינות אחרות מצמצמים כל מיני דברים כשיש התפרצות נרחבת: בפורטוגל עצרו את חיי הלילה, בברצלונה הודיעו על עוצר לילה. בישראל הנהיגו תו ירוק יותר חזק באיחור של חודש וחצי, אבל לא עוצרים התקהלויות, כי לא רוצים לפצות את מי שייפגע. מבינים שברגע שיתחילו לפצות, זה יהיה מדרון חלקלק. אז אולי יותר זול שההתפרצות תימשך. זה יעלה בחיי אדם. זול עולה ביוקר - וזה משהו שאמר לי גורם בכיר בממשלה.
"אני לא מכיר שום מדינה מערבית אחרת עם שיעור התפרצות כזה שעושה דברים כאלה. בבריטניה יש אירועים כרגיל, אבל אין שם התפרצות כמו בישראל כרגע. אם אתה מודד את זה ביחס לאוכלוסייה - ההתפרצות בישראל היא יותר חריפה מהבריטית"
"שרשרות ההדבקה שמתחילות באירועים כאלו, בסוף מגיעות לאנשים קשישים ופגיעים, וזה פשוט מיותר בשלב הזה. מדינה יכולה להחליט שהיא ממשיכה התקהלויות תוך כדי התפרצות, אבל יש פה סיכונים. כל מה שאני אומר, זה מה שאומרים כל המומחים בלי יוצא מן הכלל: הם אומרים לממשלה שצריך להגביל התקהלויות, והממשלה אומרת להם, 'כן, כן, כן' ולא עושה שום דבר".
ובתוך כך, 10,947 ישראלים אובחנו אתמול (יום ב') כחיוביים לקורונה. מדובר בשיא חדש של מאומתים ביום. השיא הקודם נרשם ב-18 בינואר, בשיאו של הגל השלישי, אז אומתו 10,118 ישראלים לקורונה. בימים האחרונים היו כמה פעמים שאובחנו כ-10,000 מאומתים - אך השיא לא נשבר עד היום. בסך הכול בוצעו אתמול 147 אלף בדיקות, ושיעור החיוביים עמד על 7.5%.