"העומס בבית החולים הוא רציני", אומרת היום (ג') לאולפן ynet פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "שינינו את ההתייחסות שלנו לנושא ופתחנו מחלקות: מחלקה שלמה של אונקולוגיה קורונה, מחלקה שלמה של כירורגיה קורונה. העומס קשה גם בקהילה, שמרבית החולים נמצאים שם. אני מאמינה שגם בציבור מרגישים את המצב הזה, כי הרבה אנשים נמצאים בבידוד".
קראו עוד:
פרופ' רהב נשאלה אם ביטול הבידודים במערכת החינוך הגיע מוקדם מדי, והשיבה: "לא, כי השיטה הקודמת לא עובדת. צריך לפתוח את מערכת החינוך ולהיבדק כמה שאפשר. להעביר את האחריות להורים, לדרוש מהם לשתף פעולה - ולהתחסן. לא ייתכן ש-20% מעובדי מערכת החינוך לא יהיו מחוסנים. צריך ליצור שינוי בתודעה ולהגיד, 'אנחנו רוצים להתחסן לא בשביל התו הירוק אלא כדי להגן על עצמנו'. יש היום הרבה נתונים שמעידים שהחיסון השלישי והרביעי מגינים מפני אשפוזים ומחלה קשה".
על ההמלצה של צוות הטיפול במגפות (צט"מ) לאפשר חיסון רביעי לבני 18 ומעלה, אמרה פרופ' רהב: "אני חלק מהצוות, והצבעתי בעד, לאור הנתונים הטובים של החיסונים. לא נעשה קמפיין לחיסון רביעי, אבל מי שרוצה להתחסן, לא נמנע זאת ממנו".
1 צפייה בגלריה
מתחסנים בפעם הרביעית בתל אביב
מתחסנים בפעם הרביעית בתל אביב
"יש היום הרבה נתונים שמעידים שהחיסון השלישי והרביעי מגינים מפני אשפוזים ומחלה קשה", אומרת פרופ' רהב
(צילום: רויטרס)
בדיון השתתפה גם פרופ' רונית קלדרון מרגלית מבית החולים הדסה ומבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית בירושלים, שהתבקשה להעריך את ממדי התחלואה בשבועות הקרובים. "מעריכים שבימים הקרובים נהיה סביב 100 אלף הדבקות ביום", אמרה. "כבר עכשיו אנחנו מגיעים אצלנו ל-200 חולים קשים חדשים מדי יום. העומס גם בקהילה וגם בבתי החולים הוא בלתי נסבל".
להערכתה, מספר החולים הקשים בישראל יגיע לשיא של כ-1,500 - המספר הגבוה ביותר מאז תחילת המגפה. לדעתה, אפשר וצריך לנקוט צעדי התגוננות. "צריך להקפיד על אוורור, לדאוג לאיכות האוויר במבנים בכלל ובכיתות בפרט", היא אומרת. "לא ראיתי שהיה ניסיון אמיתי לאוורר כיתות, להכניס פילטרים לכיתות. אני מציעה שכל אדם, בוודאי בקבוצות סיכון, יעבור למסכה מסוג KN95 או N95, וכמובן, כשנמצאים במבנים - לפתוח חלון. זה מקטין את הסיכון להדבקה".
פרופ' גליה רהב: "לא ייתכן ש-20% מעובדי מערכת החינוך לא יהיו מחוסנים. צריך ליצור שינוי בתודעה ולהגיד, 'אנחנו רוצים להתחסן לא בשביל התו הירוק אלא כדי להגן על עצמנו'"
בהמשך נשאלה פרופ' רהב על ההצהרה שהשמיעו השבוע גורמים בארגון הבריאות העולמי, ולפיה האומיקרון עשוי לקרב את סוף המגפה. "מסוכן לתת תחזיות", אמרה. "אנשים עלולים לחשוב שזה סוף הסיפור, שלא צריך יותר מסכות ושאפשר לחזור להתקהלויות ולכל מה שהיה לפני הקורונה. אבל אנחנו לא שם".
בדיון באולפן ynet השתתף גם ד"ר ארז ברנבוים, מנכ"ל בית החולים אסותא אשדוד, שהוסיף פרטים על העומס בבתי החולים. "אסותא אשדוד מלא בחולי קורונה", אמר. "הגענו לתקרה של היכולת שלנו להכיל חולי קורונה. אנחנו מטפלים בהם בסדר גמור, אבל אמבולנסים גודשים את חדר המיון. אני מניח שזה מאפיין את כל בתי החולים בישראל. ועוד לא הגענו לפיק של המגפה. תקופה מאתגרת".
כמו פרופ' רהב, גם ד"ר ברנבוים תומך באפשרות לתת חיסון רביעי לכל מי שרוצה. צפו בדבריו: