באורח נדיר, אובחן אתמול (ג') ילד בן 10 עם שבץ מוחי. האירוע התרחש ב'טרם' בבני ברק, לאחר שהילד הגיע בבוקר למוקד, כשהוא סובל מהקאות וחולשה כללית. בהמשך אובחן עם שבץ מוחי. בישראל מאובחנים מדי שנה ילדים בודדים בגילים אלו עם שבץ מוחי.
2 צפייה בגלריה
ילד כאב ראש
ילד כאב ראש
שבץ מוחי בגיל 10. מקרים בודדים בשנה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
ד"ר מתיו פרידמן, מנהל רפואי ב'טרם', מציין כי במהלך הביקור במוקד ניכר כי הילד סובל מהקאות, מחולשה כללית ומחולשת שרירים בולטת בצד שמאל, הולך בצליעה, מתקשה להרים את יד שמאל ומאבד שיווי משקל בהליכה. הילד הועבר בדחיפות לבית החולים שיבא בתל השומר, שם אושפז במחלקה לטיפול נמרץ. "על אף שמדובר במקרה נדיר, ילד יכול ללקות בשבץ מוחי מסיבות שונות", אומר ד"ר פרידמן, "חסימת עורק מאוד נדירה בגיל הזה".
2 צפייה בגלריה
הילד הגיע למוקד עם חולשה, הקאות וצליעה
הילד הגיע למוקד עם חולשה, הקאות וצליעה
הילד הגיע למוקד עם חולשה, הקאות וצליעה
הוא ציין כי לעיתים השבץ נובע בהתפרצות של מחלה אוטואימונית שעדיין לא אובחנה. "הילד נשלח לבית החולים עם המלצה לביצוע הדמיית CT. משיחה עם האב עולה כי הילד חש בטוב וכי נערך כעת בירור מעמיק".
על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2020 אירעו 18,373 מקרים של אירוע מוחי חד (שבץ מוחי ואירוע מוחי חולף) מדובר בירידה של כ-870 מקרים בהשוואה לשנת 2019. בנוסף, עולה מהנתונים כי הגיל הממוצע בעת האירוע המוחי היה 71.7, כאשר כ-19% מהחולים (3,426) היו מתחת לגיל 60, וכ-31% (5,655) היו בני 80 ומעלה. 56.4% היו גברים, כאשר הגיל הממוצע בעת האירוע היה צעיר באופן מובהק סטטיסטית בגברים לעומת נשים ובערבים לעומת יהודים. יש לציין, כי מחלות הרקע השכיחות ביותר בקרב אלו שאובחנו עם שבת מוחי היו יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, סוכרת ומחלת לב איסכמית.
המצב חמור הרבה יותר במגזר הערבי, שם שיעורי ההיארעות היו גבוהים פי 2.3 במחוז מרכז, פי 2.1 במחוז חיפה, פי 1.5 במחוז צפון, ופי 1.2 במחוז דרום - לעומת יהודים.