משרד הבריאות מכיר את התופעה ומנסה להילחם בה כבר שנים: על פי הערכות מומחים, מאות מפתחי שרירים ברחבי הארץ נוטלים באופן בלתי חוקי סטרואידים לניפוח שרירים, תרופות שעלולות לגרום לפגיעה אנושה ברקמות הגוף ולסכנת חיים. הקורבן האחרון של התופעה הוא תושב הצפון, שמאושפז במצב קשה במרכז רפואי לגליל בנהריה, לאחר נטילת סטרואידים לעיצוב הגוף, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. הרופאים נלחמים על חייו לאחר שהסטרואידים הובילו לחסימת עורק ראשי המוביל דם למוח.
4 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי לגליל
המרכז הרפואי לגליל
המרכז הרפואי לגליל. מאושפז בטיפול נמרץ
(צילום: שרון צור)
עוד בנושא:
הגבר מאושפז בתרדמת במחלקה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי של בית החולים, כתוצאה מנטילת סטרואידים אנבוליים לצורך ניפוח שרירים. הוא הובהל לבית החולים כשהוא מחוסר הכרה. פרופ' ז'אן סוסטיאל מנהל המחלקה לנוירוכירורגיה במרכז הרפואי לגליל וצוותו פעלו כדי לפתוח את החסימות בעורק שמזין את גזע המוח, אך הנזק המוחי הוגדר בלתי הפיך וכעת נשקפת סכנה לחייו.
ד"ר דני הדס, מומחה לקרדיולוגיית ספורט: "אנחנו רואים כל חודש מטופלים שנפגעו מנטילת סטרואידים אנבוליים, חלק מהם ממשיכים ליטול אותם למרות הסכנות, והתופעה שכיחה מאוד בקרב מפתחי שרירים בחברה הערבית בצפון"
נטילת סטרואידים אנבוליים לניפוח שרירים היא תופעה מוכרת ברחבי העולם, וגם בישראל: כבר שנים שמשרד הבריאות מזהיר מפני התופעה, ואף מאפשר לדווח באתר המשרד על נטילת סטרואידים האסורה על פי חוק. האגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות פועל עם גורמי מכס ומשטרה לאיתור ותפיסה של סטרואידים אנאבוליים אשר מיובאים או מיוצרים בארץ בצורה לא חוקית. האגף גם פועל להבאתם לדין של סוחרים ומשווקים של חומרים אלה. נזכיר כי מדובר בסטרואידים אנבוליים מסוכנים, ולא תרופות קורטיקוסטרואידיות לטיפול בדלקות, אסתמה או קוצר נשימה.
4 צפייה בגלריה
סטרואידים אנאבוליים
סטרואידים אנאבוליים
סטרואידים אנאבוליים. השילובים עם תוספים ותרופות אחרות מסוכן עוד יותר
(shutterstock)

מה הם הסטרואידים האנבוליים?

סטרואידים אנבוליים הם מרכיבים שמחקים את פעילות ההורמון הגברי טסטוסטרון בגוף. הם ניתנים כתרופה במקרים מסוימים של מחלות אנדוקרינולוגיות ובמצבים של עיכוב התפתחות זכרית, אך גם נלקחים באופן לא חוקי על ידי ספורטאים ומפתחי שרירים לצורך פיתוח גוף או שיפור הישגים בספורט. כאמור, בישראל חל איסור על מכירתם או על יבוא שלהם. בארה"ב הם מפוקחים בדומה לסמים מסוכנים.
רופאים שעימם דיברנו מציינים כי התופעה של צריכת הסטרואידים האנבוליים שכיחה מאוד אצל מתאמנים בחברה הערבית. השימוש בסטרואידים משולב לרוב עם תוספי תזונה, וגם עם תרופות מרשם של ממריצים (כמו תרופות להפרעות קשב וריכוז), ותרופות שמפחיתות השפעות לוואי של הסטרואידים. השילובים הללו מסוכנים עוד יותר, וגרמו לא אחת למקרי מוות בעולם.
4 צפייה בגלריה
סטרואידים בטלגרם
סטרואידים בטלגרם
סטרואידים בטלגרם. קל להשיג
(צילום מסך)
מכיוון שהשימוש בסטרואידים אנבוליים הוא, כאמור, אינו חוקי, מפתחי גוף משיגים אותם דרך קבוצות טלגרם, אתרי אינטרנט בחו"ל וסוחרים מקומיים בחדרי כושר. וזה קל הרבה יותר משחשבתם: די להקיש את הצירוף "סטרואידים אנבוליים" בטלגרם, כדי לקבל מיד תוצאות של קבוצות שונות למכירה או "ייעוץ" לכאורה על השימוש בהם, שבו אפשר לקבל גם מושג איך ניתן לרכוש אותם.

למה זה כל כך מסוכן?

לשימוש בסטרואידים אנבוליים יש תופעות לוואי רבות, הקשורות להשפעה ההורמונלית שלהם: הם גורמים להפרעות התנהגותיות או פסיכיאטריות, חסימות כלי דם, הפרעות בקצב הלב, הפרעות בתפקודי כבד וכליות, דימומים בכבד וסכנת גידולים סרטניים, פגיעה בתפקוד המיני ובפוריות אצל נשים וגברים, בעיות עור כמו אקנה, נשירת שיער או הפרשת חלב מהשד, עלייה בסיכון לסרטן ובעיות רבות אחרות, לעתים עד כדי קריסת מערכות.
4 צפייה בגלריה
שימוש כרוני בסטרואידים מעלה פי 4.5 לפחות את הסיכון למוות
שימוש כרוני בסטרואידים מעלה פי 4.5 לפחות את הסיכון למוות
שימוש כרוני בסטרואידים מעלה פי 4.5 לפחות את הסיכון למוות
(צילום: shutterstock)
שימוש כרוני בסטרואידים מעלה פי 4.5 לפחות את הסיכון למוות בקרב אלה שנוטלים אותם וסיכון התמותה גדל עוד יותר בשילוב של התרופות או התוספים שניטלים יחד איתם. רבים מהנוטלים משתמשים בסטרואידים האנבולים באופן "מחזורי" (cycles) – נטילה שלהם מדי יום, הפסקה בשימוש לאחר תקופה מסוימת, ושוב חזרה על נטילתה רצופה או באופן מוגבר, שנקרא "העמסה", ומגביר עוד יותר את הסכנה.
דני הדסד"ר דני הדס
אחת הסכנות המיידיות בשימוש בסטרואידים היא לתפקוד הלב: "על פי ההשערות הפגיעה בלב נגרמת על ידי יצירת שרשרת של מערכות, שכוללות גדילה של רקמות חיבור, גדילת שריר הלב, ומוות תאי לב בשל זרימה פתאומית של סידן לתוך התא", מסביר ד"ר דני הדס, מומחה לקרדיולוגיית ספורט, "אנחנו רואים כל חודש מטופלים שנפגעו מנטילת סטרואידים אנבוליים, חלק מהם ממשיכים ליטול אותם למרות הסכנות, והתופעה שכיחה מאוד בקרב מפתחי שרירים בחברה הערבית בצפון. יש מחקרים רבים שהראו במפורש את הנזקים הקשים של נטילת סטרואידים אנבוליים לשריר הלב, ואת הסכנת שמובילה למותם של משתמשים בעולם".
בנוסף, מאחר שהם שאינם מורשים על ידי ארגוני בריאות בעולם, הסטרואידים מגיעים מיצרנים שלא מקפידים על תנאי ייצור נאותים, ועלולים להכיל חומרי לוואי מזיקים, מזהמים ולהגיע במינונים שאינם תחת בקרה.

שנת מאסר לסוחר בסטרואידים

מעבר לסכנות הבריאותיות הקשות, גם הסחר הבלתי חוקי בהם עולה ביוקר: בשנת 2021 גזר בית משפט השלום עונש של שנת מאסר בפועל וקנס כספי על בעל עסק לממכר תוספי תזונה, המוכר בקהילת מפתחי הגוף בישראל, שיצר ומכר סטרואידים אנבוליים.
המורשע, שאינו רוקח או בעל השכלה רפואית, ייצר, החזיק ושיווק למפיצי משנה וללקוחות פרטיים תכשירי סטרואידים אנבוליים באבקה, בנוזל ובטבליות לפיתוח מסת שרירים ולשיפור ביצועים ספורטיביים. בית המשפט גזר עליו 12 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס של 30 אלף שקל.