בתי החולים בילינסון ושיבא זכו לדירוג הגבוה ביותר בקרב מרכזי העל במדד האיכות של משרד הבריאות לשנת 2021 – לעומת רמב"ם שזכה לדירוג הנמוך ביותר. כך עולה מנתוני המשרד שמפורסמים היום (ד'). נתוני מדד האיכות מדרגים את בתי החולים על פי שורה ארוכה של קריטריונים הנוגעים לזמני האבחנה, זמני ההמתנה והטיפול הפרטני במאושפזים ובפונים אליהם.
2 צפייה בגלריה
ספליט חדש
ספליט חדש
שיבא ובילינסון. בראש הרשימה
בקבוצת בתי החולים הגדולים קיבל בית החולים ברזילי את הציון הגבוה ביותר. שערי צדק נותר עם הציון הנמוך ביותר. בקבוצת בתי החולים הקטנים פוריה והדסה הר הצופים קיבלו את הדירוג הגבוה ביותר ואילו מעייני הישועה את הציון הנמוך ביותר.
בקרב המרכזים לבריאות הנפש, המערך הפסיכיאטרי של בית החולים שיבא כמו גם בית החולים גהה קיבלו את הציון הגבוה ביותר לעומת המרכזים לבריאות הנפש באר יעקב ומזור, שקיבלו את הציונים הנמוכים ביותר.
מהדוח עולה כי לצד שורה של מדדים שעמדו בהם בתי החולים וקופות החולים, במדדים אחרים נרשם דווקא כישלון ובהם איתור דיכאון לאחר לידה, איתור דיכאון בקרב מאושפזים במחלקות תת אקוטיות (שיקומיות), בביצוע תשאול לאלימות כלפי נשים המגיעות לבתי החולים וגם בחיסוני פעוטות.
קראו את הנתונים משנים קודמות:

כמה זמן תמתינו לצנתור, לכניסה למיון ול-CT

המדד בדק גם באיזה בית חולים תמתינו פרק זמן סביר של עד 90 דקות לביצוע צנתור טיפולי דחוף, שעשוי להציל את חייהם של אלו אשר פונים למיון עם אוטם חד בלב. היעד הוא כניסה של 90 אחוזים מהפונים לצנתור תוך פחות מ-90 דקות, ולמעט בית החולים מאיר בכפר סבא ורמב"ם בחיפה, שם נרשם פרק זמן ארוך יותר – כלל בתי החולים עמדו ביעד זה.
משרד הבריאות גם הציב יעד של 12 דקות מהקבלה למיון עד לביצוע הטריאז' הקליני הראשון (הבדיקה הראשונית). במדד זה, בתי החולים וולפסון, לגליל בנהריה, לניאדו בנתניה וזיו בצפת רשמו את זמני ההמתנה הקצרים ביותר, לעומת מאיר, סורוקה, הדסה הר הצופים והלל יפה שרשמו זמני המתנה ארוכים יותר – אך עדיין נמוכים יותר מהיעד שהוצב.
בנוסף, המדד בדק את כמות הפניות החוזרות לחדרי המיון בפרק הזמן של 48 שעות לאחר השחרור. היעד עמד על חמישה אחוזים לכל היותר, אך מבין מרכזי העל עולה כי בדומה לשנים קודמות, שיעור החוזרים בשיבא הוא הגבוה ביותר ועמד על כשבעה אחוזים, לעומת בילינסון וסורוקה שרשמו את השיעורים הנמוכים ביותר.
מדד משרד הבריאות בדק גם את זמן ההמתנה בבתי החולים מרגע הכניסה אליהם ועד לביצוע בדיקות CT ו-MRI, במקרים של חשד לאירוע חד במוח. היעד עמד על 29 דקות, אולם במספר בתי חולים נרשמו זמני המתנה ארוכים יותר - ביוספטל עמד זמן ההמתנה על 35 דקות, בלניאדו 34 דקות, ברמב"ם 33 דקות. באסותא אשדוד נרשם זמן ההמתנה הקצר ביותר – 14 דקות.
בנוסף בדק משרד הבריאות את שיעור החולים המגיעים לבית החולים עם שבר בצוואר הירך ומנותחים תוך 48 מההגעה לבית החולים – ולמעט רמב"ם ובני ציון בחיפה – כולם עמדו ביעד של 85 אחוזים. המדד גם בדק את שיעורי האבחון של דיכאון לאחר לידה בקרב נשים ועל פי הדוח עולה כי במספר מחוזות של קופת החולים לאומית נרשמו שיעורי אבחון נמוכים יותר, כמו גם במחוז צפון של קופת החולים מאוחדת.
"זהו הישג פנומנאלי", הגיב ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי החולים בילינסון והשרון, שבדומה לשנה שעברה, הגיע לראש רשימת בתי החולים שבהם ביקשו הסטודנטים לרפואה לעשות את הסטאז'. "בילינסון הוא בית החולים היחיד בישראל שנמצא במקום הראשון שלוש פעמים ברציפות והיחיד בישראל שמוביל בכל סקרי משרד הבריאות לשנה זו".
2 צפייה בגלריה
ד"ר איתן וירטהיים
ד"ר איתן וירטהיים
ד"ר איתן וירטהיים. "ביה"ח נמצא בראש כבר 3 שנים ברציפות"
(צילום: שלומי יוסף)
"המקום הראשון במדדי האיכות הלאומיים שייך לכל אחת ואחד מנשות ואנשי הצוות המסורים בשיבא", הגיב פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי. "המטרה שלנו היא להעניק רפואה ציבורית מעולה לכל מי שזקוק לה. נשות ואנשי שיבא עושים זאת יום יום ובסטנדרט הגבוה ביותר בארץ ומהגבוהים בעולם".