האם יש סיבה לדאגה מזן למדא החדש, שמוצאו מפרו ושנמצא כבר בישראל? "חשוב לעקוב אחריו, כי פרו היא המדינה שבה מתו מקורונה הכי הרבה אנשים", אומר היום (ג') לאולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "מתו שם כ-200 אלף איש מתוך אוכלוסייה של כ-32 מיליון.
קראו עוד:
"המצב שם חמור לא רק בגלל הווריאנט, אלא גם בגלל רמת הטיפול הרפואי וחוסר ההקפדה על עטיית מסכות וריחוק חברתי, אבל הווריאנט הזה עולה ועולה ומגיע עכשיו ל-97% מההדבקות שם".
1 צפייה בגלריה
בית קברות לימה פרו נגיף קורונה מגפה
בית קברות לימה פרו נגיף קורונה מגפה
בית קברות לחולי קורונה בלימה, פרו. 97% מההדבקות - בגלל הווריאנט החדש
(צילום: AFP)
פרופ' כהן הסביר שהווריאנט הזה מטריד משום שהוא שונה מקודמיו, אבל יש גם חדשות טובות. "במבחנים מסוימים שנעשו התברר שנוגדנים שפיתחו אנשים שחלו בקורונה או חוסנו נגדה, מצליחים לעצור אותו ביעילות מסוימת", אמר. "הוא גם הגיע לישראל. עשרות מקרים אותרו כאן. לפי דו"ח של שירותי הבריאות האנגליים, הוא הגיע ל-30 מדינות".
לשאלה, עד כמה הוא מידבק וקטלני, השיב: "כרגע אין לנו מספיק נתונים כדי לבדוק את זה, כי זה היה בעיקר בפרו, ולא נתנו לנו משם מספיק נתונים. במחקרים שנעשו במעבדה התברר שהוא מידבק הרבה יותר מווריאנטים קודמים, אבל צריך לבדוק את זה ברמת האוכלוסייה. חשוב גם לזכור שנוגדנים של אנשים מחוסנים כנראה עוצרים אותו, או לפחות יעילים ב-60-70%. זאת ההערכה".
"חשוב לעקוב אחריו, כי פרו היא המדינה שבה מתו מקורונה הכי הרבה אנשים. מתו שם כ-200 אלף איש מתוך אוכלוסייה של כ-32 מיליון. המצב חמור שם לא רק בגלל הווריאנט"
פרופ' כהן הוסיף שבמקביל להתפשטות זן למדא מפרו, קיים גם זן אמריקני שמכונה "אפסילון". "וריאנטים תמיד יהיו, ואנחנו צריכים ללמוד לחיות עם הקורונה", אמר. "אולי יהיה עדכון של החיסון בהתאם לווריאנטים החדשים, זה משהו שצריך לחשוב עליו, אבל בסוף אנחנו נצטרך לחיות עם הקורונה ולהגיע למצב שבו הקורונה היא מחלה אנדמית. אני מקווה שזה מה שקורה עכשיו בישראל.
"אין לנו ברירה. עשינו כמעט את כל מה שאפשר היה לעשות. התחסנו בארץ בכמות מאוד גדולה. צריך לעודד חיסון בכל העולם. אצלנו מדברים על מנה שלישית, ויש מקומות שבהם לא קיבלו אפילו מנה ראשונה. בפרו, למשל, התחסנו כ-12% בלבד. אנחנו צריכים לשאוף לחיסון כלל אוכלוסיית העולם והגנה עליה באופן רחב יותר".
פורסם לראשונה: 16:05, 13.07.21