הודעה היסטורית היום (ג') של הביטוח הלאומי: חולי פיברומיאלגיה יהיו זכאים לקצבת נכות ברף של עד 40%. ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שתכיר במחלת הפיברומיאלגיה כמחלה מוכרת המקנה שיעורי נכות וקצבאות מטעם המדינה.
1 צפייה בגלריה
מיגרנה
מיגרנה
היסטוריה בישראל. חולי פיברומיאלגיה יהיו זכאים לקצבת נכות ברף של עד 40%
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
שנתיים חלפו מאז הכריז הביטוח הלאומי כי בתום בדיקות רפואיות מקיפות הוחלט על הכנסת מחלת הפיברומיאלגיה לספר הליקויים המזכים בנכות בביטוח הלאומי והכרה במחלה כסעיף בפני עצמו, אך משרד האוצר מנע החלטה זו.
הצדדים הגיעו לדיונים בבג"ץ יחד עם הארגונים היציגים של מחלת הפיברומיאלגיה, אז התבקש משרד האוצר להציג תשובה לגבי אי הסכמתו להחלטה שמבוססת על טענות רפואיות. כדי לקדם את הטיפול בחולים, שר הרווחה והשירותים החברתיים, ח"כ מאיר כהן חתם על הכרה מוחלטת במחלה ברף של עד 40% - דבר שיביא לזכאות חודשית ללוקים בפיברומיאלגיה. בתקנות עליהן חתם שר הרווחה ישנה גם הכרה בסימפטומים למי שלוקים מכאבי המחלה לאורך זמן המשפיעים על התפקוד בחומרה נמוכה, בינונית וגבוהה וזאת ללא תלות בליקויים נוספים. השר התחייב בפני הארגונים, שבתום חצי שנת פעילות תיבחן האפשרות להעלות את תקרת אחוזי הנכות מ-40% ל- 50%.

כ-75% מהסובלים מהמחלה - לא מאובחנים

פיברומיאלגיה, המכונה בעברית דאבת השרירים, היא תסמונת ממנה סובלים בין 2% ל־8% מהאוכלוסייה, כאשר שיעור הנשים גדול פי 7 עד פי 9 משיעור הגברים. מדובר בכאב כרוני מפושט וברגישות עזה במקומות רבים בגוף בצירוף עייפות. התסמונת פוגעת קשות גם ברמת התפקוד המקצועי, החברתי והמשפחתי של הלוקים בה.
התסמין המרכזי של פיברומיאלגיה הוא כאב כרוני שנמשך יותר משלושה חודשים ומפושט בכל הגוף. את הכאבים חשים בכל מערכת השרירים, המפרקים והשלד, ובמיוחד בצוואר ובגב, ברגליים ובידיים. אין הקלה בכאבי השרירים בעת מנוחה, והכאבים אפילו מחמירים בשעות הלילה והבוקר. התסמונת גם מאופיינת ברגישות ניכרת ללחיצות קלות על פני נקודות רבות בגוף. תסמינים נוספים יכולים לכלול הפרעות שינה עם קשיי הירדמות ויקיצות מרובות, כאבי ראש וסחרחורות, תסמיני חרדה ו/או דיכאון, ולעיתים יש קשיי ריכוז וזיכרון. המחלה מאובחנת בדרך כלל בין גיל 20 לגיל 50, אך היא יכולה לתקוף גם ילדים. הנתון המדהים ביותר הוא שהתסמונת אינה מאובחנת אצל כ-75% מהאנשים שסובלים ממנה.

בארה"ב מכירים במחלה רק בקרב חיילים

"שנתיים הם זמן ממושך מדי להמתין להחלטה כשחולי הפיברומיאלגיה מבקשים הכרה וסובלים מכאבים בגוף המשפיעים על התפקוד היום-יומי שלהם", אמר שר הרווחה והשירותים החברתיים, ח"כ מאיר כהן. "אני גאה להיות השר שחותם על הכרה זו, כחלוץ מבין מדינות העולם, שקשוב לצרכי הציבור ולכאבו ומקדמים סיוע, טיפול והגנה סוציאלית לחולי הפיברומיאלגיה. אני סבור שלא ירחק היום ושאר מדינות העולם יצטרפו אלינו ויתייחסו למחלה הזו ברצינות הראויה ויקדמו הכרה חוקית, משפטית במי שסובלים ממנה".
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר הוסיף כי, ״לאחר שנים של עבודת נמלים מקצועית, הביטוח הלאומי, כחלוץ בראש המחנה, הצליח להכניס את הפיברומיאלגיה לספר הליקויים, לטובת הציבור המתמודד עם תוצריה התפקודיים. מדובר בצעד נוסף, אחד מיני רבים, שהביטוח הלאומי מקדם כמענה לזכויות הסוציאליות של תושבי המדינה".
תקנות הביטוח הלאומי קובעות את שיעורי הנכות הניתנים בעבור מחלות וליקויים שונים לצורך קצבאות הביטוח הלאומי במסגרת נכות כללית או נפגעי עבודה. עד היום, מחלת הפיברומיאלגיה לא הופיעה ברשימת הליקויים המזכים בקצבה ובשל כך הועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי ניסו לפתור את הקושי באמצעות קביעת אחוזי נכות חליפיים המתאימים לסימפטומים השונים של המחלה.
במהלך השנים האחרונות ישבו נציגי הביטוח הלאומי עם נציגי חולי הפיברומיאלגיה וכן עם האיגוד הרפואי הישראלי בתחום הראומטולוגיה על מנת לגבש סעיף ליקוי ספציפי וייחודי לתסמונת זו. הסיבה שעדיין אין הכרה גורפת במחלה נבעה מהעובדה שרופאים רבים בעולם סבורים כי מדובר בליקוי נפשי. הביטוח הלאומי מתנגד לקביעה זו ובסיום בחינה מקצועית של רופאי המוסד, הלשכה המשפטית ואגף הגמלאות הוחלט כי יש מקום להוסיף את תסמונת הפיברו אל ספר הליקויים על פיו עובדות כלל הועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי.
יצוין כי, בארה"ב מכירים במחלה זו אך ורק עבור חיילים, בעוד בישראל ההכרה וזכאות הקצבה מיועדת לכלל האזרחים שסובלים ממנה, דבר המהווה פריצת דרך בעולם.
השבוע יפורסם התיקון המוצע לידיעת הציבור והערותיו למשך 21 ימים ולאחריו הוא יועבר לשר הבריאות, למשרד המשפטים ולשר הרווחה על מנת לקבעו בתקנות. תהליך זה צפוי להסתיים בתוך מספר שבועות.