"זו תרופה פורצת דרך: הירידות במשקל שמשיגים בזכותה הן מרשימות מאוד", אומר היום (ג') לאולפן ynet ד"ר רועי אלדור, מנהל היחידה לסוכרת בבית החולים איכילוב, על הזריקה סמגלוטייד לירידה במשקל, שאושרה לשימוש השבוע על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). "רמת הירידה במשקל היא דו-ספרתית".
קראו עוד:
"התרופה במקור פותחה עבור חולי סוכרת", הוא מסביר. "אותו חומר שקיים בתרופה לסוכרת אושר על ידי ה-FDA במינון גבוה יותר כטיפול במחלת ההשמנה. כרגע זה מאושר בארץ רק לטיפול בסוכרת. אנחנו יודעים שהתרופה גורמת להפרשת אינסולין בלבלב ומאיטה את התפתחות הקיבה. היא עובדת בהרבה מקומות שלא את כולנו אנחנו מבינים. במוח, לדוגמה, אנחנו יודעים שהיא עובדת על מרכז התיאבון, אבל במחקר שעשיתי בארצות הברית ראינו שהיא עובדת על עוד מקומות, כמו מרכז החשיבה הגבוהה ומרכז הראייה".
1 צפייה בגלריה
אוזמפיק
אוזמפיק
תרופת ההרזיה שאושרה השבוע בארה"ב. בארץ היא נקראת "אוזמפיק" ומיועדת בינתיים לחולי סוכרת בלבד
ד"ר אלדור אמר שגם חולי סוכרת שהשתמשו בתרופה דיווחו על ירידה במשקל. "אנשים אמרו שהם לא רעבים, שהם מסתכלים על אוכל בצורה אחרת", אמר. "אין ספק שנמצאה תרופה יעילה להשמנה, אבל ממה שאנחנו יודעים מתרופות אחרות, טיפול כזה נעשה כרוני: אם ירדת במשקל והפסקת לקחת את התרופה - סיכוי סביר שתעלה במשקל שוב. חייבים להמשיך לקחת את התרופה לאורך זמן. זה טיפול תרופתי-כרוני כמו במחלות אחרות: לחץ דם, סוכרת, כולסטרול וכו'".
"אין ספק שנמצאה תרופה יעילה להשמנה, אבל ממה שאנחנו יודעים מתרופות אחרות, טיפול כזה נעשה כרוני: אם ירדת במשקל והפסקת לקחת את התרופה - סיכוי סביר שתעלה במשקל שוב. חייבים להמשיך לקחת את התרופה לאורך זמן"
לשאלה, אילו תופעות לוואי נגרמות, השיב: "עלולות להיות תופעות לוואי במערכת העיכול - בחילות, כאבי בטן, עצירות, שלשול. נדרש כאן ליווי רפואי הדוק. צריך ללמוד לעשות את זה, לא רק טכנית. דרוש מעקב אחרי תופעות לוואי. גם צריך זמן כדי להתרגל לחומר הזה. אבל כשהוא עובד, זה מאוד מרשים. אנחנו מקווים שהתרופה תאושר גם בארץ. יש מחקר גדול של בטיחות התרופה, שיתפרסם בוודאי עוד שנה-שנתיים, ואנחנו נלמד גם ממנו".
כשנשאל מתי להערכתו תאושר התרופה בארץ, ענה: "בדרך כלל הטמעת התרופות אצלנו היא מהירה, כך שאני מקווה שזה יקרה בתוך כשנה. יכול להיות שאנחנו נכנסים לעידן חדש של תרופות להרזיה, כי יש כבר תרופות מתחרות מחברות אחרות. יכול להיות שאנחנו נכנסים לעולם שבו הטיפול במחלת ההשמנה יהיה דומה לטיפול בלחץ דם. אתה תלך לרופא המשפחה ותקבל מגוון תרופות ושילובים, שישנו לחלוטין את כל ההתייחסות שלנו למחלה הזו. אולי זה פתחו של עידן חדש".