יותר שאיבות, יותר ביציות: התקנות החדשות (תקנות בריאות העם - הפריה חוץ גופית) מתוקנות לראשונה מאז 2011 ומגדילות את מספר הליכי שאיבת הביציות המקסימלי המותר לנשים לצורך שימור פוריות, מארבע לשש שאיבות, וכן מגדילות את מספר הביציות המקסימלי שניתן לשאוב, מ-20 ביציות עד כה ל-35-25 ביציות. גם נשים שעברו הליכי שימור פוריות בעבר יוכלו לבצע סבב נוסף, בהתאם לגילן בעת השאיבה הקודמת.
קראו עוד:
על פי הודעת משרד הבריאות הבוקר (א'), שר הבריאות ניצן הורוביץ חתם על תקנות המרחיבות את מספר שאיבות הביציות המקסימלי ואת מספר הביציות בכל סבב לצורך שימור פוריות. נשים שעברו שאיבת ביציות בגיל 35-30 יוכלו לבצע שאיבה נוספת אם נשאבו מהן עד 25 ביציות בפעולה הקודמת. נשים שעברו שאיבה בגיל 40-36 יוכלו לבצע שאיבה נוספת, אם נשאבו מהן בפעולות קודמות עד 35 ביציות. גם אם הושג מספר הביציות המרבי כבר בטיפול הראשון, תיקון התקנות יאפשר בכל מקרה לבצע טיפול נוסף לפי בקשת המטופלת.
2 צפייה בגלריה
אישה מזריקה לבטן טיפולי פוריות
אישה מזריקה לבטן טיפולי פוריות
טיפולי פוריות. מספר הליכי שאיבת הביציות המקסימלי המותר לנשים לצורך שימור פוריות יגדל מארבע לשש שאיבות.
(צילום: shutterstock)
תיקון התקנות מתאפשר בהתאם למחקרים חדשים בתחום ולפי המלצת המועצה הלאומית לבריאות האישה. עבודת המטה בנושא החלה בעקבות הצעת חוק פרטית של חה״כ שרן השכל. התקנות החדשות ייכנסו לתוקף עם פרסומן ברשומות.
 שלבים הפריה חוץ גופית
ד"ר שלומי ברק, מנהל היחידה לפריון והפריה חוץ גופית בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, מבהיר כי על אף האינטרס הכלכלי שבהתרת שאיבות נוספות, השאיבות הנוספות ייעשו רק לאחר החלטה של הרופא המטפל. "השאיבות הנוספות נעשות בעקבות החלטה משותפת של האישה ושל הרופא שבאה לאחר שיחה והתייחסות לרקע הרפואי של האישה, לתגובה שלה לטיפול ואם יש תגובה רפואית מיוחדת בשאיבות הקודמות. אין פה שום דבר אוטומטי", הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
ד"ר שלומי ברק
ד"ר שלומי ברק
ד"ר שלומי ברק: "מתן האפשרות רק מחדד את האחריות שלנו, כרופאים"
"צריך לזכור שטובת המטופלת היא הדבר החשוב ביותר. ההחלטה לגבי כל שאיבה צריכה להילקח על ידי שיקול דעת רפואי בכל ההיבטים, גם באספקטים הקליניים וגם באספקטים הרגשיים. מתן האפשרות רק מחדד את האחריות שלנו, כרופאים, לקבל החלטה מושכלת לגבי כל שאיבה ושאיבה, ולבצע דיון מושכל עם המטופלות לגבי יתרונות וחסרונות של שאיבות נוספות, בהסתמך על תגובה לטיפולים קודמים. אנחנו לא יכולים לשים את האצבע על שש שאיבות לעומת ארבע, אבל ישנו סיכון בשאיבה כשלעצמה ולכן לפני כל שאיבה חייבים לשבת עם המטופלת והיא חייבת לקבל הסבר על יתרונות, חסרונות וסיבוכים אפשריים. תהליך הסכמה מדעת מחייב אותנו לדבר עם המטופלות".