זו אחת מסיבות המוות המובילות בישראל, ובהיעדר טיפול מהיר עלול לגרום למי ששרד אותו, לנכות לכל החיים: כ-20 אלף ישראלים לוקים מדי שנה בשבץ מוחי, הנגרם מחסימת כלי דם במוח או דימום. הטיפולים החדשים, ובהם צנתור ותרופות להמסת קרישים, מצילים חיים אם הם ניתנים בפרק זמן של שש שעות מהופעת התסמינים, ועל כן החשיבות הרבה לזהות אותם בזמן ולפנות את נפגע השבץ לבית החולים.
היום (ג') מקיים מד"א פעילות קהילתית ארצית להעלאת המודעות לשבץ המוחי, שבמסגרתו יציבו מתנדבי נוער מד"א יותר מ-40 עמדות הסברה בכל רחבי הארץ.
עוד על שבץ מוחי:
מהם הסימפטומים המוקדמים לשבץ, איך מתבצע הטיפול וכיצד אפשר להפחית את הסיכון ללקות בו? ביחד עם ד"ר סיון בלוך, מנהלת המחלקה לנוירולוגיה בבית החולים כרמל בחיפה - הנה תשובות לכל השאלות על שבץ מוחי.
מה זה שבץ מוחי? המחלה, המכונה גם "אירוע מוחי", ובאנגלית – CVA – Cerebrovascular Accident, מתרחשת כאשר נוצרת חסימה באחד מכלי הדם המובילים חמצן למוח למשך מספר שניות. התוצאה היא שחמצן לא מגיע לרקמת המוח העדינה, מה שגורם לנזק בלתי הפיך.
מה גורם לשבץ מוחי? ישנם שני סוגי שבץ מוחי: מרביתם מתרחשים בשל קריש דם החוסם את הזרימה, והיתר בגלל דימום תוך-מוחי שנוצר בשל קריעה של כלי דם.
סוגי שבץ מוחי
למה זה קורה? הסיבה השכיחה ביותר לשבץ מוחי היא טרשת העורקים (אתרוסקלרוזיס). מרבצי שומן מתבייתים על דפנות כלי הדם החלקים, גורמים להיתקעות של טסיות דם וליצירת פלאק: רובד טרשתי החוסם את מעבר הדם. אם החסימה שיצר הפלאק היא מלאה, נחסמת כאמור גם זרימת הדם לאותו אזור מוחי, ובתוך מספר שניות מתרחשים תהליכי מוות של תאי המוח. מערכת העצבים אינה מסוגלת ליצור מחדש תאי מוח, ולפיכך הנזק הוא לרוב תמידי ובלתי הפיך.
1 צפייה בגלריה
שבץ מוחי
שבץ מוחי
שבץ מוחי. הנזק הוא לרוב תמידי ובלתי הפיך
(צילום: shutterstock)
יתר לחץ דם אינו מכונה סתם "הרוצח השקט". הוא אחד הגורמים העיקריים לשבץ מוחי. הסיכון לשבץ מושפע גם מהגיל, היסטוריה משפחתית של שבץ, עישון, סוכרת, רמות כולסטרול גבוהות ומחלות לב. חלק מהתרופות עלולות להגביר את הסיכון לשבץ מוחי. הידועות ביותר הן גלולות למניעת היריון או הורמונים לגיל המעבר: נשים מעשנות הנוטלות אותם מגבירות משמעותית את הסיכון לקריש דם ולשבץ.
ולא רק: שימוש בקוקאין, אלכוהוליזם, וגם אקסטזי וסמים אחרים מעלים את הסיכון לשבץ מוחי. לפני חמש שנים אושפזה בבית חולים במרכז הארץ צעירה שנטלה מספר גלולות אקסטזי ולקתה בתוך דקות ספורות בשבץ מוחי. לא ברור האם השבץ נגרם ישירות מהאקסטזי, או מחומרים אחרים בלתי ידועים שעורבבו בגלולה.
מה מרגישים בזמן שבץ מוחי? הסימפטומים הקלאסיים הם שיתוק בחצי גוף או בחצי פנים, חולשה, בהייה או שכחה המופיעים בפתאומיות. תסמינים נוספים הם בעיות ראייה, קשיי בליעה, עקצוצים, אובדן תחושה, צניחת עפעף, סחרחורת, אובדן קואורדינציה, שינויים באישיות ובמצב הרוח. במקרים קשים, שבהם נותקה אספקת החמצן לחלקים המוחיים האחראיים על מערכות חיוניות כמו לב ונשימה, גורם השבץ גם למוות.
