כאב גב הוא אחד הכאבים הנפוצים ביותר, שלפי הערכות, 85% מהאוכלוסייה יחוו במהלך החיים. מקור הכאב משתנה: לעיתים ניתן להצביע על הסיטואציה שגרמה לכאב, כמו תנועה לא נכונה, לחץ עצבי, כיווץ שרירי או שינויים של הדיסקים הבין-חולייתיים, אבל קורה שאנחנו חשים בכאב שאיננו יודעים את מקורו. במקרים כאלה חשוב לדעת אם כאב הגב נובע כתוצאה מדלקת או כתוצאה מסיבה אחרת.
קראו עוד:
דלקת חוליות מקשחת (אנקילוזיס ספונדליטיס) היא מחלה דלקתית עם בסיס אוטואימוני: מערכת החיסון תוקפת את הגוף, והתוצאה במרבית המקרים היא כאב בגב התחתון, אבל ייתכנו תסמינים נוספים. האתגר הגדול באבחון המחלה ובטיפול בה טמון בעובדה שמדובר במחלה שמאפיינת לרוב צעירים בני 40-20 שמנהלים אורח חיים פעיל וסובלים מכאבי גב כתוצאה ממנו. בדרך כלל יחלוף הכאב די מהר, בתוך מספר שבועות, אבל אם הוא נמשך יותר, כדאי להיוועץ ברופא המתמחה בראומטולוגיה.
2 צפייה בגלריה
כאבי גב בפעילות גופנית
כאבי גב בפעילות גופנית
בדרך כלל יחלוף הכאב די מהר, בתוך מספר שבועות, אבל אם הוא נמשך יותר, כדאי להיוועץ ברופא המתמחה בראומטולוגיה
(צילום: Shutterstock)

כאב באמצע הלילה

התסמינים המאפיינים כאב גב הנגרם מדלקת חוליות מקשחת מסייעים לבדל אותה מכאבי גב אחרים. כאב גב ממקור דלקתי נמשך לפחות שלושה חודשים: הוא מתחיל חלש יחסית ומתגבר בהדרגה, בעיקר בשעות המנוחה ובחצי השני של הלילה. החולים לא פעם מעידים שהם מתעוררים מהכאב, ובשעות הבוקר חווים נוקשות של יותר משעה, שנעלמת עם תחילת הפעילות.
עוד תסמינים שיכולים לבוא כתוצאה מדלקת חוליות מקשחת: כאב ותפיחות של המפרקים, פסוריאזיס, אובאיטיס (דלקת הענביה), מחלות מעי דלקתיות כמו קרון וקוליטיס כיבית ופצעי כיבים דלקתיים בפה או לאורך המעי. כשאחד מהתסמינים האלה מופיע עם כאב גב, מומלץ להגיע לראומטולוג ולהיבדק. במקרה הצורך, יישלח המטופל לבדיקת הדמיה של הגב התחתון (MRI או צילום רנטגן).
בעבר, לפני שבדיקת MRI נעשתה זמינה, האבחון של דלקת חוליות מקשחת יכול היה להתארך ולהתבצע רק בשלבים מתקדמים ולעיתים בלתי הפיכים של המחלה. כיום האבחון פשוט יותר, ואלו שסובלים מהדלקת יכולים לקבל טיפול מתאים כבר בשלב מוקדם שלה.
2 צפייה בגלריה
הדלקת עלולה לגרום לאובדן גמישות, לירידה בטווחי התנועה של הגב ולפגיעה תפקודית קשה
הדלקת עלולה לגרום לאובדן גמישות, לירידה בטווחי התנועה של הגב ולפגיעה תפקודית קשה
הדלקת עלולה לגרום לאובדן גמישות, לירידה בטווחי התנועה של הגב ולפגיעה תפקודית קשה
(צילום: shutterstock)

