האם יש סיכוי להידבק בקורונה גם במקום פתוח? פרופ' אורנה בראון-אפל מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה אומרת היום (ג') לאולפן ynet שהתשובה חיובית בהחלט. "יש סיכוי, וצריך להיות מודעים לזה", היא קובעת. "בתחילת הקורונה המחקרים עסקו בווריאנט אחר, פחות מידבק, אבל גם אז מצאו שיש סיכוי להידבק באוויר הפתוח. עכשיו, עם הווריאנטים שהתפתחו מאז, זה עוד יותר חמור".
קראו עוד:
פרופ' בראון-אפל מאשרת שהסיכוי להידבק במקום פתוח הוא הרבה יותר נמוך מאשר בתוך חדר סגור וצפוף, "אבל הסיכוי קיים", היא מדגישה. "מקום פתוח הוא לא בטוח לחלוטין. כשמדובר בזן דלתא, אנחנו לא כל כך יודעים מה הסיכוי להידבק, כך שאני לא יכולה לנקוב במספרים".
1 צפייה בגלריה
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי בראשון לציון
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי בראשון לציון
בודקים תו ירוק בכניסה למסעדה בראשון לציון. "הוא אמור לוודא שאנחנו נמצאים בסביבה בטוחה", אומרת פרופ' בראון-אפל
(צילום: נדב אבס)
היא עצמה מודאגת במיוחד ממקומות צפופים. "אם אתה הולך ברחוב ועובר ליד אנשים באוויר הפתוח, אז הסיכויים להידבק הם באמת כמעט נושקים לאפס", אומרת פרופ' בראון-אפל, "אבל ברגע שאתה נמצא במקום מסוים במשך זמן ארוך - למשל, יושב עם מישהו בבית קפה, כשבשולחן סמוך יושבים אנשים שאתה לא מכיר, ואתה לא יודע אם הם מחוסנים - הסיכוי להידבק קיים בהחלט. אתה יושב בקרבתם הרבה זמן. הרבה פעמים אנחנו יושבים במסעדה שעתיים שלמות".
"בתחילת הקורונה המחקרים עסקו בווריאנט אחר, פחות מידבק, אבל גם אז מצאו שיש סיכוי להידבק באוויר הפתוח. עכשיו, עם הווריאנטים שהתפתחו מאז, זה עוד יותר חמור"
בנסיבות אלה, פרופ' בראון-אפל ממליצה להחיל את מדיניות התו הירוק גם במקומות פתוחים. "וגם בהם הייתי שומרת על קצת מרחק, שאנשים לא יהיו מאוד צפופים", היא מוסיפה. "התו הירוק אמור לוודא שאנחנו נמצאים בסביבה בטוחה. אני לא יכולה לבדוק את כל האנשים סביבי, האם הם מחוסנים או לא, חולים או לא, כך שהתו הירוק נותן לי איזשהו ביטחון. אם אני הולכת למסעדה, לבר או להופעה, אני בטוחה מהבחינה הזאת שאני לא מתקרבת לאנשים שעלולים להיות חולים.
"כשמדובר במקום צפוף מאוד, גם אם הוא פתוח, אני חושבת שכדאי לשקול לעטות מסכות גם בו. זה תלוי בצפיפות. אם הצפיפות היא לא רבה, ואתה לא מאוד קרוב למישהו אחר שאתה לא מכיר, אז אולי אפשר בלי מסכות. כרגע אנחנו עדיין באמצע הגל הרביעי. אמנם, אנחנו במצב טוב, במגמה של ירידה בתחלואה, אבל זה עוד לא ירד לגמרי: שיעור המאומתים היומי הוא לא נמוך, וצריך לזכור את זה".