מה זה אירוע מוחי חולף? אם אחד התסמינים שהוזכרו כאן נמשך פחות מיממה וחולף מאליו, מדובר באירוע מוחי חולף – TIA. הוא מתאפיין באובדן זמני של תפקודים מוחיים בשל חסימה חלקית של עורק המוביל דם למוח. על אף התסמינים החולפים, מדובר בסימן אזהרה לכך ששבץ מוחי מלא עשוי לתקוף, ובקרוב.
כיצד מאבחנים שבץ מוחי? חשד לשבץ מוחי לרוב עולה כבר עם התסמינים הקלאסיים, כשהמוכר ביניהם הוא אותו שיתוק או אובדן תחושה בחצי גוף. עם זאת, הדרך המדויקת היחידה לאבחון היא באמצעות CT המתבצע פעמיים, כשהפעם השנייה נעשית בתוספת של חומר ניגוד המוחדר לווריד, ומאפשר לראות את החסימה בכלי הדם המוחי.
אינפו שבץ
איך מטפלים בשבץ מוחי? שבץ מוחי הוא מצב חירום רפואי, וככל שיוקדם הטיפול - כך גדל הסיכוי להפחית את הנזק. המטרה היא להבהיל את הנפגע לחדר המיון בתוך שלוש שעות מרגע תחילת התסמינים ולהתחיל טיפול בתוך שש שעות. במסגרת בדיקות מדדי איכות, משרד הבריאות בודק את בתי החולים ומוודא כי חולים החשודים כסובלים משבץ מוחי מקבלים טיפול מיידי תוך שש שעות, מועד שמאפשר להפחית את הסיכון לנכות תמידית או למוות.
עם הגעת צוות טיפול נמרץ של מד"א לביתו של המטופל, וכאשר עולה החשד לשבץ מוחי, מדווח החשד למוקד מד"א, שמתריע לחדר המיון אליו מיועד המטופל להגיע על "קוד שבץ". קריאה זו מעבירה את בית החולים לכוננות לקליטת חולה החשוד לשבץ מוחי: הנוירולוג התורן מוזעק לחדר המיון כדי לבדוק במהירות את המטופל ולהפנותו לבדיקת CT מיידית. גם המומחה לרדיולוגיה מוזעק כדי לפענח את תצלום ה-CT במהירות.
אם האבחון מעיד על שבץ מוחי, החולה מועבר לטיפול מיידי: לשבץ הנגרם כתוצאה מחסימה בכלי דם מוחיים קטנים ניתן טיפול נוגד קרישה בתרופה, TPA, הממיסה את הקריש ומאפשרת לדם לחזור ולזרום בכלי הדם, ולחמצן מחדש את רקמת המוח הרגישה כל כך למחסור בחמצן.
כאשר מאובחנת חסימה בכלי דם גדול יותר במוח, מועבר החולה לצנתור, שבו נשלף קריש הדם. במקביל לטיפול המיידי, ישנה חשיבות רבה לטיפול התומך שכולל שמירה על לחץ דם אופטימלי.
האם אפשר למנוע שבץ מוחי? בהחלט. שבץ מוחי לרוב אינו קורה "סתם כך". בסיכון מוגבר ללקות בו: מעשנים, אנשים הסובלים מעודף משקל, חולי סוכרת לא מאוזנת ובעלי רמות גבוהות של שומנים בדם.
שבץ מוחי

"למעלה מ-85% מהמקרים ניתנים למניעה"

"למעלה מ-85% ממקרי השבץ המוחי התוקפים בארץ מדי שנה כ-20,000 איש – ניתנים למניעה", מציינת פנינה רוזנצוייג, מנכ״לית עמותת נאמן. "שמירה על אורח חיים בריא, הכרת הסימנים המוקדמים לשבץ מוחי, והגעה מהירה באמבולנס לבית החולים הקרוב, עשויים להציל חיי רבים ולמזער את נזקי הנכות ולמנוע סבל וכאב ממשפחות רבות".