פעם שלישית - זה מגיע: ועדת החיסונים של משרד הבריאות המליצה אמש (ה') להרחיב את תוכנית החיסון השלישי לקבוצות נוספות באוכלוסייה, ועשרות אלפי ישראלים כבר פנו לקופות החולים והזמינו תור לקבלת חיסון.
קראו עוד:
אז רגע לפני שאתם נותנים כתף, הנה כל התשובות לכל השאלות החשובות בנושא.
3 צפייה בגלריה
חיסונים בכיכר דיזנגוף
חיסונים בכיכר דיזנגוף
מקבלים חיסון שלישי בתל אביב, השבוע. מנת הדחף הכרחית כדי לשמור על ההגנה החיסונית
(צילום: מוטי קמחי)
מי יכול לקבל כעת את החיסון השלישי?
בני 40 ומעלה; נשים בהיריון; צוותי הוראה; עובדי מערכת הבריאות; מטופלים ומטפלים במוסדות בריאות ורווחה; אנשים עם מוגבלויות ומטפליהם; מטפלים בקשישים; אסירים וסוהרים; קבוצות סיכון כמו חולי סוכרת ואנשים הסובלים מהשמנת יתר; חולי דיכוי חיסוני.
איך אוכל לדעת אם אני בקבוצה הזכאית לחיסון?
ניתן לברר זאת אצל הרופא המטפל בקופת החולים.
קופות החולים הרחיבו את שעות נתינת החיסונים גם לסוף השבוע ולשעות הערב המאוחרות. פרטים ניתן לקבל באתר הקופה. גם מד"א צפוי להפעיל מוקדי חיסון שיפעלו בסופי השבוע ובשעות הערב המאוחרות. הפרטים יפורסמו באתר
ממתי אפשר להתחסן?
קופות החולים פתחו מהבוקר (ו') אפשרות להזמין תור למי שזכאי לכך.
האפליקציה והאתר לא מאפשרים לי להזמין תור. מה לעשות?
ניתן לפנות למוקד הטלפוני של קופת החולים ולבקש עזרה בקביעת התור.
האם אפשר להתחסן גם בסופי שבוע?
כן, קופות החולים הרחיבו את שעות נתינת החיסונים גם לסוף השבוע ולשעות הערב המאוחרות. פרטים ניתן לקבל באתר הקופה. גם מגן דוד אדום צפוי להפעיל מוקדי חיסון שיפעלו בסופי השבוע ובשעות הערב המאוחרות. הפרטים יפורסמו באתר מד"א.
3 צפייה בגלריה
מתן המנה השלישית בירושלים
מתן המנה השלישית בירושלים
מקבלים חיסון שלישי בירושלים, השבוע. עם הזרקת הבוסטר, מערכת החיסון מתעוררת מחדש
(צילום: AFP)
מהי בעצם מנת דחף?
מנת דחף, המכונה גם Booster, היא מנת חיסון נוספת למנת החיסון הראשונה או השנייה, והיא נהוגה במרבית החיסונים הקיימים בעולם. המנה נדרשת כדי לעורר את מערכת החיסון ליצירת מנגנוני הגנה בתגובה לזריקה. למעשה, אין חיסון המאפשר זריקה אחת בלבד: מנת הדחף הכרחית כדי לשמור על ההגנה החיסונית שמתמעטת עם הזמן.
מה הבוסטר עושה בדיוק בגוף?
למעשה, החיסון הנוסף המוזרק לגוף הוא אותו חיסון mRNA היוצר תגובה חיסונית נגד נגיף הקורונה. עם הזרקת הבוסטר, מערכת החיסון מתעוררת מחדש ויוצרת מטח נוגדנים מנטרלים יחד עם תאי דם לבנים מסוג T האחראים להשמדת נגיף הקורונה ומסייעים לזיכרון החיסוני. התוצאה היא שבמפגש הבא עם ה-COVID19 יחוסל הנגיף עוד לפני שיספיק להתרבות.
תופעות הלוואי שדווחו לאחר החיסון השלישי היו פחות שכיחות בהשוואה לאלה שדווחו לאחר החיסון השני, והיו קצרות טווח. הן כללו בעיקר כאב באזור ההזרקה, חום, חולשה, כאבי ראש, עייפות, כאבי שרירים, צמרמורות, בחילות, שלשולים ואובדן תיאבון
בתוך כמה זמן מתחילה ההגנה של החיסון השלישי?
על פי ההערכות, אחרי חמישה עד שבעה ימים מיום קבלת החיסון.
מהן תופעות הלוואי הצפויות?
על פי נתוני משרד הבריאות, תופעות הלוואי שדווחו לאחר החיסון השלישי היו פחות שכיחות בהשוואה לאלה שדווחו לאחר החיסון השני, והיו קצרות טווח. הן כללו בעיקר כאב באזור ההזרקה, חום, חולשה, כאבי ראש, עייפות, כאבי שרירים, צמרמורות, בחילות, שלשולים ואובדן תיאבון. לא דווחו תופעות לוואי קשות יותר.
האם יש שוני בתרכיב של החיסון השלישי לעומת הזריקה הראשונה והשנייה?
לא, מדובר באותו חיסון בדיוק, ובאותו מינון.
3 צפייה בגלריה
מתן המנה השלישית בירושלים
מתן המנה השלישית בירושלים
מכינים את המזרק. אותו חיסון ואותו מינון כמו בשתי המנות הקודמות
(צילום: AFP)
עד כמה המנה השלישית חשובה?
נתוני אמת מישראל מצביעים על כך שבני 60 ומעלה שחוסנו במנה השלישית היו בסיכון נמוך מאוד להידבק בקורונה או ללקות במחלה קשה. מרבית חולי הקורונה המאושפזים בימים אלה במצב קשה לא חוסנו כלל או חוסנו חלקית. הנתונים דומים לאלו שסיפקה יצרנית החיסון, פייזר, ושמעידים על יעילות גבוהה של החיסון השלישי בהעלאת רמת הנוגדנים המנטרלים, במניעת הדבקה ובמניעת תחלואה קשה.
האם צפוי חיסון רביעי?
לא בשלב זה. חברות החיסונים יבדקו מנות דחף נוספות בעתיד. סביר להניח שאם תהיה מנה נוספת, יהיה זה חיסון מעודכן, הנמצא עכשיו בשלבי פיתוח אחרונים ושכולל הגנה מפני הווריאנטים החדשים. בדומה לחיסוני השפעת, המתעדכנים מדי שנה, כך גם חיסוני הקורונה יעודכנו בהתאם ויינתנו כמנת דחף שנתית.
עד מתי נצטרך להמשיך להתחסן?
כרגע לא ברור. כדי לעצור את מגפת הקורונה, צריך להגיע לחסינות עדר - כלומר, למצב שבו יותר מ-90% מאוכלוסיית העולם מחוסנת. מצב זה ייתכן רק בעוד כשנה, לאחר שישלים העולם את קבלת החיסון השלישי. רק אז נוכל לראות ירידה משמעותית בשיעור התחלואה העולמי. בשלב הבא נצטרך לקבל חיסון שיהיה עמיד לווריאנטים החדשים. נקבל אותו אחת לשנה, כנראה בצמוד לחיסון נגד שפעת.