"אנחנו צריכים לנהוג בזהירות, לא לרוץ ולהכניס את המדינה לסגר", אומר היום (ג') לאולפן ynet פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "סגר חייב להיות האמצעי האחרון. לפני כן אנחנו צריכים לעודד התחסנות בקרב כל מי שעדיין לא התחסן. מדובר ביותר ממיליון אנשים".
קראו עוד:
פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שהשתתף גם הוא בריאיון, נשאל מה יקרה עם פתיחתה של שנת הלימודים בספטמבר, ואם יש חשש שהאזרחים יתקשו לקיים שגרת חיים לנוכח העלייה בתחלואה. תשובתו: "העלייה בתחלואה פחות דרמטית מאשר בעבר. גם נתוני התמותה נמוכים יותר מאשר בגלים הקודמים, כך שברור שהחולים קלים יותר. מעבר לזה, צריך לחשוב על ההשלכות של הבידודים, שמהווים לא איום בריאותי אלא יותר איום תפקודי. אני סבור שניתן למנוע חלק גדול מהבידודים על ידי הכנסה של בדיקות מהירות לבתי הספר".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בניו יורק
בדיקות קורונה בניו יורק
בדיקת קורונה בניו יורק. "אנחנו מוכנים להדריך את הצוותים בבתי הספר כיצד לבצע את הבדיקות האלו", אומר פרופ' אפק
(צילום: EPA)
לשאלה מה יקרה אם המדינה לא תצליח להכניס בדיקות מהירות בזמן הקצר שנותר עד לפתיחת שנת הלימודים, בשל הבעייתיות הלוגיסטית, השיב פרופ' אפק: "אין פה בעיה לוגיסטית. פשוט, צריך לקבל החלטה ולצאת לדרך. עשינו פיילוטים בשיבא עם הבדיקות האלו, ואנחנו בטוחים שאפשר לצאת לדרך. אנחנו גם מוכנים להתניע את התהליכים ולהדריך את הצוותים בבתי הספר כיצד לבצע את הבדיקות. אפשר לעשות את זה בכל בתי הספר. אנחנו מדברים על זה עם משרד החינוך. זו משימה של כולנו, משימה לאומית.
"הרעיון הוא שמי שנחשף לקורונה לא ייכנס אוטומטית לבידוד. צמצום הבידודים חשוב מאוד, כי אנחנו לא רוצים לשתק את המערכת. אפשר לעשות בדיקות תכופות לתלמידים שנחשפו, ובינתיים לאפשר להם ללמוד. אלו המטרות: לפתוח את שנת הלימודים, לצמצם את הבידודים וכמובן לעודד חיסונים בקרב ילדים בני 12 ומעלה".
"הרעיון הוא שמי שנחשף לקורונה לא ייכנס אוטומטית לבידוד. צמצום הבידודים חשוב מאוד, כי אנחנו לא רוצים לשתק את המערכת. אפשר לעשות בדיקות תכופות לתלמידים שנחשפו, ובינתיים לאפשר להם ללמוד. אלו המטרות: לפתוח את שנת הלימודים, לצמצם את הבידודים"
פרופ' גרוטו נשאל אם לא כדאי להתארגן ללימודים בקפסולות למקרה שהתחלואה תהיה גבוהה יותר לקראת 1 בספטמבר, והשיב: "אם המצב יהיה קטסטרופלי בתחילת ספטמבר, נצטרך לשקול את עצם פתיחתה של שנת הלימודים. אני לא חושב שנצטרך להתחיל עם קפסולות. אין הוכחה חד-משמעית שזה נדרש".
בהמשך השיחה סיפר פרופ' אפק על המחקר שנערך בשיבא בקרב האזרחים שקיבלו חיסון שלישי בשבועות האחרונים. "חיסנו מאות מדוכאי חיסון, וזה עבר בצורה בטוחה לחלוטין", אמר. "לא היו תופעות חריגות. אבל אנחנו נמשיך את המחקר הזה, כי אין בעולם אינפורמציה בנושא".