זריקת ההרזיה אוזמפיק אזלה מהמדפים – ומרזים חדשים לא יוכלו ליהנות ממנה: משרד הבריאות החליט הבוקר (ו') לא לאשר למרזים חדשים להשתמש בתרופה, המיועדת בכלל לחולי סוכרת אך ניתנת גם להרזיה לאחר שנמצא כי היא מדכאת תיאבון וגורמת לירידה משמעותית במשקל. מעתה תינתן התרופה רק לחולי סוכרת או למרזים שכבר החלו טיפול בזריקה.
קראו עוד:
הזריקה אוזמפיק חוללה מהפכה: מאז 2019 היא ניתנה לחולי סוכרת, אבל ניסוי אמריקני שבוצע בה לפני כשנה הראה כי מינון כפול שלה גורם לירידה של עד 14% מהמשקל. עם פרסום תוצאות המחקר החלו רופאים רבים לרשום את הזריקה תחת טופס רישום תרופה חריג הנקרא 29 ג'. בטופס זה רשאים רופאים לנפק מרשם לתרופה יחד עם בקשה חריגה למשרד הבריאות לאישורה מחוץ להתוויות המקוריות.
מטופלים רבים שהשתמשו באוזמפיק דיווחו על ירידה משמעותית במשקל, והזריקה נהפכה ללהיט בישראל, על אף שהיא ניתנת באופן פרטי ועלותה כ-500 שקל לחודש. מאז היא אזלה מהמדפים, וכיום קשה למצוא אותה בבתי המרקחת.
התרופה מאטה את התרוקנות הקיבה ומביאה בכך לדיכוי התיאבון ולעלייה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. היא גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן
לנוכח המחסור הודיעה הספקית, חברת נובו נורדיסק, כי היא הגדילה את האספקה משמעותית, אבל הביקוש נמשך, ובעיית המחסור לא נפתרה. בעקבות החלטתו של משרד הבריאות לא לאשר את הזריקה למרזים חדשים, הבהירה החברה כי מטופלים חולי סוכרת שכבר קיבלו מרשמים יוכלו להמשיך לקבל את הזריקה. גם מרזים שהחלו טיפול בזריקה ימשיכו לקבל אותה. קופות החולים כבר הורו לרופאים לא לרשום את הזריקה, גם לא באופן פרטי, למטופלים חדשים המבקשים לרדת במשקלם.
2 צפייה בגלריה
אוזמפיק
אוזמפיק
אוזמפיק. הזריקה שחוללה מהפכה

פעם בשבוע - ויש תופעות לוואי

הזריקה אוזמפיק מכילה את המרכיב סמגלוטייד, ובדיקות הראו כי היא פועלת לא רק על הלבלב והכבד - ובכך עוזרת לחולי סוכרת - אלא גם על הקיבה. מדובר בתרופה מקבוצת האנלוגים להורמון GLP1, המחקה את פעילותו. GLP1 מיוצר ומופרש מתאי המעיים אל הדם, כשהייצור וההפרשה מתבצעים בגוף בתגובה למזון המגיע למערכת העיכול.
המולקולה GLP1 פועלת באופן רב מערכתי, וכך גם התרופה הדומה לה: זו מעלה את הפרשת האינסולין מהלבלב בהתאם לרמת הגלוקוז בדם. הפעילות מתאפשרת רק בנוכחות גלוקוז: כשרמות הגלוקוז בדם יורדות, הפרשת האינסולין יורדת, וכשהרמות עולות, הפרשת האינסולין מהלבלב עולה.
התרופה פועלת במנגנון נוסף, שבו היא מקטינה את הפרשתו של הורמון בשם גלוקגון, המגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. הורמון זה בדרך כלל פועל בגוף כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו בכך שהוא משחרר את הגלוקוז מהכבד לדם.
במנגנון שלישי, שהוביל לירידה במשקל אצל מטופלים, התרופה מאטה את התרוקנות הקיבה ומביאה בכך לדיכוי התיאבון ולעלייה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. היא גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.
הזריקות מגיעות מאזור ההזרקה (לרוב באזור הבטן) למחזור הדם ומתחילות להשפיע בתוך יום עד שלושה ימים מרגע ההזרקה ולמשך כשבוע. הן ניתנות בזריקה תת עורית פעם בשבוע. הטיפול מתחיל במינון נמוך שמועלה בהדרגה, בשל תופעות הלוואי שנגרמות בתחילת הטיפול. מדובר בתופעות הקשורות למערכת העיכול: שלשולים, גזים, בחילות ואי-נוחות בבטן. חלק מהמשתמשים מדווחים על רתיעה ממזונות מסוימים כמו עתירי שומן ומלוחים ועל כמיהה למזון מתוק.