החלטת ועדת החיסונים של מומחי משרד הבריאות להרחיב את מבצע החיסון השלישי לבני 40 ומעלה ולצוותי הוראה בכל גיל הייתה אמנם אמש בגדר המלצה, אך ארבע קופות החולים לא המתינו אמש (ה') לחותמת של מנכ"ל משרד הבריאות – ופתחו עבור המבוטחים שלהן את האפשרות להזמין תור כבר לבוקר. במכבי אף ציינו כי תוך שעתיים בלבד נקבעו יותר מ-13 אלף תורים לבני 40 עד 49.
הלילה התקבל אותו אישור סופי ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, קיבל את המלצת הצוות המייעץ לחיסוני קורונה, הצט"מ וועדת המעקב. על פי ההחלטה חיסון שלישי יינתן רק אחרי חמישה חודשים ממועד החיסון השני, לאוכלוסיות הבאות: גיל 40 ומעלה, וכן לעובדים במערכת הבריאות, צוותי ההוראה, מטפלים בקשישים ונשים בהיריון בכל גיל.
בהודעה שפרסם אמש משרד הבריאות נמסר כי בדיון שקיימה הוועדה "רוב מוחלט" בקרב המומחים המליצו להרחיב את הזכאות לחיסון השלישי לקבוצות גיל נמוכות יותר באופן הדרגתי, אולם באופן חריג לא נערכה הצבעה מסודרת על כך. בהמשך, כך נמסר, "יורחב מעגל המתחסנים לקבוצות גיל צעירות יותר".
2 צפייה בגלריה
החיסון השלישי נגד נגיף הקורונה
החיסון השלישי נגד נגיף הקורונה
מכינים את החיסון השלישי במתחם של מכבי, החודש. "מעגל המתחסנים יורחב בהמשך לצעירים יותר"
(צילום: AFP)
מלבד בני 40 ומעלה ואנשי הוראה מכל גיל, בפעימה הנוכחית הוחלט לחסן במנה שלישית גם נשים בהיריון, עובדי מערכת בריאות, מטופלים ומטפלים במוסדות בריאות ורווחה, אנשים עם מוגבלויות ומטפליהם, מטפלים בקשישים, אסירים וסוהרים וקבוצות סיכון כמו סוכרת והשמנת יתר. ממשיכים להתחסן גם מדוכאי חיסון.
שר הבריאות ניצן הורוביץ ציין כי "גם עובדי הניקיון והמשק במערכת הבריאות יחוסנו, כמו צוותים רפואיים. גם הם חשופים לסכנות ובעיניי הם לחלוטין חלק ממערכת הבריאות. לכן התעקשתי גם להוסיף תקנים של עובדי משק ולא רק אחיות ורופאים".
במשרד הבריאות ציינו כי אנשים שמצבם הרפואי "מיוחד" אך לא נכלל בקבוצות הללו יכולים לברר במסגרת הקופות והרופא המטפל שלהם את מידת הדחיפות לחיסונם. המנה השלישית של החיסון, הודגש, ניתנת רק בחלוף חמישה חודשים מקבלת המנה השנייה. מחלימים לא יחוסנו בשלב זה במנת חיסון נוספת, וההמלצה תעלה לדיון בהמשך – לאחר צבירת נתונים נוספים על מידת המיגון והאם ניכרת ירידה בחיסוניות של קבוצה זו.
עוד נמסר כי מנכ"ל המשרד נחמן אש יקבל בקרוב החלטה על אישור ההמלצה של המומחים. האישור הסופי הזה, יש להדגיש, לא צפוי להתעכב: באופן דומה נפתחו תורים גם לבני ה-50 ומעלה עוד לפני שהתקבל אישור שכזה, כאשר המבצע הורחב עבורם בשבוע שעבר. בין ראשוני המתחסנים היום במנת הבוסטר צפוי להיות גם ראש הממשלה נפתלי בנט, שהינו בן 49 והכריז כי "ירוץ" להתחסן ברגע הראשון שבו הדבר יתאפשר לו.

"זהו צעד חשוב נוסף במאבק נגד זן הדלתא. מדינת ישראל ממשיכה לעמוד בחזית ההתמודדות העולמית עם המגפה", מסר בנט שעה קלה לאחר ההמלצה שקיבלו הערב חברי הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות. "אזרחי ישראל היו הראשונים בעולם לקבל את החיסון השלישי, ואנו ממשיכים לפתוח את האפשרות לעוד ועוד שכבות גיל", הוסיף.
בנט קרא לכל מי שעומד בקריטריונים שקבעו חברי ועדת החיסונים לצאת ולהתחסן. "קחו אחריות על הבריאות ועל הפרנסה של כולנו. זה לא הזמן להמר על החיים. זה הזמן להגביר מאמץ כדי להכריע את גל הדלתא ולמנוע סגר שיפגע בכלכלה ובפרנסה. זה בהישג יד. אל תבזבזו זמן".

