במחקר ראשון מסוגו בישראל, שאותו הובילו רופאי מחלקת הילדים במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים בשיתוף עם משרד הבריאות, נבדקה שכיחות נוגדנים נגד קורונה בקרב ילדים שהגיעו לטיפול בחדר המיון. במחקר נמצא כי רמת הנוגדנים יורדת בצורה הדרגתית לאחר ההחלמה, ורוב הילדים שנבדקו יותר מארבעה חודשים לאחר האבחנה, נמצאו ללא נוגדנים בדם. נמצא גם כי כמחצית מהילדים שחלו בקורונה לא ידעו על המחלה.
קראו עוד:
השתתפו במחקר כ-1,000 ילדים שביקרו במחלקה לרפואה דחופה ילדים של שערי צדק מאז אוקטובר האחרון. נמצא ש-29% מהילדים שנדבקו והיו מאומתים בעבר, הגיעו עם בדיקה סרולוגית שלילית - כלומר, ללא נוגדנים. שליש מתוכם נבדקו עד שלושה שבועות מתחילת המחלה, וככל הנראה טרם פיתחו נוגדנים. רוב הילדים שנמצאו שליליים לאחר תחלואה מאומתת, נבדקו יותר מארבעה חודשים לאחר המחלה, והנוגדנים שהתפתחו כבר לא נמצאו. ממצאים אלו עשויים להצביע על כך שלילדים יש תגובה חיסונית חלשה יותר בטווח הארוך.
1 צפייה בגלריה
ביה"ח שערי צדק
ביה"ח שערי צדק
בית החולים שערי צדק בירושלים. "לתוצאות המחקר השלכות משמעותיות על הבנתה של חסינות העדר"
בנוסף, נמצא כי פתיחת בתי הספר בין הגל השני לשלישי לא העלתה את שיעורי ההדבקה בקרב ילדים. החוקרים מצאו שלא היה שינוי ברמת הנוגדנים אצל ילדים שמסיבות שונות המשיכו לבקר במוסדות החינוך בתקופות הסגרים, לעומת ילדים שנשארו בביתם. גם לא התגלו שינויים באחוזי התחלואה בתקופה שבה בתי הספר פעלו.
29% מהילדים שנדבקו והיו מאומתים בעבר, הגיעו ללא נוגדנים. שליש מתוכם נבדקו עד שלושה שבועות מתחילת המחלה, וכנראה טרם פיתחו נוגדנים. רוב הילדים שנמצאו שליליים לאחר תחלואה מאומתת, נבדקו יותר מארבעה חודשים לאחר המחלה, והנוגדנים שהתפתחו כבר לא נמצאו
"המחקר הראה הגעה לרף מקסימלי של נוגדנים אצל ילדים עד שלושה חודשים מהאבחנה", אומר פרופ' יחיאל שלזינגר, ממובילי המחקר. "לאחר מכן נצפתה דעיכה משמעותית של הנוגדנים, יותר מאשר אצל מבוגרים. 77% מהנבדקים שחלו בעבר נותרו ללא רמות נוגדנים ארבעה חודשים אחרי המחלה, בעוד שחודשיים עד שלושה חודשים מהמחלה נותרו רק 8% ללא נוגדנים.
"לתוצאות המחקר השלכות משמעותיות על הבנתה של חסינות העדר, על היתכנות התפרצות של גל תחלואה מחודש ועל השיקולים לחסן ילדים קטנים".
פרופ' שלזינגר הדגיש שמדובר במחקר מקומי בלבד, שנערך בקרב מספר מוגבל של נבדקים. שלב ב׳ שלו נמצא בעיצומו.