חשיבות הטיפול המוקדם

מטרות הטיפול בדלקת חוליות מקשחת הן הפחתת הכאב, הפחתת התסמינים הנלווים לו, שיפור התפקוד ואיכות החיים של המטופלים ומניעת שינויים מבניים שעלולים לגרום נזק ארוך טווח ובלתי הפיך. לאבחון המוקדם יש חשיבות מכרעת בהתמודדות עם המחלה, מכמה היבטים. ראשית, התפקודי. אנשים הסובלים מדלקת חוליות מקשחת חווים בדרך כלל פגיעה תפקודית המשפיעה על יכולתם לעבוד ולנהל שגרה באיכות חיים טובה. היבט נוסף: טיפול מוקדם מגדיל את הסיכוי שהטיפול יצליח. כשחולה מגיע לטיפול בשלב מתקדם של המחלה, יעילות הטיפול פוחתת.
אם דלקת החוליות המקשחת אינה מטופלת, נגרם סבל רב למטופל, ועלול להתפתח נזק. הדלקת עלולה לגרום לאובדן גמישות, לירידה בטווחי התנועה של הגב ולפגיעה תפקודית קשה. במצב מתקדם המטופלים מתקשים לעבוד וסובלים מפגיעה משמעותית באיכות החיים. מחלה ממושכת עלולה לגרום גם לביטויים קליניים בלב, בריאות, בכליות ובמערכת העצבים.
בשנים האחרונות התעדכנו הקווים המנחים של איגודי הריאומטולוגיה באירופה ובארצות הברית לטיפול בדלקת. הקווים הללו מבוססים על מחקרים שכללו מגוון טיפולים ביולוגיים. אלו נמצאו יעילים, בטוחים ובעלי השפעה מיטיבה על איכות החיים. טיפול ביולוגי של מספר שנים אף נמצא כמפחית סיכון לנזק בלתי הפיך לחוליות בעמוד השדרה.
ראשית, נדרשת פעילות גופנית התורמת לשימור טווחי התנועה של הגב ולחיזוק המבנים התומכים בחוליות באזורים הדלקתיים. מבוצעת גם פיזיותרפיה, שחשיבותה קריטית, ויעילותה הוכחה במספר רב של מחקרים בהקשר של שיפור מדדי תפקוד, תנועה ושיכוך כאב
הטיפול בדלקת חוליות מקשחת נשען על מספר זרועות. ראשית, נדרשת פעילות גופנית התורמת לשימור טווחי התנועה של הגב ולחיזוק המבנים התומכים בחוליות באזורים הדלקתיים. מבוצעת גם פיזיותרפיה, שחשיבותה קריטית, ויעילותה הוכחה במספר רב של מחקרים בהקשר של שיפור מדדי תפקוד, תנועה ושיכוך כאב.
רוב החולים בדלקת יזדקקו גם לטיפול תרופתי. קו הטיפול הראשוני כולל נוגדי דלקת שאינם סטרואידים ושניתנים כטיפול ראשוני לפי הצורך ולעיתים כטיפול קבוע. טיפול זה נמצא יעיל בהפחתת כאב, אך יעילותו במניעת התקדמות נזק גרמי מוטלת בספק. קו הטיפול הבא מתבסס על טיפולים ביולוגיים, בהם מעכבי TNF alpha, מעכבי איאנטלוקין 17 ומעכבי JAK - כולם רשומים בסל התרופות וניתנים לטיפול בהתאם להמלצת ריאומטולוג.
חשוב לדעת שסבל מדלקת חוליות מקשחת אינו גזירת גורל. לאבחון המוקדם יש חשיבות, והטיפול נחשב יעיל ועשוי למנוע הידרדרות. אז הקשיבו לגופכם ולסימנים שהוא מאותת לכם, ומנעו מעצמכם סבל מיותר. אם אתם חושדים שלקיתם בדלקת חוליות מקשחת, פנו לראומטולוג.
הכותב הוא מומחה ברפואה פנימית ובראומטולוגיה במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע