בארגון הבריאות העולמי עוקבים בדריכות אחרי התת-וריאנט החדש של האומיקרון, המכונה BA2. "בדנמרק, שבה אני נמצאת, הוא מהווה עכשיו את רוב ההדבקות", אומרת היום (ד') לאולפן ynet ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון. "בהתחלה ראינו אותו בכינים קטנים, וכעת הוא דוחק את האומיקרון. אנחנו עדיין לא יודעים להגיד מהן ההשלכות הבריאותיות שלו, לטוב או לרע".
קראו עוד:
לשאלה אם ניתן להעריך שהזן החדש דומה לאומיקרון, השיבה: "מבחינת המוטציות, יש לו מספר גדול יותר - כ-40 - כך שהוא עבר שינויים במהירות. אנחנו לא יודעים אם הוא יותר מדבק או גורם למחלה קשה יותר. מוקדם לדעת את כל זה, אבל נכנסנו להילוך גבוה בנושא, ואנחנו אוספים נתונים".
1 צפייה בגלריה
דנמרק ילדה חיסון קורונה
דנמרק ילדה חיסון קורונה
מחסנים ילדים בדנמרק. "הווריאנט החדש מהווה עכשיו את רוב ההדבקות כאן", אומרת ד"ר ניצן
(צילום: EPA)
ד"ר ניצן התבקשה להתייחס להצהרתו השנויה במחלוקת של ד"ר הנס קלוג, מנהל אגף אירופה בארגון הבריאות העולמי, שלפיה האומיקרון יקרב את אירופה לסוף המגפה, ונשאלה אם ההתבטאות הייתה מיותרת או לפחות מוקדמת מדי. "קודם כל, הוא הבוס שלי", אמרה, "אבל זו לא הייתה אמירה מיותרת. BA2 הוא בעצם אומיקרון בלבוש מגונדר יותר, ואנחנו עדיין רואים באומיקרון הזדמנות פז לעולם להעביר את האחריות האישית ולחסן את שארית העולם שעדיין לא התחסנה.
"ד"ר קלוג אמר גם שעוד מוקדם מדי לחגוג, ואנחנו עוד לא חוגגים. אנחנו הולכים עקב בצד אגודל, כמו שאמר ד"ר טדרוס אדהאנום, יו"ר ארגון הבריאות. אנחנו צריכים להתכונן כל רגע להליכה אחורנית בצעדים מתונים. זאת אומרת, לא לרוץ קדימה, לא להסיר בבת אחת מסכות. לא לעשות את הדברים בחגיגה גדולה, אלא בשיקול דעת. לא תם הטקס. אנחנו עדיין צריכים להתארגן, אבל אנחנו מתקרבים לזה. אנחנו בוודאות מתקרבים לזה".
"צפוי שהאומיקרון מתפשט בקרב ילדים. יש מקומות מסוימים שמהם מאותתים לנו שאולי יש עלייה במספר הילדים שנדבקים, אבל אנחנו עוד לא ממש יודעים. חשוב להיות ערניים בנושא PIMS בקרב ילדים. הילדים צריכים להיות מאובחנים ומטופלים במהירות. הרוב המוחלט יוצאים מזה בריאים, אבל צריך לטפל"
בהמשך נשאלה ד"ר ניצן מה יודעים בארגון הבריאות על תסמונת PIMS שפוקדת ילדים שחלו באומיקרון. "אנחנו עוקבים אחרי זה", השיבה. "זו מחלה של מערכת חיסונית שנלחמת חזק מדי נגד הווירוס. ככל שיש יותר ילדים חולים, כך יש יותר ילדים עם התגובה החריפה הזו.
"צפוי שהאומיקרון מתפשט בקרב ילדים. אנחנו עוד לא יכולים להעריך במדויק כמה יידבקו. יש מקומות מסוימים שמהם מאותתים לנו שאולי יש עלייה במספר הילדים שנדבקים, אבל אנחנו עוד לא ממש יודעים. חשוב להיות ערניים בנושא PIMS בקרב ילדים. הילדים צריכים להיות מאובחנים ומטופלים במהירות. הרוב המוחלט יוצאים מזה בריאים, אבל צריך לטפל".