האם זן האומיקרון מסמן את סופה של מגפת הקורונה? השאלה הזאת הוצגה היום (ג') באולפן ynet לפרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן.
קראו עוד:
"השאלה עולה הרבה בתקופה האחרונה", אמר. "לפי מה שאנחנו רואים בדרום אפריקה, הווריאנט הזה מפחית במידה רבה את הסיכוי למחלה קשה ולתמותה לעומת הדלתא, אבל אני רוצה להיות זהיר. ראשית, גם על הדלתא אמרו בהתחלה שהוא לא מסוכן או פחות מסוכן מהאלפא, וראינו מה קרה אחר כך. שנית, רוב האוכלוסייה שנדבקה עכשיו בדרום אפריקה היא צעירה יחסית, וזו אוכלוסייה שבדרך כלל לא מגיעה למחלה קשה ממילא. דבר שלישי, צריך לקחת בחשבון שאותו וריאנט יכול לעבור עוד מוטציה כמו שקרה עם הדלתא והדלתא פלוס, ואז הוא עלול להיות יותר אלים.
"הכי חשוב: כשמדובר בווריאנט שמתפשט מהר מאוד - לפי ההערכות, פי שלושה מהדלתא - ייתכן שהוא יעקוף חלק מהחיסונים ובסופו של דבר יעמיס על המערכת. מכל הסיבות האלו קשה לי להגיד שהאומיקרון מביא את סוף המגפה, אבל אולי הוא יאיץ את התהליך".
1 צפייה בגלריה
תור לקבלת חיסון קורונה ב לונדון בריטניה אנגליה
תור לקבלת חיסון קורונה ב לונדון בריטניה אנגליה
תור לקבלת חיסון נגד קורונה בלונדון. "ייתכן שהאומיקרון יעקוף חלק מהחיסונים ויעמיס על המערכת", אומר פרופ' כהן
(צילום: gettyimages)
פרופ' כהן נשאל אם כחוקר וכאיש מדע הוא יוכל לזהות וריאנט בעל מאפיינים שיעידו שסוף המגפה מגיע. תשובתו: "צריכה להיות נגדו תגובה חיסונית שתהיה מספיק חזקה כדי להגן עלינו גם מפני וריאנטים נוספים. מצד שני, זה צריך להיות וריאנט שלא יסבך אותנו במחלה קשה. יכול להיות שהאומיקרון מתאים למאפיינים האלו, אבל נדרשת קצת סבלנות כדי לדעת.
"אני חושב שרובנו - מחוסנים או לא - ניחשף לקורונה בסופו של דבר. זו לא נבואת זעם: זו מציאות. רק ככה אנחנו נגיע להגנה ברמת כלל האוכלוסייה. מה שייצור הבדל בין מחלה קשה עם סיבוכים למחלה קלה עם תסמינים קלים - זה החיסון"
"אני חושב שרובנו - מחוסנים או לא - ניחשף לקורונה בסופו של דבר. זו לא נבואת זעם: זו מציאות. רק ככה נגיע להגנה ברמת כלל האוכלוסייה. מה שייצור הבדל בין מחלה קשה עם סיבוכים למחלה קלה עם תסמינים קלים - זה החיסון. אני מזכיר שרוב מקרי האומיקרון בארץ הם קלים, חוץ ממקרה אחד, של אדם שנמצא במצב קשה - והוא לא מחוסן".