למנחם יחזקאל ז"ל, שנרצח בפיגוע הדקירה בבאר שבע בחודש מרץ האחרון, היה מנהג קבוע: מדי יום הקפיד ללכת לבית הכנסת ולהתפלל למען בריאותו של אחיו, יפרח יחזקאל (70) שסבל מאי ספיקת כליות וחיפש תרומת כליה מתאימה. תפילותיו של מנחם נענו והשבוע, שלושה חודשים לאחר הרצח, נערכה ההשתלה ויפרח פגש את התורם האלטרואיסטי, אמיר עזרן, אב לארבעה מצפון השומרון. "אני מרגיש שבזכות התפילות של אחי הכול הסתדר. הוא הביא לי את אמיר שהציל את חיי".
קראו עוד:
3 צפייה בגלריה
השתלת כליה יפתח יחזקאל אמיר עזרן שיבא
השתלת כליה יפתח יחזקאל אמיר עזרן שיבא
התורם אמיר עזרן עם יפתח יחזקאל והצוות הרפואי בשיבא. "מרגיש שהתרומה שלי היא כפולה מאחר שמדובר באח שכול"
(צילום: אביגיל עוזי)
ב-22 במרץ אירע פיגוע הדריסה והדקירה המחריד ליד מרכז ביג בבאר שבע. המחבל, תושב חורה שבנגב, הגיע לאזור קניות הומה אדם והחל לדרוס ולדקור בסכין את העוברים והשבים. בפיגוע נרצחו ארבעה: לורה יצחק, דורית יחבס, הרב משה קרביצקי ומנחם יחזקאל זיכרונם לברכה.
3 צפייה בגלריה
הלוויתנו של מנחם יחזקאל שנרצח בפיגוע בבאר שבע
הלוויתנו של מנחם יחזקאל שנרצח בפיגוע בבאר שבע
הלוויתנו של מנחם יחזקאל ז"ל (בתמונה הקטנה משמאל)
(צילום: רועי עידן, באדיבות המשפחה )
מנחם ז"ל יצא לקניות ביום שנרצח. לאחר הגעת כוחות הרפואה לזירה, הוא הובהל לבית החולים סורוקה. במשך שעות ארוכות הוא הוגדר כאלמוני בשל הקושי לזהות אותו ללא מסמכים, עד שנמצא כרטיס קופת חולים שהיה בכיסו. מי שנאלצה לזהות את גופתו לבסוף הייתה בתו של יפרח ואחייניתו של מנחם, אשר עובדת בבית החולים. מנחם, בן 67 במותו, חי לבדו בעיר ולמעט אחיו, יפרח, לא הייתה לו משפחה נוספת.
(נציגת הממשלה, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, נושאת דברים בהלווייתו של מנחם יחזקאל)
יפרח שמר על קשר עם אחיו וגם דאג לו כלכלית. בהלוויה ספד לו: "אנחנו המומים וכואבים לעמוד כאן ולהיפרד ממך. נרצחת על-ידי בן עוולה בגלל היותך יהודי. מנחם היה נותן תרומות בסתר מקצבת הנכות שלו. אתמול לא הצלחנו לשמור עלייך, נלקחת מאיתנו באכזריות". ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' נשא דברים אף הוא בהלוויה: "נודע לי שנולדנו באותו רחוב, בניין ליד מנחם. איש תם וישר דרך, אוהב מסורת ישראל".

"הוא סיפר לי שהוא מתפלל מאוד חזק עבורי"

לפני יותר משנה החל יפרח יחזקאל, אב לשלושה וסב לשני נכדים, תושב מיתר, בטיפולי דיאליזה לאחר שסבל מאי-ספיקת כליות. הפתרון היחיד עבורו היה תרומת כליה. "בהתחלה בדקנו אפשרות שמנחם יתרום אבל הוא נמצא לא מתאים מבחינה רפואית", סיפר יפרח. "הוא תמיד עודד אותי וסיפר לי שכל יום הוא מתפלל שאחלים, שימצאו לי תורם. בכל פעם שפגשתי אותו הוא סיפר לי שהוא מתפלל מאוד חזק עבורי וזה תמיד ריגש אותי. הוא גם סיפר לי איך הוא אוסף את כל חבריו מבית הכנסת כדי להתפלל עבורי יחד. והנה הגיע היום והתפילות שלו ושלי נענו. כשפקחתי את העיניים אחרי הניתוח מיד חשבתי עליו, ואמרתי לו תודה".
אמיר עזרן: "רק אתמול נודע לי שאחיו של יפרח נרצח בפיגוע. כשפגשתי אותו מיד התחבקנו והשתתפתי בצערו. כנראה שמשהו בגורל חיבר בינינו. אני מרגיש שהתרומה שלי היא כפולה מאחר שמדובר באח שכול. זה מרגש אותי מאוד"
ביום שני השבוע עבר יפרח את ניתוח ההשתלה במרכז להשתלות כליה במרכז הרפואי שיבא. תורם הכליה שלו הוא אמיר עזרן (33), תושב הישוב שקד שבצפון השומרון, אב לשלושה ילדים בני שש, שמונה תשע, ולתינוקת בת חצי שנה. למחרת הניתוח אמיר ויפרח נפגשו לראשונה.
"רק אתמול נודע לי שאחיו של יפרח נרצח בפיגוע", סיפר עזרן. "כשפגשתי אותו מיד התחבקנו והשתתפתי בצערו. כנראה שמשהו בגורל חיבר בינינו. אני מרגיש שהתרומה שלי היא כפולה מאחר שמדובר באח שכול. זה מרגש אותי מאוד. אני מאחל לו עוד ימים מאושרים עם המשפחה שלו".
עזרן עובד כסוכן שטח בחברת אשראי. "מבחינתי זו נתינה גדולה, וזכות גדולה להציל חיים. נכון שהיו הרבה מאוד חששות והתלבטויות, אבל המשפחה שלי מאוד תמכה בהחלטה שלי. אם יש ביכולתי לעזור לבן אדם להאריך ימים, אז מבחינתי זו בכלל לא שאלה. הייתי רוצה שגם אם אני או קרובים שלי יזדקקו, יהיה מי שיתרום להם. פגשתי את יפרח וזה היה מרגש מאוד. הוא איש מיוחד ואני שמח שעזרתי לו, וזו מבחינתי המתנה הגדולה".
3 צפייה בגלריה
השתלת כליה יפתח יחזקאל אמיר עזרן שיבא
השתלת כליה יפתח יחזקאל אמיר עזרן שיבא
פגישה מרגשת. יפרח ואמיר לאחר ההשתלה
(צילום: אביגיל עוזי)
הכירורג ד"ר רונן גינאה ממרכז ההשתלות בשיבא, שהשתתף בהשתלת הכליה, הוסיף: "אנחנו לא מפסיקים להתרגש כל פעם מחדש מתרומות איברים בכלל ותרומות איברים אלטרואיסטיות בפרט, כמו זו של אמיר עזרן, ומהחיים החדשים שמתאפשרים בזכותן. יפרח חיכה בקוצר רוח לשוב ולנהל חיי שגרה, וכעת יוכל לעשות זאת בזכות התורם וההשתלה המוצלחת שבוצעה על ידי צוות רב-תחומי בשיבא".