המורים יתחסנו: "נמצאים בסדר עדיפות גבוה"

בקרב המורים נשמעו אמש שבחים על ההחלטה לאפשר את חיסונם, פחות משבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, וכפי שדרשו לאחרונה בהסתדרות המורים. הרב ניצן ברגר, ראש הישיבה התיכונית "אמי"ת כפר גנים", אמר כי "ההחלטה זו מוכיחה שמערכת החינוך בכללה וציבור המורים, מנהיגי החינוך המובילים את המערכת הזו, נמצאים בסדר עדיפות גבוה אצל מקבלי ההחלטות. האפשרות להתחסן בבוסטר תאפשר למורים לבצע את מלאכתם מתוך ביטחון ובטיחות וכמובן לשמור באופן מיטבי על בריאותם של התלמידים היקרים".

שיראל לוי עטר, מורה מאילת, שיבחה גם היא את ההחלטה, אך הדגישה שאין לחייב את המורים לקבל את הבוסטר. "כידוע, האוכלוסייה שנמצאת במוקד ההתפרצות היא הילדים, אשר נראה שיותר נדבקים ויותר מדביקים", אמרה לוי עטר. "אני מאמינה שמהלך זה יקדם את פתיחת שנת הלימודים ויבטיח הימנעות מסגר והשארת בתי הספר פתוחים. יחד עם זאת, כל החלטה לגבי התחסנות מן הראוי שתהיה בידי כל מורה – ואין לחייבו".
שני קרן, מורה לאזרחות ב"אמי"ת עכו", אומרת כי ההחלטה לאפשר לאנשי החינוך לקבל את החיסון השלישי ללא מגבלת גיל חשובה, ותאפשר למורים להגיע וללמד כשהם מוגנים. "כל מי שמתחסן שומר על ערך 'הערבות ההדדית' ועומד במבחן. חיסון יאפשר לכולנו ללמוד וללמד", אמרה.

הורוביץ: לחסן גם שוטרים ועובדי ניקיון בבתי החולים

מהסתדרות המורים נמסר כי "אנו שמחים שוועדת החיסונים ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, נענו לבקשת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד ואישרו לעובדות ועובדי ההוראה בכל הגילאים להתחסן. אנו קוראים לעובדי ועובדות ההוראה לצאת להתחסן על פי המלצת משרד הבריאות".
2 צפייה בגלריה
נחמן אש שרון אלרעי פרייס
נחמן אש שרון אלרעי פרייס
פרופ' נחמן אש וד"ר שרון אלרעי פרייס. ראש שירותי בריאות הציבורית שינתה את דעתה - ותמכה בהרחבה
(צילום: משי בן עמי, אלכס קולומויסקי)
פרופ' אש, שאמור כאמור לאשר את הרחבת המבצע, מתנגד לפי שעה להרחבתו לכלל האוכלוסייה, כפי שמתכננת לעשות למשל ארה"ב, כשתפתח את מבצע החיסון שלישי שלה ב-20 בספטמבר – אם יתקבל עד אז האישור המיוחל של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התנגדה בעבר להרחבת המבצע לבני 40 ומעלה – אך הפעם תמכה במהלך. אלרעי פרייס תמכה גם בחיסון אוכלוסיות בסיכון.
האישור כעת להרחבת המבצע מגיע בצל היענות נרחבת יחסית בציבור לקבלת המנה השלישית: עד שעות הערב קרוב ל-44 אלף ישראלים את מנת החיסון השלישית. בסך הכול התחסנו 1,245,325 ישראלים, רובם בני 50 ומעלה, במנה השלישית. בחלוקה לגילים עולה כי 28.8% מבני 50 עד 59 קיבלו את מנת הבוסטר בשבעת הימים האחרונים. בנוסף קיבלו את המנה השלישית 56.6% מבני 60 עד 69, 73.3% מבני 70 עד 79, 69.1% מבני 80 עד 89 וגם 63.8% מבני 90 ומעלה.
במערכת הבריאות דנו בשבועות האחרונים בהרחבת מבצע החיסון השלישי לשכבות גיל נמוכות יותר כחלק מהמאמצים הקדחתניים לבלום את התחלואה המתפשטת, ובכך להימנע מסגר רביעי והרסני לכלכלה. בהחלטה הערב הוחלט כאמור לחסן במנת הדחף גם צוותי הוראה, אך לא שוטרים כפי שציין שלשום שר הבריאות ניצן הורוביץ. בעקבות פניית ynet משרדו גם הכריז שלשום כי יפעל לחלק את המנה השלישית לעובדי הניקיון בבתי החולים. "עובד ניקיון חשוב לא פחות ממנהל מחלקה ואפילו יותר", אמר הורוביץ.

לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, נכון לשעות הערב 5,024 ישראלים אובחנו היום כחיוביים לקורונה. עד כה פוענחו כ-97,500 בדיקות ושיעור החיוביים, ללא בדיקות החלמה, עומד על 5.33%. הנתון אמנם לא סופי, אך זהו שיעור החיוביים הנמוך ביותר השבוע. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 966 חולי קורונה. 599 מהם במצב קשה, ומדובר בירידה קלה לעומת המספר אתמול בבוקר. ירידה חלה גם במספר המונשמים וכעת 104 חולים קשים מחוברים למכונות הנשמה. מחצות נפטרו בישראל תשעה חולי קורונה, מאז תחילת השבוע נפטרו 85 ומפרוץ המגפה נפטרו בארץ 6,748 חולי קורונה.
פורסם לראשונה: 23:00, 19.08.21